Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het drievoudige ambt van Christus (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het drievoudige ambt van Christus (2)

Christus als Profeet

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het bij het drievoudige ambt van Christus gaat het er om dat Hij door Zijn Vader benoemd is tot Middelaar. Zelf was Hij van harte bereid dit ambt te aanvaarden. De Heilige Geest bekrachtigde Hem daartoe. In dit tweede artikel gaat het over Christus als Profeet.

God leren kennen
Door onze zonden is de verbinding tussen God en ons verbroken Wij kunnen geen contact meer leggen met God. De Heere had er voor gewaarschuwd: Als jullie eten van de boom van kennis van goed en kwaad zul je de dood sterven. In het paradijs kende de mens op een volmaakte manier de Heere. Maar we wilden méér. We wilden als God zijn, kennende het goed en het kwaad. Dat was pure eigenwijsheid en dwaasheid. Met alle gevolgen van dien ...
Toch stelde de Heere na de zondeval Adam en Eva in kennis van het grote wonder dat Hij, uit pure genade, de verbroken relatie met Hem wilde herstellen.

Dat ging echter niet zomaar. Dat voelden ze ook wel: Ze beefden van schrik toen de Heere tot hen sprak. Die zelfde angst ervoer ook Mozes, toen de Heere hem vanuit het brandende braambos riep. Mozes schrok, omdat hij wist dat een mens het rechtstreekse contact met de Heere niet overleeft. Toch gebeurde dat met Mozes wél. Waarom? Het braambos dat niet verteerde gaf aan, dat de Heere zélf had voorzien in een manier waarop het kennen van Hem weer mogelijk was.
Toen het volk Israël later bij de berg Sinaï de Tien Geboden hoorde, sloeg de schrik hun om het hart. Ze hebben Mozes toen dringend verzocht of de Heere voortaan niet via hem wilde spreken. De Heere stemde daarin toe. Zo werd in Mozes al iets zichtbaar van de Christus. Hij heeft het vuur van Gods heilige toorn gedragen en doorstaan. Hij is er niet in omgekomen. En zo heeft Hij de weg naar God weer geopend. Hij heeft het door Zijn lijden en sterven weer mogelijk gemaakt dat zondaren God leren kennen.

Dé profeet
In antwoord 31 van de Catechismus belijden we dat Christus onze hoogste Profeet en Leraar is. Die ons de verborgen raad en wil Gods van onze verlossing volkomen geopenbaard heeft. Reeds in het paradijs, kort na de zondeval, gaf God de moederbelofte. En tot aan de verschijning van de Heere Jezus gaf de Heere aan Zijn volk profeten die Gods Woord en wil aan het volk doorgaven.
In Deuteronomium 18,18 belooft de Heere dat Hij eens een Profeet zal verwekken. Daar wordt natuurlijk ten diepste de Heere Jezus mee bedoeld. Maar het is ook een belofte dat de Heere alle eeuwen door Zijn volk Israël zal leiden en onderwijzen. Door middel van Zijn Woord dat door de profeten tot hen kwam, wilde Hij hen kennis van de zaligheid schenken. Ondanks Israëls vele zonden bleef de Heere spreken door middel van Zijn profeten. Totdat uiteindelijk dé Profeet kwam. Hij is de vervulling en voltooiing van alles wat de profeten vóór Hem gesproken hebben. In Hebreeën 1,1 lezen we: "God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon."
Door Hem heeft God Zich aan ons mensen bekend gemaakt. Zelf zegt Jezus in Johannes 17,26: "Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt." Dat is kenmerkend voor Zijn zending naar de aarde en dus voor Zijn werk als profeet. Alleen door Hem kunnen we kennis van God krijgen. Kennis in de zin van: gemeenschap met God, communicatie, omgang.

Zijn gehoorzaamheid
De Heere Jezus Zelf bezat volmaakte kennis van God. Daar hoorde bij dat Hij Zijn Vader volkomen gehoorzaamde: Hij deed Zijn wil helemaal en uit liefde. Hij leefde Zelf ook helemaal van en uit Gods Woord. Hij versloeg met dat Woord de satan tijdens de verzoekingen in de woestijn. En hoe vaak lezen we niet dat Hij het contact met Zijn Vader zocht in de weg van het gebed? Hij kende Zijn Vader en ging dagelijks met Hem om! "Niemand komt tot de Vader dan door Mij", zei Hij zelf. Door Zijn gehoorzaamheid tot het einde, is Hij ook in staat om de genade die Hij verwierf uit te delen. Om door Zijn Geest aan zondaren het leven met God uit te delen. Juist Christus' eigen prediking en persoon onthullen wie wij van ons zelf zijn. Zijn profeet-zijn ontdekt en ontmaskert zelfs de donkerste schuilhoeken van ons hart.

Christus' boodschap
De kern van de profetische prediking van Christus lezen we onder andere in Markus 1,14-15. Hij predikte het evangelie van het Koninkrijk van God en zei: De tijd is vervuld en het Koninkrijk van God is nabij gekomen: bekeert u en gelooft het evangelie!
Om zondaren weer onder de heerschappij van God te brengen heeft de Heere Jezus de strijd aangebonden met de machten van de zonde, de duivel en de dood: bijvoorbeeld bij Zijn verzoeking in de woestijn, bij al verzet dat Hij tegenkwam en tijdens de drie-urige duisternis op Golgotha. Maar Hij heeft ze glansrijk overwonnen!
De boodschap van Gods Koninkrijk die Christus bracht, heeft Hij zelf voor honderd procent in praktijk gebracht. Hij heeft Zich enkel en alleen laten leiden door de wil en het Woord van God. Hij is volkomen gehoorzaam geweest aan het woord van Zijn Vader. Hij heeft in volmaakte liefde Zijn Vader gediend en geëerd. Zijn boodschap en Zijn persoon vormden een volmaakte eenheid.
Daaraan zien we dus hoe hard nodig het is om daadwerkelijk op Hem gericht te zijn. Als we op ons zelf zien en niet verder kijken, wel, dan verdwijnt elk sprankje hoop als sneeuw voor de zon. Als we door Gods genade tot kennis van zaligheid gekomen zijn, zijn we uit ons zelf nooit in staat om die kennis vast te houden en ook niet om er volmaakt naar te leven. Maar juist als we daar steeds meer van doordrongen raken, zoeken we des te sterker de Heere Jezus Christus. Hij is immers geschonken als de volmaakte Profeet!

De geadresseerden
Lucas 4,16-32 is een cruciaal gedeelte als het gaat over Christus als Profeet. We lezen daar over de 'preek' die Jezus hield in de synagoge van Nazareth vanuit Jesaja 61. De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd. Hij heeft Mij gezonden ... (lees Luc. 4,18-19).
We horen hier duidelijk dat de boodschap van de grote Profeet Christus Jezus een bevrijdende boodschap is. Het evangelie wil ons in de ruimte zetten van Gods ontferming en genade. Zodat we weer adem kunnen halen en tot leven komen en verlost worden van de zonde, de dood en de gevolgen daarvan.
Die boodschap komt tot iedereen. Iedere keer als de Bijbel opengaat en als we naar een preek luisteren. Het is een goede en een machtige boodschap. Alles wat nodig is om de Heere te leren kennen als een barmhartige God en Vader zit er in. Christus is niet een goede profeet die veel weet, maar een volmaakte profeet. Die ons Gods wil aangaande onze verlossing volkomen heeft geopenbaard.
Die boodschap is dan ook nooit vrijblijvend! Bovendien is die boodschap ook heel confronterend. Er is maar één Weg tot God: Christus.
De verschillende manieren waarop mensen reageren op de boodschap van het Koninkrijk van God heeft de Heere Jezus heel duidelijk neergezet in de gelijkenis van de zaaier. Lees Mattheüs 13,1-9 en 18-23.

De prediking
Na Zijn hemelvaart oefent Christus Zijn profeet-zijn uit door middel van de verkonding. Daartoe roept en zendt Hij ook Zijn dienaren om Zijn boodschap door te geven. De prediking staat in onze tijd op allerlei manieren onder druk en onder kritiek. Om als kerk staande te blijven, zullen we echter (opnieuw?) de noodzaak en zegen moeten ontdekken van de levende verkondiging van het evangelie. De verkondiging van het evangelie: dat is de hoofdzaak en hoofdtaak!
Ieder die Christus leert kennen als Profeet, wordt ook zelf een profeet, een levende getuige. Christus' werk heeft direct en alles heeft te maken het concrete, dagelijkse leven van een christen (verg. Heid. Cat., v/a 32)
Dat is ook de opdracht die de Heere Jezus Zelf gegeven heeft, voordat Hij opvoer naar de hemel. Bij Zijn afscheid van de discipelen sprak Hij: "Gij zult Mijn getuigen zijn" (Hand. 2,17).
Dat is méér dan een opdracht. Wie Christus kent, is een getuige. Wie geen getuige is, kent Christus niet!
Iedere (ware) christen is net als Christus priesterlijk bewogen met allen die God nog niet kennen en daarmee wankelen ten dode. Je gunt het ieder ander om ook die kennis der zaligheid te ontvangen. Je deelt immers in Zijn zalving. Dat houdt in dat de Heere ons roept en ook in staat stelt om van Hem te getuigen. Allereerst in je hele houding: eerlijk, open, bescheiden te zijn, vriendelijk, tevreden, gastvrij, enz. Kort gezegd: een levensstijl die respect afdwingt en uitnodigend is. Een leven dat gedragen wordt door de liefde tot God en de naaste. Een leven waarin we geschikte momenten leren gebruiken waarop de Geest ons geeft te spreken.
Zijn Naam belijden is geen angstaanjagende opdracht, maar een heerlijk voorrecht. Als we maar op Hem gericht zijn. En het dagelijks van Hem verwachten. En ons laten leiden door Zijn Woord en Geest

M. Visser
(Drs. M. Visser is predikant te Siegerswoude-De Wilp)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 september 2003

De Wekker | 16 Pagina's

Het drievoudige ambt van Christus (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 september 2003

De Wekker | 16 Pagina's