Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Denken vanuit Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Denken vanuit Christus

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

We beginnen aan een nieuw seizoen in het kerkelijke en gemeentelijke leven. Gedurende de zomermaanden is het belangrijkste werk wel gedaan, maar veel activiteiten stonden op een laag pitje. Nu gaan we er in de gemeenten weer tegen aan. Wat staat ons voor ogen? Het antwoord kan niet anders luiden dan: De geestelijke opbouw van de hele gemeente. Bij alles wat we doen mag deze doelstelling niet uit het oog worden verloren. Enkele principiële en ook praktische overwegingen.

Denken
In de afgelopen zomervakantie trof me sterk wat Paulus schrijft in Romeinen 12:2. "En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken". Bij de heiliging van het christelijke leven en bij de geestelijke volwassenheid behoort het nieuwe denken. Dat is het denken vanuit Gods grote daden; nog scherper gezegd: Het is het denken vanuit Christus. Heel ons denken wordt door Hem en alles wat Hij heeft gedaan, doet en zal doen bepaald. Vanuit dit denken komt ons handelen voort. Denken stuurt het handelen aan. Maar ook ons denken zelf wordt weer aangestuurd: namelijk door wat er zich in ons hart afspeelt en door alles wat daarin leeft. Heel het centrum van ons bestaan heeft vernieuwing nodig. Paulus spreekt van de "hervorming" die we moeten ondergaan. Wij moeten een totale metamorfose, verandering ondergaan. En dat gebeurt door de vernieuwing van ons denken. Twee levens- en denkstijlen staan tegenover elkaar: Het gelijkvormig worden aan deze wereld en het gelijkvormig worden aan Christus. Voor het gelijkvormig zijn aan deze wereld hoeven we niets te doen want dat zijn we van nature reeds. Het veranderd worden door de vernieuwing van ons denken is een gave en opgave van het Evangelie. Daarvoor is Gods krachtig en wederbarend werk in ons hart nodig. Maar tegelijk is het een blijvende opgave. Opvallend is dat Paulus ons een bevel geeft in de lijdende vorm. Dat doet hij een enkele keer vaker. Hij zegt bijvoorbeeld ook: "Wordt vervuld met de Heilige Geest". Gave en opgave worden in de Schrift altijd bij elkaar gehouden. Gods eenzijdig genadewerk doet niets af van onze verantwoordelijkheid. Rationeel gedacht klopt dit niet maar schriftuurlijk gedacht klopt het volkomen. Dat is ook de ervaring van de gelovende mens.

Wereldgelijkvormigheid
De wereldgelijkvormigheid raakt niet alleen maar uiterlijke dingen. Het gaat maar niet om een aantal zaken die niet zouden mogen. ]e kunt dan denken aan het al of niet dragen van een hoed tijdens de kerkdiensten, het bezoeken van een film of theater of concert, het dansen enz. Al die zaken hebben wel degelijk met het nieuwe leven van een christen te maken, maar met alleen die uiterlijke zaken heb je het begrip wereldgelijkvormigheid nog niet gepeild. De Bijbel steekt dieper af. In de wereldgelijkvormigheid gaat het om het schema, het patroon van de wereld zonder Christus. Dat is ten diepste het schema van de ik-gerichtheid. Ook in de wereld denken en leven de mensen. En ze denken dikwijls uitermate knap. Wij maken allen op de een of andere manier gebruik van de moderne technologie. Wat een knap denken zit daar achter. Maar dat denken heeft niet een centrum, een bron. Wanneer ons denken vernieuwd wordt door de kracht van de Heilige Geest, Die met het Evangelie van Jezus Christus op ons inwerkt, dan raakt dat heel ons leven dat daaruit voortkomt. We komen in een nieuw schema van leven terecht. Er tekent zich een nieuw patroon af in ons leven. Het middelpunt daarvan is inderdaad Christus. Dit nieuwe denken is altijd in ons. Het gaat overal en altijd met ons mee en speelt een rol in alles wat we doen en bij alle ontmoetingen die we hebben.
Alles wat we doen in de gemeente heeft tot doel dat Christus in ons een gestalte aanneemt. De eenheid van alle activiteiten vinden we in Christus. In het Evangelie van Zijn kruis en opstanding. Van alle activiteiten moet een lijn naar dit centrum getrokken kunnen worden

Plaats en functie van activiteiten
Het maakt dan verder niet zo veel uit om wat voor activiteiten het gaat en hoe je ze benoemt en hoe je ze in schema brengt. Met mooie schema's en fraai doorgedachte ontwerpen ben je er niet. Ze kunnen wel hun waarde hebben. Want we willen ordelijk werken met inschakeling van alle leden van de gemeente. Het zal de kunst zijn om een evenwicht te bewaren tussen de activiteiten en datgene wat we ermee op het oog hebben. Voor de doorwerking van het Evangelie is ook rust nodig. Wij moeten weer leren om een zekere innerlijke afstand tot de wereld te bewaren. Dat kan alleen wanneer ons binnenste gevoed en gevuld wordt met wat van God is. Wanneer Christus in ons woont, kan het niet zijn dat er dan leegte ontstaat in het hart. We hebben dan nog wel deel aan allerlei moeiten van het leven en ook aan vormen van het lijden. We blijven leven in dit lichaam van de dood! Maar bijvoorbeeld eenzaamheid met Christus is een andere eenzaamheid dan die zonder Christus. Nu gebruikt Christus de leden van de gemeente als Zijn ogen, oren, stem, handen en voeten. Er moeten dus wel degelijk werken gedaan worden. Maar er moet glans blijven liggen over alles wat we doen. En die glans raken we zo maar kwijt. Veel te veel energie en tijd gaat verloren met het bezig zijn met allerlei middelmatige zaken. Als we middelmatige zaken opblazen, worden ze vanzelf groot en belangrijk in onze beleving. Maar daarom zijn ze het nog niet!

In de geestelijke groei van de gemeente hebben activiteiten en werken een eigen plaats. Ze zijn middelen. Maar de geestelijke groei kan niet worden afgemeten aan het aantal activiteiten, clubs, commissies, vergaderingen enz. Voor de geestelijke groei is ook stilte, afstand nodig. De vernieuwing van ons denken vindt vooral plaats in de afgezonderdheid waarin we met het Woord bezig zijn of ons verdiepen in de centrale thema's van de bijbelse theologie. Laat elke gemeente er voor waken dat de hoeveelheid activiteiten niet de noodzakelijke rust en afstand bedreigt. Er moet tijd zijn voor het onderhouden van de gemeenschap met God. Het Woord moet kunnen opengaan in ons concrete bestaan van elke dag. Prof. dr. W. van 't Spijker noemde de gemeenschap met Christus het principe van de theologie. Dat is een heel diepe uitspraak met verregaande gevolgen. We kunnen de gemeenschap met Christus ook het principe van alle gemeenteopbouw noemen. Wat heeft gemeenteopbouw voor zin als daardoor Christus niet een gestalte aanneemt in de gemeente? En in ieder lid afzonderlijk? Daarop zal de bearbeiding van de gemeente gericht zijn. Wij moeten Christus weer leren kennen. Nieuw. In het komende seizoen nieuw. Het dringt te weinig door dat de vernieuwing van ons leven en denken altijd doorgaat. Het is echte vernieuwing die plaatsvindt in deze fase van ons aardse leven. Deze doorgaande vernieuwing vanuit de gemeenschap met Christus is ook een vooroefening te noemen van de eeuwig doorgaande vernieuwing in de heerlijkheid van het Koninkrijk van God.

Brede, kerkelijke leven
Het denken vanuit Christus wil ook het brede, kerkelijke leven beheersen. Het zal met de oecumene nooit wat worden als we dit principe vergeten. Wie een prachtige kerkelijke organisatie ontwerpt die niet doortrokken is van dit denken vanuit Christus, zal spoedig merken dat de organisatie niet werkt en niet tot het doel komt. Wie in een organisatie wil onderbrengen wat strijdig is met het denken vanuit Christus doet de teleurstelling op dat niet bereikt wordt wat men voor ogen had. Wie elkaar uitsluitende vormen van spiritualiteit wil onderbrengen in één groot kerkelijk geheel, zal meemaken dat de hele zaak ontploft. We mogen eisen dat alles wordt opgezet vanuit het vernieuwende denken vanuit Christus. Dit gaat onze macht te boven. En dat is goed! Toen men Luther eens vroeg hoe hij zo veel voor elkaar had gekregen, antwoordde hij dat hij niets had gedaan. Het Woord heeft het gedaan! God Zelf doet het. Wanneer we (jonge) mensen tot verandering en vernieuwing zien komen, is dat altijd de ervaring! God heeft het gedaan. Daarbij gebruikt God middelen en mensen maar Hij kan het evengoed zonder middelen en mensen. Dat bewaart ons voor de kramp. Wij hoeven het Koninkrijk van God niet te organiseren. Wij hebben slechts te doen wat Christus van ons vraagt en dat is veel! Dat vraagt ons helemaal op zonder dat de glans er afgaat. Als iemand het besef heeft dat de glans in zijn en haar leven er is afgegaan of dat het dreigt te gebeuren, hier hebt u de oorzaak en tegelijk de remedie.
Wil je niet negatief gaan opzien tegen alles wat weer moet gebeuren in het komende seizoen, houd dan in gedachten dat we met de zaak van Christus bezig zijn. Dat moet niet alleen maar een woord zijn, het wil beleefd en gezien worden. Daarom moet het onderdeel uitmaken van de gesprekken op allerlei vergaderingen. We doen de dingen niet om de dingen. We hebben er een doelstelling mee. En die is geestelijk voor de honderd procent al kunnen dan organisatie en werkvormen nuchter en praktisch zijn. Het doet er dan niet eens zo veel meer toe hoe je al die werkvormen benoemt en in elkaar zet en op elkaar afstemt. We hebben, althans ik hoop het, de tijd wel weer gehad dat alles in fraaie, theoretische schema's moest worden vastgelegd. Als je drie boeken daarover had gelezen, dan wist je van "ellende" niet meer hoe je nog verder moest.
Blijf nuchter! Blijf eenvoudig en diep geestelijk denken. Daar komt bijna vanzelf het werk wel uit voort. En vanuit het werk keren we terug tot de Bron. Alles moest worden vastgelegd in plannen, modellen, schema's, met allerlei dwarsverbindingen en omschrijvingen van werksoorten. En ik wil me daar ook niet tegen afzetten maar ik heb wel nuchterheid geleerd in de loop van de jaren. Zulke modellen en schema's houden het niet zo lang uit omdat de werkelijkheid van het denken vanuit Christus en de heerlijke werkelijkheid van de gemeenschap met Christus dat alles te boven gaat. Alles wil gedragen door de liefde. Liefde die stem, ogen en oren, handen en voeten heeft.

Uitwerking
Paulus zegt in Romeinen 12:2 wat de uitwerking is van de metamorfose van ons leven door de vernieuwing van ons denken. We zullen dan in staat zijn om de wil van God te onderkennen en hij gebruikt dan drie woorden. God wil het goede, het welgevallige en het volkomene. Ofwel: een integraal, vol antwoord van geloof hoop en liefde op het volle Evangelie. En daar is heel het vernieuwde en zich altijd vernieuwende christelijke leven mee getekend. En in dit leven is een heerlijke eenvoud aanwezig.
Waar we uit Christus denken verdwijnt alle polarisatie! De werkelijke scheidslijnen komen dan openbaar. Dat is: of voor of tegen Christus. En die van Christus zijn vinden elkaar en herkennen elkaar ondanks bepaalde tradities en dwars door die tradities heen.

J. Jonkman
(Ds. J. Jonkman is predikant van de kerk te Drachten)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 2003

De Wekker | 16 Pagina's

Denken vanuit Christus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 2003

De Wekker | 16 Pagina's