Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het christelijk huwelijk (De brieven van de apostel Petrus 6)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het christelijk huwelijk (De brieven van de apostel Petrus 6)

Bijbelstudie over 1 Petrus 3:1-7

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sprekend getuigenis
Al eerder ontdekten we de grote waarde van de christelijke levenswandel als getuigenis naar buiten. In dit gedeelte wordt dit speciaal toegespitst op de huwelijksrelatie. Met name de vrouw wordt aangesproken om haar eigen man onderdanig te zijn.
In het Nieuwe Testament vinden we op meerdere plaatsen vermanende gedeelten inzake het christelijk huwelijk (Kol. 3,18-19; Ef. 5,21-33). In dat verband wordt gesproken over het hoofd zijn van de man en de onderdanigheid van de vrouw.
Dat zijn opvattingen waartegen in onze samenleving - en ook in de kerk - wordt geprotesteerd. Het is niet meer van deze tijd, zegt men. De rolverdeling is drastisch veranderd, het zelfverstaan van man en vrouw eveneens. Moeten we dan dit gedeelte maar glimlachend of schouderophalend terzijde leggen? Wie dat doet, wil klaarblijkelijk niet aanvaarden dat Gods Woord ook vandaag ons iets belangrijks heeft te zeggen over het christelijk huwelijk. Ik hoop van u iets beters.

De achtergrond van dit gedeelte wordt gevormd door de situatie waarin vrouwen kwamen, nadat zij tot geloof waren gekomen en hun mannen niet. Deze bleven ongehoorzaam aan het Woord. Hoe moesten de vrouwen zich nu opstellen? Het is denkbaar dat de ongehoorzaamheid van de man zelfs gepaard ging met agressie of laster (vgl. Hand. 14,2).
De christenvrouw moet dan vooral door haar zachtmoedig en geduldig optreden haar man proberen te winnen. Waar argumenteren of redeneren niet helpt, is een levend getuigenis zonder woorden van het grootste belang.
De onderdanigheid gaat niet zover, dat zij hem in zijn (heidense) godsdienstige verplichtingen moet volgen. Gehoorzaamheid aan God gaat boven alles. (Hand. 5,29). Maar ze moet haar man wel met respect blijven benaderen. Hun levenswandel heeft een missionaire spits. Vers 2 geeft het oogmerk aan: opdat zij tot inzicht mogen komen (vgl. 2,12). En zo gewonnen worden voor de Heere en Zijn dienst.

Het mooiste sieraad
Zijn vrouwen meer modegevoelig dan mannen? Als er gewinkeld wordt, zijn modezaken dikwijls een gewilde trekpleister. Graag willen ze zich mooi kleden en door sieraden hun uiterlijk verfraaien. Waarom eigenlijk? Om zichzelf te behagen? Of om indruk te maken op anderen (m/v)? Het verschijnsel blijkt van alle eeuwen te zijn, zo leert ons vers 3. Maar Petrus wijst wel een uitnemender weg. Overdreven opmaak en opsmuk wijst hij af - net als Paulus (1 Tim. 2,9-10). Het mooiste sieraad bevindt zich niet aan de buitenkant, maar in het innerlijk. Een zachtmoedige en stille geest - dat is vrucht van genade. 'Leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart...' een woord dat trouwens niet alleen vrouwen ter harte dienen te nemen. 'Met verbaal geweld wint men misschien wel de discussie, maar niet de ander.'
De verborgen mens des harten is werkzaam in het verborgene. Wie het mooiste sieraad wil verkrijgen, zal de binnenkamer moeten opzoeken!
Door deze geestelijke sieraden moet ook de man leren inzien dat niet de 'buitenkant' van zijn vrouw het belangrijkste is, maar het hart. De uitwendige opsmuk zou maar afleiden van het belangrijkste.

Bijbelse voorbeelden
Petrus doet een beroep op Bijbelse voorbeelden: de heilige vrouwen van het Oude Testament droegen dezelfde geestelijke sieraden. Hun leven wordt gekenmerkt door het hopen op God. (vgl. 1,3.13.21). Petrus bedoelt met heilige vrouwen niet dat zij volmaakt waren. Wel dat zij voorbeelden waren wat betreft hun relatie tot God.
De Heilige Geest heeft in de levensgeschiedenis van de Bijbelheiligen een sierlijk en kostbaar patroon geweven. Hoop op God brengt verwachting, vertrouwen en afhankelijkheid met zich mee. De hoop richt zich op de vergeving der zonden, op de zorg van de Heere in het dagelijks leven, en op Zijn heerlijke toekomst. De hoop wordt gevoed vanuit het Woord van God. Zonder genadige belofte zou er geen grond zijn voor de hoop.
De onderdanigheid van de vrouw aan de man vindt zijn grond in het feit dat zij zich gelovig aan de Heere Jezus Christus heeft overgegeven. Hij is het Hoofd, de Leidsman en Beschermer van Zijn lichaam, de gemeente. Om Zijnentwil schikken zij zich ook in de orde die God in de schepping heeft gelegd en in het rijk der genade gehandhaafd heeft: de man is het hoofd der vrouw. Het is dezelfde motivatie die we in Ef. 5,22 en 1 Kor. 11 aantreffen.

Als (enig) voorbeeld wordt Sara genoemd. Kan Abraham de vader van alle gelovigen genoemd worden, dan is Sara de moeder van alle gelovigen. Zij noemde Abraham haar heer. Zij sloot daarmee aan bij de toenmalige manier om respect te tonen. Wij verwachten niet van onze vrouwen dat ze hun man met 'mijnheer' aanspreken. Wel vraagt God respect te tonen. Waar liefde woont is dat geen enkel probleem. Want de liefde zoekt de ander niet te beschadigen, te kleineren of onder te waarderen, maar respecteert de ander in zijn eigenheid.

Verstandig omgaan met broos vaatwerk
Overigens geldt het omgekeerde natuurlijk ook: dat de christelijke man (want die wordt nu bedoeld in vers 7) zijn vrouw in liefde respecteert en waardeert. De rechte beleving van het hoofd-zijn kan nooit bedreigend zijn voor de vrouw, maar geeft haar de beschermende ruimte om zichzelf te kunnen zijn - voor Gods Aangezicht. De man moet bij haar wonen 'met verstand'. De christen moet zijn vrouw niet als gebruiksvoorwerp behandelen (al lijkt het woordgebruik 'vat' of 'vaatwerk' daar een beetje op te wijzen), maar respect tonen. Ere wien ere toekomt. De vrouw wordt in het Nieuwe Testament 'opgewaardeerd' - zeker in vergelijking met haar sociale positie in omringende culturen.
De man is mede-erfgenaam met haar (let op deze volgorde). De man moet het van dezelfde genade hebben als zijn vrouw. Wie dat beleeft, krijgt liefdevolle ogen. Samen met gevouwen handen en gebogen knieën vormen zij de beste manier voor de versterking en verdieping van het christelijk huwelijk. En het voorkomt veel problemen.


Vragen
1. Hoe oordeelt u over het aangaan van een huwelijk met een ongelovige, een buitenkerkelijke of bijv. een moslim?
2. Men spreekt tegenwoordig wel over een lichaamscultus of lichaamsverheerlijking (denk aan bepaalde reclame-uitingen). Hoe waardeert de Bijbel het lichamelijke?
3. Op welke wijze dient de man het hoofd-zijn te beleven?
4. Kunt u verwoorden wat voor u vandaag de onderdanigheid van de vrouw inhoudt?
5. Wat kunnen oorzaken zijn van verhinderde gebeden en wat is de remedie?

H. Korving
(ds. H. Korving is predikant van de gemeente Leerdam)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 2003

De Wekker | 16 Pagina's

Het christelijk huwelijk (De brieven van de apostel Petrus 6)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 2003

De Wekker | 16 Pagina's