Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De zegen van het gelovige gebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zegen van het gelovige gebed

Bijbelstudie over de geschiedenissen van Daniël (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(hoofdstuk 2:1-28a)

Paniek in Babel
Daniël 2 schetst ons de grote paniek die er in Babel ontstaat. Het Koninkrijk van Nebukadnezar staat op zijn kop. Niet door een oorlog of een militaire inval. Niet door een aardbeving of een andere ramp, maar door een droom. Niet zomaar een droom, maar een droom waar God achter zit. Er is een God in de hemel, zegt vs. 28, die verborgenheden openbaart. Hij heeft Nebukadnezar die droom gegeven.
De koning heeft meteen door dat dit een bijzondere droom is. Het is een nachtmerrie waardoor hij badend in het zweet wakker is geworden. Een geweldige angst maakt zich van hem meester. In paniek heeft hij de verdere nacht wakker gelegen.
Zo gauw het morgen is, worden de wijzen van Babel geroepen. De geleerden en astrologen en toekomstvoorspellers. Daniël en zijn vrienden worden niet geroepen. Zij hebben hun opleiding nog maar net achter de rug. Zulke jonge broekies heeft Nebukadnezar er niet bij nodig. Het gaat om de top van de geleerden, die hun sporen verdiend hebben. Want Nebukadnezar moet een antwoord hebben op die paniek veroorzakende droom.

Machteloosheid
Nebukadnezar is doodsbang om bedrogen te worden. Hij vraagt van de geleerden niet alleen de uitleg, maar ook de inhoud van de droom. De S.V. zegt in vs. 5: "de zaak is mij ontgaan". Dit kan de indruk wekken alsof hij de droom vergeten is. Maar dat is niet het geval. Hij weet best wat hij gedroomd heeft. Maar hij is er als de dood voor om met een kluitje in het riet te worden gestuurd. Daarom is het beter te vertalen dat het besluit bij hem vast staat. Hij wil de droom met de uitleg. Nebukadnezar stelt in zijn angst onredelijke eisen. De geleerden proberen hem dat duidelijk te maken, maar Nebukadnezar is niet vermurwen. Hij wil de uitleg en de droom. Als ze die geven, zullen ze rijk beloond worden en grote eer ontvangen. Als ze in gebreke blijven, zullen ze allemaal gedood worden. Die zware bedreiging verandert niets aan het feit, dat het onmogelijk is aan de wens van de koning te voldoen. Als de geleerden dat toegeven is hun vonnis geveld.
Nebukadnezar geeft opdracht om alle wijzen om te brengen. Niet alleen de top die daar bij hem staat. Nee, alle geleerden van het land. Vandaar dat er op zeker moment ook een arrestatieteam bij Daniël op de stoep staat.

Daniëls reactie
Als ze bij Daniël komen, vraagt hij aan Arioch de overste van de koninklijke lijfwacht naar de beweegredenen van dit vonnis. Arioch licht hem in. Dan vraagt hij de koning hem audiëntie te verlenen. Hij vraagt om uitstel van executie. Het is geen vaag verzoek. Hij zegt niet: "Misschien weet ik een oplossing". Hij vraagt: "Geef mij tijd om de uitleg aan de koning bekend te maken. Als u mij de tijd geeft, kom ik met het antwoord". Daaruit blijkt zijn geloof. Hij verwacht het van God.
Nebukadnezar verwacht het van mensen. Van de wijsheid van deze wereld. Daar loopt hij finaal mee vast. Vandaar die radeloze reactie: De opdracht tot massa-moord op alle intellectuelen. Daniël verwacht het van God. Hij ziet Gods leiding in zijn leven. In de studietijd en de plaats die hij kreeg aan het hof Hij vertrouwt er op dat de Here door hem in te schakelen voor een oplossing zorgt. Hij durft te beloven, dat hij met het antwoord zal komen als hij maar de tijd krijgt.

Een biddend viertal
Daniël krijgt het gevraagde uitstel. Direct schakelt hij zijn vrienden in. Samen gaan ze bidden. Ze leggen het aan de Here voor. Dit gebed is dringend nodig. Niet alleen om de Here te vragen hun eigen leven te sparen. Ze bidden ook voor het leven van de andere wijzen. Het zou een ramp voor het land zijn als alle deskundigen massaal zouden worden uitgeroeid. Maar wat nog belangrijker is: God gaf die droom aan Nebukadnezar. De Here wilde daarmee een boodschap doorgeven. Als Daniël en zijn vrienden met de andere wijzen gedood worden, zal nooit duidelijk worden wat die boodschap inhield. Daniël gelooft dat de Here hem gebruiken wil. Maar toch moet hij het wel nederig vragen of de Here hem die droom wil openbaren. Daniël en zijn vrienden durven - menselijk gezien - iets onmogelijks te vragen. Ze vragen om de droom van Nebukadnezar en de uitlegging. Om bekend te maken wat er in het hart en de geest van de koning omging. Ze zien gelovig uit naar verhoring.

Gods verhoring
Daniël en zijn vrienden durven iets onmogelijks te vragen. Maar God beschaamt hen niet. 's Nachts wordt de verborgenheid aan Daniël geopenbaard in een gezicht. Voor Nebukadnezar was de droom een nachtmerrie. Daniël ontving hem als nachtgezicht. Zo blijkt de kracht van het gelovige gebed. Jezus zei tegen zijn discipelen, dat geloof als een mosterdzaadje genoeg is om grote dingen te ontvangen (Luc. 17:6). Dat blijkt ook hier. Het eerste wat ze doen is de Here prijzen. De vs. 20 t/m 23 zijn een intense lofprijzing op Gods goedheid.
Die gebedsverhoring heeft wel gevolgen. Daniël mag die uitslag niet voor zichzelf houden. Hij moet het aan de koning bekend maken. Hij meldt zich bij Arioch met de mededeling: "Breng de wijzen van Babel niet ter dood. Leidt mij tot de koning en ik zal hem de uitleg te kennen geven". Als hij voor de koning staat is hij niet uit op eigen eer, maar geeft hij God de eer. Dan vertelt hij de droom en zijn uitlegging. Daar hopen we in de volgende studie bij stil te staan.


Discussievragen
1. Bij Daniël en zijn vrienden zien we hoe wezenlijk de inbreng van gelovigen is in het politieke gebeuren. Op welke wijze kunnen wij in onze tijd daaraan gestalte geven?
2. Hoe kon Daniël zo vrijmoedig aan de koning toezeggen "als u mij de tijd geeft, kom ik met het antwoord"? Is het ook nu mogelijk zoveel Godsvertrouwen en vrijmoedigheid te ontvangen?
3. Daniël schakelt ogenblikkelijk zijn vrienden in om mee te bidden. Heeft dit iets te maken met de belofte van de Here Jezus in Matt. 18:19? Wat kunnen wij daarvan leren?
4. Het is een heel indrukwekkende lofprijzing die Daniël in de vs. 20 t/m 23 uitspreekt. Wat heeft dit ons te zeggen? Zijn wij voldoende dankbaar bij gebedsverhoringen?
5. Wat kunnen wij leren van de wijze waarop Daniël tot de koning over zijn God spreekt?

M.J. Oosting
(ds. M.J. Oosting is predikant in Biezelinge)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 januari 2004

De Wekker | 16 Pagina's

De zegen van het gelovige gebed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 januari 2004

De Wekker | 16 Pagina's