Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De bekering van Lydia

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De bekering van Lydia

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons, welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd. (Hand. 16:14)

De Heere heeft het zo wonderlijk geleid, dat Lydia Gods Woord ontving. Dat had niemand kunnen denken. Paulus was niet van plan naar Filippi te gaan. Maar God de Heilige Geest leidt het zo, dat de apostel oversteekt naar Macedonië, dat is Griekenland - in ons werelddeel Europa.
De apostel met zijn helpers komt daar in Filippi, de belangrijkste stad in dat gebied. Het is een kolonie, dat wil zeggen dat er Romeinse militairen woonden en ook kooplieden voor de handel.

Open Woord
Niemand zit er op het Evangelie te wachten. Maar op de sabbat komt de apostel Paulus op een gebedsplaats buiten de stad, aan een riviertje. Daar spreekt hij met de vrouwen die daar samen kwamen om te bidden. Hij spreekt over God de Almachtige, Schepper van hemel en aarde. Hij is het waard, dat wij Hem dienen, liefhebben en vrezen. Hij heeft alle recht op ons. Wij mogen geen moment doorbrengen in de zonde. Wij mogen geen stap zetten op een weg die God verboden heeft

De apostel zegt ook dat wij tegen God gezondigd hebben; tegen die God die goed is en Die enkel goed doet. Er is een breuk gekomen. Wij zijn zoveel tekort geschoten in gehoorzaamheid, in liefde, in toewijding. Ja, wij zijn tegen God ingegaan met gedachten, woorden en daden. Iedere zonde slaat God in het gezicht.
Hoe kan dat ooit goed komen? Er moet betaald worden. Dat kunnen wij niet. Wij maken de schuld nog iedere dag groter. Wij hebben een Borg en Zaligmaker nodig.
De apostel predikt Christus Die geleden heeft aan het kruis en Die gestorven is voor de zonde van de Zijnen. Het Woord ging open.

Open hart
Er is één vrouw die aandachtig luistert. De Heere opent haar hart. De anderen konden het ook allemaal horen, maar Lydia heeft er een diepe indruk van. Er is een God. Zij voelt dat. Wij hebben tegen God gezondigd. Dat hebben ze allemaal gehoord. Maar die Lydia is er bedroefd om.
En de apostel spreekt van de Borg en Zaligmaker. Hèm heeft Lydia nodig! Ze verstaat het Woord. Omdat de Heere haar hart heeft geopend. Van nature hebben we een gesloten hart. Het is gesloten voor God en voor Zijn Woord. En het is open voor de dingen van de wereld. Smeek de Heere of Hij uw hart wil openen voor Zijn Woord.

De apostel heeft Lydia zeker gevraagd of ze gelooft in God en ze haar zonde en schuld belijdt.
En of ze genade en vergeving zoekt bij Christus.
Als ze daarop van harte "Ja" mag zeggen, kan ze gedoopt worden. Dat gebeurde door onderdompeling. Lydia werd gedoopt en haar huis. Dat wil zeggen, dat haar kinderen en/of slaven en slavinnen ook gedoopt zijn.

Open huis
Open Woord, open hart en open huis. Als de Heere haar hart geopend heeft, en ze tot geloof gekomen is, dan komt dat ook uit in haar leven. Als wij vroom of degelijk praten en niet dicht bij de Heere leven, dan klopt het niet. Maar bij Lydia was het te merken, dat ze de Heere vreest. Ze heeft een open huis. Ze wil de apostel en zijn helpers graag ontvangen. Paulus maakt daar liever geen gebruik van. Maar ze dringt aan. Ze is handig daarin. En ze denkt: dan kan ik nog meer horen van Gods Woord en van de Heere Jezus Christus. Ze zorgt voor voedsel enz.
Lydia heeft een open huis. Dat is belangrijk geweest voor die jonge christengemeente in Filippi. Want er was soms verdrukking en vervolging.

Eerst hoort u van het open Woord. Dan van een open hart en ook van een open huis.

Leer mij naar Uw wil te hand'len,
'k Zal dan in Uw waarheid wand'len.
Neig mijn hart en voeg het saam
Tot de vrees van Uwen Naam.
Heer', mijn God, ik zal u loven...

H. van der Ham, Meerkerk

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 februari 2003

De Wekker | 16 Pagina's

De bekering van Lydia

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 februari 2003

De Wekker | 16 Pagina's