Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gegrepen door het evangelie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gegrepen door het evangelie

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het evangelie is de kracht van God tot zaligheid voor iedereen die gelooft. Dat houdt in dat de blijde boodschap een kracht is waardoor mensen gegrepen worden. Deze kracht woont en werkt in ons. Dat moet naar buiten komen.

Houdbaar
Het evangelie van de gekruisigde en opgestane Here Jezus Christus is in deze wereld zonder houdbaarheidsdatum. Het is altijd nieuw en wanneer het in zijn kracht mensen in hun hart aangrijpt, zal dat nieuwe en verrassende ervaren worden. Het evangelie is actueel. Het omspant alle tijden en ieders leven. Het geeft niet alleen antwoorden op de diepste vragen, het evangelie is zelf het antwoord van Godswege aan de mensheid. Het is Gods antwoord op de nood van de mensheid. De mens is door zijn zondigen tegen God aan de dood prijsgegeven en de mens heeft geen enkel middel en geen enkele macht om zich daaraan te ontworstelen. Men probeert het wel. Er zijn er die hun hoop vestigen op nieuwe al of niet medische technieken waardoor de levensduur van de mens verlengd kan worden. Maar die hoop is ijdel. Zelfs al zou de "mens van de toekomst" een twintig jaar kunnen "winnen" dan nog komt daarna onherroepelijk de dood en de ontmoeting met God. Het is de mens door God gezet eenmaal te sterven en daarna komt het oordeel van God over het leven dat geleid is.

Listen van de duivel
Omdat het evangelie Gods genadig en liefdevol antwoord is op de absolute nood van de mens, moet en kan het in de wereld in alle openbaarheid verkondigd worden. Het is een van de grote listen van de duivel om de verkondiging van het evangelie uit de openbaarheid van de wereld terug te dringen. Terug tot binnen de muren van de (kerk)gebouwen, terug tot in het eigen levensdomein. Getuig er niet van tegen anderen. En de listigheid van de duivel gaat nog verder. Waar hij het maar voor elkaar kan krijgen, zal hij bewerken dat dan binnen die muren van de gebouwen het evangelie verwaterd en vermengd met allerlei gedachten van het onwedergeboren hart wordt gebracht. Het evangelie wordt naar de menselijke maat en naar het menselijke bevattingsvermogen gesneden. Het wordt inderdaad een evangelie naar de mens. Een evangelie, dat ten diepste niet meer is dan verheldering van wat mensen in hun beste denken en gevoelen reeds hadden weten te bedenken. Zo is het "evangelie" niets anders dan zelfbevestiging van de onveranderde mens. Vraag een vrijzinnig denkend mens eens naar wat hij werkelijk gelooft en wat nu de zekerheid van zijn bestaan is, dan zal hij of zij het antwoord schuldig blijven. Men wil ook geen zekerheidsuitspraken. Die klinken zo fier. Die verspreiden de kwalijke geur van het de waarheid in pacht hebben gekregen. Indien iemand beweert, dat absolute waarheden niet bestaan, betekent dat ook dat Jezus Christus niet de waarheid, de weg en het leven is. Een mens moet altijd op zoek zijn. Hij zoekt in de voortschrijdende levensontwikkeling en in de diverse levensfasen met hun ervaringen steeds weer naar die waarheid, die in bepaalde tijden oplicht maar die niet kan gelden als een waarheid, die alles omspant.

Belanghebbende
Er is inderdaad vraag naar de boodschap van Jezus Christus. De bijbel is een boek dat door mensen van buiten de kerk weer wordt geopend. In welke mate het gebeurt, onttrekt zich aan onze waarneming. Maar de bijbel is het middel in Gods hand om mensen van onderzoekers en lezers op afstand te maken tot betrokkene en belanghebbende. Het maakt een groot verschil of je over bepaalde zaken spreekt vanuit een wetenschap, die je min of meer vrijblijvend kunt beoefenen dan wel of je betrokkene bent geworden. Het spreken bijvoorbeeld over een ingrijpende operatie en het uitmeten van wat artsen tegenwoordig allemaal wel kunnen, kan nuttig zijn maar het spreken wordt heel anders wanneer je zelf degene bent geworden die zo'n ingreep moet ondergaan. Het spreken over het zondaar zijn voor God zonder dat je zelf zondaar bent geworden is een heel ander spreken dan het spreken van mensen, die het uit de grond van hun hart naar de hemel verzuchten: O God, wees mij, zondaar, genadig. Het getuigen van de genade en de liefde van de Here Jezus Christus wordt een gloedvol en doorleefd getuigenis wanneer je zelf de Here Jezus Christus hebt leren kennen.

Gebroken getuigeniskracht
Het maakt dus een groot verschil of een mens op afstand staan of dat hij een belanghebbende is geworden. Of hij innerlijk betrokken is geraakt. Wanneer er nu vanuit de wereld rondom de kerk gevraagd wordt naar het belang van het evangelie, zouden kerken en christenen enthousiast met één mond het getuigend en wervend antwoord moeten kunnen geven. Een van de pijnlijkste zaken van het christendom in Nederland is, dat dit niet het geval is. De verdeeldheid breekt de kracht van het getuigenis. Het gaat niet alleen om verdeeldheid van kerken en groepen, het gaat ook om de verdeeldheid in het verstaan van het evangelie. Nu verstaat nooit één mens en één kerk alleen de volle kracht en rijkdom van het evangelie. We kennen ten dele. We zullen pas samen met alle heiligen in staat zijn om te vatten hoe groot de liefde van God in de Here Jezus Christus is. Dat er dus af en toe gevarieerde accenten worden gelegd bij het doorgeven van het evangelie, is niet het ergste. Maar wanneer wij het niet eens kunnen worden over wat nu het evangelie is en hoe God een mens tot Christus trekt en hoe de Heilige Geest werkt en wat Hij in een mens doet, zal de kracht van het getuigenis gebroken worden. Tegelijk zie je het wonder - en dat wonder mag ons in de verdeeldheid van het Nederlandse christendom wel eens met kracht treffen - dat het evangelie zelf zo veel getuigenis- en trekkracht houdt, dat steeds weer mensen worden gegrepen en overtuigd. Maar dan gaat het wel altijd om een getuigenis van het evangelie zelf. Dat getuigenis blijft de roeping van elke kerk en iedere christen.

Opruimen van blokkades
Wij moeten voortdurend werken aan het opruimen van blokkades in ons leven. Het gaat om blokkades in de verhouding met onszelf, in de verhouding met onze naaste en in de verhouding tot God. Al die blokkades zijn even zo vele belemmeringen om de bevrijdende kracht van het evangelie van de levende en nabije Here Jezus Christus te beleven. Daarom zijn het ook belemmeringen voor een getuigend leven. Een klagend en mopperend mens, een gefrustreerd mens, geeft een verkeerd signaal af. Een mens die negatief spreekt over de kerk, moet niet menen dat hij daarmee anderen zal winnen voor Christus. Met andere woorden: willen wij in de dienst van het getuigenis van het evangelie staan, dan zullen wij voortdurend voor onszelf de reinigende en blokkades en zonden opruimende kracht van het evangelie nodig hebben en dienen te kennen. Wij zullen ons dagelijks voor God hebben te verootmoedigen en dagelijks dienen te bidden om een nieuwe leiding en doorwerking van de Heilige Geest. Want ook de restanten van vervreemding en angsten moeten in ons hart worden opgeruimd en dat is een doorgaande reiniging.

Gegrepen mensen nodig
De blijde boodschap van de komst en het werk van de Zoon van God op aarde - en nu in de hemel! - is altijd bevrijdend en blij makend. Het evangelie is kristalheldere waarheid. Hoe meer men er zich in verdiept, hoe meer men erdoor overtuigd wordt. Een mens wordt er niet door bedrogen. Het evangelie kan alle onderzoek en navraag leiden. Er hoeft niets in een donker hoekje verborgen te worden gehouden. Het is het ten volle waard om doorgegeven te worden aan onze kinderen. Kinderen hebben gegrepen ouders nodig. Het evangelie is het waard een vaste plaats te hebben op de scholen. Leerlingen hebben recht op door het evangelie gegrepen leerkrachten. We beseffen dat er verschillende gedachten over dit alles leven. Maar wie werkelijk gegrepen is door de genade van God, door de kracht van het evangelie, kan er niet meer van zwijgen. Dit evangelie werkt vernieuwend en stimulerend. Dit evangelie, het geloof dat uit God is en dat door ons wordt overgenomen, is werkelijk alles voor je geworden. Werkelijk alles: in leven en in sterven. Dat is ook een privé-zaak maar het is dat niet alleen. Het evangelie is per definitie bestemd voor een openbare verkondiging in de gehele wereld. Dat geven wij niet op wat al of niet verlichte geesten - maar dan wel verlicht zonder het evangelie te kennen - daar ook tegen in mogen brengen en hoe redelijk en verstandig ze het allemaal ook weten te brengen. Laten wij daarvan niet onder de indruk zijn. Discipelen van Jezus hebben een eigen taak en opdracht die ze wel in de wereld mogen uitleggen, maar die ze niet hoeven te verdedigen. Heel hun beslaan wordt teruggevonden in het evangelie van de grote daden van God. We hebben ons referentie- en denkkader gevonden in dit evangelie en we ervaren dit als blijvende rijkdom. Jezus Christus is mijn Borg en Koning. Hij bepaalt mijn leven en geeft het vorm en inhoud al mag ik een eigen verantwoordelijkheid behouden in de praktische vormgeving en uitwerking. Bij Hem ervaar ik de ware bevrijding. Hij is troost in noden. Bij Hem is de uitkomst tegen de toorn en tegen mijn dood. Daarom is dit evangelie alle aanneming waard. Het is dus ook alle getuigenis waard. Als toch ieder christen een getuigend en wervend christen zou zijn! Dat zal gebeuren wanneer wij zelf door het evangelie gegrepen zijn.

J. Jonkman
(Ds. J. Jonkman is predikant van de kerk te Drachten)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 2004

De Wekker | 16 Pagina's

Gegrepen door het evangelie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 2004

De Wekker | 16 Pagina's