Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vriend, ik doe u geen onrecht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vriend, ik doe u geen onrecht

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Matth. 20:13)

Genade
Alles wat een mens ontvangt boven de hel is genade. Dit wordt geleerd op de school van de Heilige Geest. God doet geen onrecht als Hij ons bepaalde dingen onthoudt. God doet geen onrecht als Hij een mens eeuwig wegzendt van Zijn aangezicht. Ik kan me tegenover Hem op geen enkele verdienste mijnerzijds beroepen. De Heere is recht in al Zijn weg en werk. Al is deze leer niet naar de mens, het is toch goed voor een mens om dit te leren door Woord en Geest. Zo wordt genade genade en God aanbiddelijk groot.
Hebt u de Farizeeƫr in eigen hart ontdekt? Hebt u gezien dat we makkelijk praten over genade en uit volle borst kunnen zingen over de 'vrije gunst die eeuwig Hem bewoog', maar dat ik desondanks een vijand van genade ben? De Geest der genade en der gebeden brengt mij in het dal van ootmoed en leert mij het woordje genade spellen. Om dan in Gods genade in Christus de ruimte te ontdekken voor de grootste der zondaren!

Stoten aan goedheid?
De tekstwoorden van onze meditatie vindt u in de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard, maar dat wist u natuurlijk al. De mannen die slechts een ogenblik in de wijngaard hadden gewerkt kregen aan het eind van de dag tot hun verbazing en blijdschap een vol dagloon uitgekeerd. Ze kregen net zoveel als hun collega's die moe en bezweet in dezelfde rij stonden om hun geld, mannen die de ganse dag in de wijngaard werkzaam waren geweest. De laatstgenoemden vinden de behandeling van hun werkgever oneerlijk. Ze reclameren terstond. Wat denkt de heer van de wijngaard wel, dat ze zich met een fooitje laten afschepen! Maar hun werkgever antwoordt vriendelijk dat hij ze toch geen onrecht doet? Hebt u de gehele dag gewerkt voor mij? Nu, dan krijgt u het overeengekomen dagloon. Of ergert u zich soms daaraan dat ik anderen, die minder lang werkten dan u eveneens een vol dagloon geef? Stoot u zich aan mijn goedheid?

Anders
Wij kunnen de redenering van die ontevreden mannen natuurlijk goed begrijpen. Wij nemen het voor ze op. Maar we vergeten dat het in het Koninkrijk Gods nu eenmaal anders toegaat dan in de wereld. In het Koninkrijk der hemelen ontvangt men niets naar verdienste, maar alles uit genade. Die Koning is zo groot dat de kleintjes met de groten hetzelfde volle genadeloon ontvangen. Dan mogen Manasse en Paulus beide Gods volle gunst smaken. Manasse heeft de hemel niet verdiend. Maar Paulus evenmin. Beide zijn zalig om de zoen- en kruisverdiensten van de Heere Jezus Christus. Om Zijn bloed en Zijn volbracht werk mag de moordenaar aan het kruis het Paradijs betreden en met Christus zijn. Maar Johannes de evangelist evenzeer! Zonder enige verdienste zijnerzijds!
Door het ontdekkend werk van God de Heilige Geest word ik van hoogmoed verlost en durf ik niet meer boven een ander te gaan staan. Dan wordt het mij een wonder dat ik na een werkdag met een vol loon naar huis mag.

Geen misbruik
Met dit alles is echter niet gezegd dat het er niet op aan komt hoe we leven. Wie denkt misbruik van Gods genade te kunnen maken, grijpt er eeuwig naast! Wie zonder meer rekent op Gods genade en liefde, heeft er niets van verstaan. Genade ontvangt men immers in de weg van schuldbesef en het roepen om genade? Eeuwig behoud is er immers in de weg van het aanroepen van de Naam van Christus? Aan de andere kant: wie Gods genade proeven mag zal erdoor veranderen! In een oprechte wederliefde zal het hart belijden: 'Ik zal U hartelijk liefhebben, HEERE, mijn Sterkte!', Psalm 18:2.
En al is het waar dat Henoch 300 jaar met zijn God heeft gewandeld en de moordenaar aan het kruis om 5 voor 12 tot inkeer kwam en beide mannen toch hetzelfde loon ontvingen, toch meen ik te moeten stellen dat Henoch een veel rijker leven heeft gehad! Voor de Manasse's is er alle reden om een vergooid leven diep te betreuren.
Een mens moet van zijn ergernis verlost worden. Is uw hart boos, omdat en terwijl Ik goed ben? Hebben wij niet allen gezondigd? Moeten we niet allen om niet gerechtvaardigd worden? Komt Christus Jezus, de Verwerver der zaligheid niet alle eer toe? Hij heeft immers de ganse lange en hete dag gezwoegd en gezweet, tot bloedens toe, om verloren zondaren te redden? Wie door het geloof daar op zien mag krijgt wederliefde in het hart. En de dienst des Heeren wordt een ware liefdedienst!

(ds. K. Hoefnagel is predikant van de kerk van Katwijk aan Zee)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2003

De Wekker | 16 Pagina's

Vriend, ik doe u geen onrecht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2003

De Wekker | 16 Pagina's