Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het drievoudige ambt van Christus (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het drievoudige ambt van Christus (4)

Christus als Koning

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit vierde en laatste artikel letten we op het derde aspect van Christus' ene Middelaarsambt, namelijk Zijn koningschap. Hij is een Koning "die het zaligst lot ver boven alle goden kan schenken."

Zijn opdracht in relatie met de zonde
Er staat in antwoord 29 van de Catechismus dat Christus als Koning ons bij de verworven verlossing bewaart. Daarin lezen we wat Zijn opdracht als Koning was. Zijn Vader benoemde Hem in de eeuwigheid tot Koning om de verlossing te verwerven. Als Profeet laat Hij ons horen dat Hij op aarde is gekomen om dat te doen. Als Priester heeft Hij Zijn eigen leven geofferd op het kruis van Golgotha om zo de verlossing te verdienen met Zijn eigen bloed. Als Koning laat Hij ons vooral zien, dat Hij in staat was, dat Hij de macht bezat om de zonde, de dood en de duivel te verslaan.
We kunnen de opdracht van Koning Christus zo omschrijven dat Hij het gebied moest heroveren dat de duivel met behulp van de zonde in bezit genomen had.
Als we letten op het Koningschap van Christus, komt aan het licht dat de zonde niet alleen een zaak van schuld is, maar dat de zonde ook een heel negatieve, vernietigende macht is. Je merkt dat direct aan Adam en Eva na de zondeval: de zonde nam direct bezit van hun leven en bezette hun hart. Van vrije mensen werden ze opeens slaven.
Ook in de schepping werden de gevolgen merkbaar. Ook wij zien - en dat steeds meer - hoe in de schepping en de natuur de macht van het kwaad zijn vernietigende werk doet. En dan te bedenken hoe goed God alles geschapen heeft. Toch laat de Heere gelukkig Zich niet zomaar Zijn macht afnemen. Hij heeft Zich er bepaald niet bij neergelegd, maar gaf aan Zijn eigen Zoon, Jezus Christus de opdracht om het bezette gebied te heroveren.
Waarom? Omdat God Zijn eer niet aan een ander geeft. Hij kan en wil Zijn macht niet delen met een ander. Ook al heeft de duivel een bepaalde macht, dat is nog wat anders dan dat hij een bepaalde vorm van zelfbestuur op aarde gekregen zou hebben. In die grote Koning, Jezus Christus, laat God ons zien dat ondanks alles Hij het is Die regeert en dat Hij Zijn almacht toont. Omdat God de Schepper van de wereld is, is Hij de enige Koning. Nog steeds! Hij is niet van anderen afhankelijk. Hij heeft in principe ook geen ander nodig. Dat bedoelen we als we zeggen dat de Heere soeverein is. Wat dat betreft is en blijft er een grote tegenstelling tussen God en ons mensen. Nooit en te nimmer staan we met God op gelijke voet. Dat te willen was juist de zonde in het paradijs.

Beloofd en gekomen
Eens te meer is het wonder zo groot dat God in de Heere Jezus Christus naar ons toekomt. Ondanks het feit dat wij voor een appel ons leven verkocht hebben aan de duivel en de zonde, heeft de Heere Koning Christus naar de aarde gezonden om onze opstand tegen God te breken en ons te bevrijden uit satans macht.
In het Oude Testament wordt, vooral in de profeten, gesproken over de komende Koning, bijvoorbeeld in Jesaja 9. Ook in de psalmen komen we deze lijn tegen, bijvoorbeeld in Psalm 2. De Koning komt om Gods Koninkrijk te vestigen op aarde en in de harten van zondaren.
Tijdens Jezus' leven is wel gebleken dat Gods Koninkrijk niet is te vergelijken met een aards koningschap. Zijn opdracht om de wereld en de mensheid te heroveren voerde Hij uit door de weg van het kruis te gaan.
Hij werd als Koning verworpen en zelfs gekruisigd als een misdadiger. En toch liet Hij door die weg te gaan juist Zijn macht zien. Want door déze weg te gaan, heeft Hij de zonde en de duivel tot in het hart geraakt en verslagen. Op deze manier deed Hij immers gehoorzaam wat God van Hem vroeg. Door de weg van het kruis te gaan heeft Hij de duivel en de zonde voorgoed hun vermeende eigendomsrecht uit handen geslagen.
We kunnen van deze Koning niet groot genoeg denken!

Zijn overwinning - onze troost
Meer dan eens werd de Heere Jezus geconfronteerd met de macht van de boze en van de zonde. Denk aan de verzoeking door de duivel in de woestijn. Het waren zware verzoekingen. Niettemin stond Christus de duivel te woord met het Woord en was hem daarmee de Baas.
Tijdens Zijn verdere rondwandeling op aarde stuitte de Heere Jezus steeds weer op de macht van de zonde. Die komt immers openbaar is ziekte, in verdriet en rouw. Het kwam extra aan het licht in mensen die door de duivel bezeten waren.
Tijdens de laatste uren van Christus' leven heeft de duivel alles uit de kast gehaald om de Heere Jezus er toe te bewegen om af te zien van het kruis. Maar Deze Koning was vastbesloten en onvermurwbaar! Hij kwam niet Zelf van het kruis af al had Hij het gemakkelijk gekund. Hij bleef hangen, zelfs toen Zijn eigen Vader Hem alleen liet. Wat bleek toen Zijn macht. Hij kwam niet om in de duisternis, maar kwam er door heen. De hel moest het afleggen tegen deze Koning. Zelfs het graf kon Hem niet vasthouden, maar Hij triomfeerde over graf en dood. Hij stond op uit de doden. In dat licht moeten we lezen wat Paulus schrijft in Efeze 1,20-22 over de kracht en heerschappij, en de naam boven alle naam die Christus heeft ontvangen.
Wat een rijke troost voor alle gelovigen! Christus heeft alles aan Zijn voeten onderworpen. En daarom mag ik er zeker van zijn dat Hij mij beschut en bewaart bij de verworven verlossing! Lees ook Kolossensen 2,13-15. Christus' overwinning is in de Bijbel niet onderhevig aan twijfel of onzekerheid. Hij hééft overwonnen en Hij zal overwinnen. En naar die definitieve overwinning is Hij hard op weg. Zie 1 Korinthe 15,24-28. Straks zal de laatste vijand, de dood, door Christus te niet gedaan, onttroond worden. Want Hij heeft alle (!) dingen aan Zijn voeten onderworpen.
Daarom zal straks de dood er niet meer zijn (Openbaring 21,4). Na de vereniging van hemel en aarde zal het Lam regeren in volle glorie en heerlijkheid.

Als we door het geloof Hem kennen, delen we in Zijn overwinning en kan niets en niemand ons dat afnemen. Het is nu moeilijk voor te stellen, ook omdat we nog midden in de strijd zitten. Onze oude natuur, de zonde en de duivel blijven ons belagen. Maar ze hebben feitelijk al verloren.
Principieel gezien ligt alles onder de voeten van Christus, zoals dat al geprofeteerd is in Psalm 110. Maar de definitieve realisering daarvan vindt pas plaats bij de wederkomst als alle Godvijandige machten en mensen geoordeeld zullen worden.
Vandaar dat het zo herkenbaar is wat we lezen in Hebreeën 2,8-9: Maar nu zien wij nog niet dat Hem alle dingen onderworpen zijn, maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond...
Juist daarom is het zo verschrikkelijk belangrijk om Christus als Koning te kennen en te zien en te dienen.

Zijn gemeente
Het Koningschap van de Heere Jezus heeft betekenis voor heel de wereld en heel de schepping. Daarin ligt onze roeping opgesloten om de wereld het Woord van deze Koning te laten horen. Het gaat er immers om dat iedere tong zal belijden dat Jezus de Heere is. Soms moeten zelfs heidenen heel direct deze Koning gehoorzamen. Denk maar aan Koning Cores die het volk Israël uit de ballingschap liet terugkeren. De Bijbel noemt hem een werktuig in Gods hand. De Heere neigt het hart van koningen als waterbeken.
Niettemin is er een groot verschil. Midden in de wereld is er een plaats waar Christus op een bijzondere manier als Koning regeert. Dat is in Zijn gemeente, in de harten en levens van de gelovigen. Degene Die in de gemeente écht wat heeft te zeggen, beter gezegd. Degene Die in de kerk alles voor het zeggen heeft, is Koning Christus. De gemeente is een gemeenschap van mensen die deze Koning erkennen en belijden als de hunne en die zich door Hem laten leiden en regeren. De gemeente is dé plaats bij uitstek waar Koning Christus Zijn genade uitdeelt en waar we deel ontvangen aan het eeuwige leven. Dat doet Hij door middel van Zijn Woord en Geest. Dat zijn Zijn middelen. Zijn wapens. Ze hebben een ontdekkende, bekerende, vernieuwende en vertroostende werking.
We maken ons in de kerk over veel zaken druk. Maar laten we ons in alles daadwerkelijk leiden door wat deze Koning heeft te zeggen? Gehoorzamen we Hem, in ons persoonlijk leven en als gemeente? Zonder deze Koning ben je nergens! De duivel geniet als we zonder deze Koning leven. Rust daarom niet, voor u van eigenaar verwisseld bent. En ... dien Christus biddend en dagelijks!

We zijn geroepen om in Zijn kracht met een goed geweten tegen de zonde en de duivel te strijden. Wat we daarbij nodig hebben, is dat de Heilige Geest ons hart opent en al meer opent voor Wie Deze Koning is en voor wat Hij gedaan heeft. Als we de Heere Jezus Christus als onze Koning kennen en dienen, zijn we bevrijde en blijde mensen. En eens zullen we in eeuwigheid met Hem regeren.
Verdient deze grote Koning niet al onze aanbidding en lof? Loof dan deze Koning, totdat we Hem ontmoeten zullen!

M. Visser
(drs. M. Visser is predikant van de kerk te Siegerswoude-De Wilp)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 2003

De Wekker | 16 Pagina's

Het drievoudige ambt van Christus (4)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 2003

De Wekker | 16 Pagina's