Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Barmhartige en Zijn wraak (Gods barmhartigheid en ontferming 9)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Barmhartige en Zijn wraak (Gods barmhartigheid en ontferming 9)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen: Jeremia 6:16-23 en 50:33-34,41-42

Barmhartigheid en wraak
Vanuit verschillende teksten uit het Oude Testament hebben we gezien dat 'barmhartigheid' een woord is met een diepe gevoelswaarde. Het is de liefdevolle zorg waarmee iemand bewogen is over een ander in nood. Te meer geldt dat van Gods barmhartigheid: het is Zijn liefdevolle zorg voor Zijn volk in de ellende. De Heere kan deze barmhartigheid betonen door Zelf in te grijpen. Hij kan daar ook mensen voor gebruiken, als middelen in Zijn hand. Hij is ook de Gever van barmhartigheid tussen mensen onderling.

In Jeremia 6 lezen we echter ook dat God de barmhartigheid tussen mensen wég kan nemen. God kan Zijn barmhartigheid ook inhouden en niet betonen. We lezen in de Bijbel ook van Gods toorn, straf en wraak. Hoe kan de Bijbel spreken over God Die Zich wreekt terwijl Hij barmhartig is?

Wraak als inhouding van de barmhartigheid
Telkens kwamen we in de teksten tegen dat van het volk Israël gezegd moest worden dat het gezondigd had tegen de Heere en dat het zich niet bekeerde op de roepstemmen van de profeten. Zo komen we opnieuw het volk Israël tegen in Jeremia 6. In het 5e hoofdstuk moet Jeremia de oorzaken aanwijzen voor het naderende oordeel. Die liggen allemaal in de ongehoorzaamheid van het volk. Hoofdstuk 6 is dan een hernieuwde gerichtsaankondiging opdat het volk zich zou bekeren. Het grote doel van de oordeelsaankondigingen is de terugkeer van het volk tot de Heere en Zijn dienst. Het oordeel is aanstaande maar nog niet onafwendbaar. Het volk sust zichzelf echter in slaap: 'Vrede, vrede!' Jeremia moet verkondigen: 'Daar is géén vrede!' (vs. 14). Want het volk verwerpt Gods wet en woorden. Heel concreet wordt het volk aangezegd dat het oordeel uit het Noorden zal komen: een volk dat wreed zal zijn en geen barmhartigheid zal tonen. Het zal in volle oorlogsuitrusting optrekken tegen Israël en het met bruut geweld verslaan. Dat volk is het instrument in Gods hand om Zijn gericht uit te voeren.
Toch toont de Bijbel ons telkens weer dat God in Zijn gericht niet Zijn totale en definitieve wraak ten uitvoer brengt. Hij verdelgt het volk niet, maar behoudt een rest en doet hen terugkeren. Dat is Zijn barmhartigheid. God is niet óf barmhartig óf wrekend, maar Hij voert het gericht nog uit in Zijn barmhartigheid.
De Bijbel verkondigt ons: de barmhartige God neemt wraak over de zonden. Alles wat tegen Gods heerschappij in vijandschap en ongehoorzaamheid opstaat, heeft Zijn wraak te duchten. Ook binnen de kring van Zijn verbond. In het volk dat uit het Noorden tegen Israël optrekt, strijdt de Heere ten diepste Zelf tegen Zijn volk. In de wreedheid van het volk uit Noorden blijkt dat God Zijn barmhartigheid terugtrekt. Gods wraak is echter niet om de wraak zelf, maar heeft als doel Zijn barmhartigheid te betonen aan hen die zich tot Hem bekeren (Jeremia 6:8!).

Wraak als uiting van de barmhartigheid
Opvallend is nu dat Jeremia 6:23 woordelijk terugkeert in 50:42. Opnieuw zal God Zijn wraak uitoefenen door middel van een volk uit het Noorden. Maar nu zal Zijn wraak niet gaan over de 'dochter van Sion' maar over die van Babel. Want Babel heeft zich verblijd in het lot van Israël. Babel heeft zich in zijn wreedheid vergrepen aan Gods verbondsvolk. Het is zich te buiten gegaan in het gericht over Israël. Daarmee heeft het zelf Gods eer aangetast en de toorn van God over zich afgeroepen. Nu zal God aan Babel hetzelfde doen als Babel aan Israël heeft gedaan. Dezelfde woordkeus in 50:42 onderstreept dat. De Heere zal het voor Zijn volk vergelden aan Babel. Nu treedt God in Zijn wraak als Verlosser op voor Zijn volk. Hij ontfermt Zich over Zijn volk in de ellende van de ballingschap. Hij toont hun Zijn barmhartigheid door Zich te wreken op Babel. Zo zal Hij verlossen en Zijn liefdevolle zorg betonen aan Zijn volk. Nu blijkt dat Gods wraak juist een instrument is om Zijn barmhartigheid te tonen. Zijn ontferming over Zijn volk uit zich in Zijn wraak over de vijanden. Opnieuw is Gods wraak niet om de wraak zelf, maar om Zijn eer en om het heil van Zijn volk.

Christus het brandpunt
De volle omvang van Gods barmhartigheid en wraak zien we op de kruisheuvel Golgotha. Daar komen beide samen. De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem... God betoont Zijn barmhartigheid aan verloren zondaren door hun zonden te wreken aan Zijn eigen Zoon.
Christus is het brandpunt van Gods barmhartigheid en wraak. In Christus ziet het geloof het Vaderhart dat brandt van liefde voor zondaren. In Christus ziet het geloof dat die liefde alleen geschonken kan worden omdat Gods heilige toorn op Hem gebrand heeft aan het kruis. Het wonder van Goede Vrijdag dat de zonden gewroken worden aan Hem Die zonder enige zonde was. De Zoon verklaart ons het hart van de Vader! Daarom heeft een ieder die Gods barmhartigheid, getoond in het bloed van Christus, veracht Zijn wraak te duchten: Hebreeën 10:28-31!

Toekomst
Ook in het boek Openbaring lezen we over Gods barmhartigheid en wraak. Op de jongste dag zal God Zich wreken op al Zijn vijanden, die niet gewild hebben dat Hij Koning zou zijn over hun leven. Hij zal wraak nemen op alle duistere machten die zich tegen Hem verzet hebben. Dan zal Hij ook het bloed van al Zijn martelaren wreken. Hier wordt het heel duidelijk: Gods wraak over het goddeloze Babylon (Openbaring 18) betekent de verlossing voor Gods kinderen. In de hemel wordt dan ook het zegelied gezongen over de val van Babylon. God staat definitief op om de eer van Zijn Naam en het heil van Zijn volk. De satan en zijn volgelingen worden geworpen in de poel van vuur. Alles wat Zijn Naam, Koninkrijk en volk aantastte wordt weggedaan. Zo krijgt Zijn liefdevolle zorg over Zijn volk definitief beslag. En in de hemel weerklinkt het 'Halleluja, de zaligheid, en de heerlijkheid, en de eer, en de kracht zij onze de Heere, onze God.' 'Laat ons blijde zijn en vreugde bedrijven, en Hem de heerlijkheid geven; want de bruiloft des Lams is gekomen, en Zijn vrouw heeft zichzelve bereid' (Openbaring 19:1b,7).


Vragen
1. Kunt u het tweeledige doel van Gods wraak beschrijven?
2. Hoe blijken Gods barmhartigheid en wraak in Christus?
3. Wat betekenen Gods barmhartigheid en wraak voor u?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 2003

De Wekker | 16 Pagina's

De Barmhartige en Zijn wraak (Gods barmhartigheid en ontferming 9)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 2003

De Wekker | 16 Pagina's