Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hemelvaart vieren in een wereld vol geweld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hemelvaart vieren in een wereld vol geweld

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geen raad ermee?
Hemelvaart; de kerk weet er geen raad mee. Die kop stond een aantal jaren geleden op de kerkpagina van een krant. Dat zijn scherpe woorden. De kerk die belijdt, dat Jezus Christus haar Koning in de hemel is, zou zich geen raad weten met het heilsfeit van hemelvaart. Dat zou dan vooral te maken hebben met het feit, dat we als hedendaagse christenen niet meer kunnen geloven, dat Jezus in een menselijk lichaam omhoog gestegen is totdat een wolk Hem aan het zicht van de discipelen onttrok, zoals het boek Handelingen dat beschrijft.

Wij zijn als mensen tot veel in staat. Door onze ruimtevaarttechnologie kunnen wij mensen buiten de aantrekkingskracht van de aarde brengen. De moderne mens is er maar wat trots op, dat wij door ons technische kunnen dat bereikt hebben. Maar om te geloven dat er een God in de hemel is, die zo machtig is, dat Hij Zijn Zoon Jezus Christus van de aarde opnam zonder technische middelen, dat schijnt voor de moderne mens een groot probleem te zijn.

Er is nog een belangrijkere reden waarom veel mensen geen raad weten met de hemelvaart. Immers Jezus heeft bij Zijn hemelvaart koninklijke macht en heerlijkheid ontvangen. Door Hem regeert God de Vader deze wereld, zo belijden wij. Maar wat moet je met dat Koningschap als je ziet wat er in deze wereld gebeurt? Als je ziet hoe de geweldsspiraal alleen maar toeneemt. Wat er plaats vindt aan terroristische aanslagen en liquidaties. Hoe mensen hun macht misbruiken en hun medemensen mensonterend behandelen. Denk maar aan wat er in de Aboe Ghraib-gevangenis in Irak gebeurde door Amerikaanse soldaten. We worden moe van alle nieuwsfeiten over onrecht en geweld en machtsmisbruik die over ons uitgestort worden. Al die dingen staan toch haaks op het Koningschap van de Here Jezus Christus. Wat moeten we toch met dat heilsfeit van de hemelvaart?

Niet twijfelachtig
Toch laat Gods Woord er geen twijfel over bestaan, dat Jezus' Koningschap een realiteit is. Hij heeft het verworven door zijn sterven en opstanding. Hij heeft zijn Koninkrijk gevestigd toen Hij de satan heeft overwonnen en de zondeschuld betaalde. Jezus Zelf heeft dat Koningschap geproclameerd toen Hij na zijn opstanding aan zijn discipelen verscheen. "Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde" (Matth. 28:18). Met niet mis te verstane woorden maakte Hij zijn recht op die koninklijke macht bekend. Dat Koningschap heeft Hij aanvaard bij zijn hemelvaart. Toen ontving Hij in de hemel de ereplaats aan Gods rechterhand. Hij is gaan zitten aan Gods rechterhand op de troon (Col. 3:1, Openb. 3:21). God heeft Hem uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken (Fil. 2:9).

Toen Jezus naar de hemel voer werd de profetie vervuld uit Psalm 110:1. God de Vader die tot zijn Zoon zegt: "Zet U aan mijn rechterhand totdat Ik uw vijanden gelegd heb als een voetbank voor uw voeten". Maar nu vindt de vervulling van deze profetie in twee fasen plaats. Het eerste deel is vervuld bij Jezus' hemelvaart. Hij heeft plaats genomen aan Gods rechterhand. Maar het tweede deel van dit profetische woord zal pas vervuld zijn bij Jezus' wederkomst. Dan zullen al zijn vijanden aan Hem onderworpen zijn. Er zit een periode van eeuwen tussen de aanvaarding van dat Koningschap en volle uitoefening van dat Koningschap. En in die tussenperiode leven wij. Wij zien die vijanden hun uiterste poging doen om zich aan die onderwerping te onttrekken. Vandaar al dat geweld en dat onrecht, dat zo haaks staat op het Koningschap van Jezus Christus.

Satans nederlaag
Door Jezus' overwinning heeft satan de nederlaag geleden. Satan probeerde die overwinning te voorkomen door zijn voorstel aan Jezus bij de verzoeking in de woestijn. Kniel voor mij neer dan zal ik U al die koninkrijken op aarde geven. Dan hoeft U niet die weg van lijden en sterven te gaan om die koninklijke heerschappij te ontvangen.
Jezus is voor deze verleiding niet bezweken. Hij overwon de satan door zijn sterven en opstanding. Toen Hij naar de hemel voer is de satan uit de hemel geworpen, Jezus zegt in Lucas 10:18 dat Hij de satan als een bliksem uit de hemel zag vallen. Dat heeft plaats gevonden toen de duivel Jezus' intocht in de hemel om te gaan zitten aan Gods rechterhand wilde verhinderen. Die strijd wordt beschreven in Openbaring 12:7-11. In het Oude Testament lezen wij van de satan die in de hemel voor Gods aangezicht komt om de gelovigen aan te klagen (Job 1; Zacharia 3). Toen Jezus naar de hemel ging om zijn Koningschap te aanvaarden, is de satan de aanklager van de gelovigen, met zijn engelen op de aarde geworpen.

Satan is furieus vanwege deze nederlaag die hij geleden heeft. Daarom gaat hij op aarde rond als een briesende leeuw zoekende wie hij zal verslinden (1 Petrus 5:8). Satan is er op uit om op aarde zoveel mogelijk vernielingen aan te richten en mensen aan te zetten dat koningschap van Jezus niet te erkennen. Hij weet dat hij weinig tijd heeft. Immers Jezus' wederkomst en de volle uitoefening van zijn Koningschap komen eraan. Hij zet alles op alles. Dat is wat wij elke dag in de samenleving om ons heen zien. Agressie en geweld; de ene mens die de ander naar het leven staat. Leugen en bedrog; verdraaiing van feiten om verkeerde dingen toe te dekken of de naaste onderuit te halen. Machtsmisbruik en manipulatie; soms tot in de kerk toe. Satan probeert het kerkelijk leven te ontwrichten door conflicten te bevorderen en door kerkelijke leiders aan te zetten tot het zoeken van eigen eer en het jagen naar macht. Zo is hij bezig ontreddering te veroorzaken en het volle Koningschap van Jezus Christus tegenstaan. Hij doet er alles aan om het zicht op Christus' Koningschap te verduisteren.

Toch hemelvaart vieren
Satan wil de mensen doen geloven dat Jezus' Koningschap niets voorstelt. Hij zet mensen aan tot zonde en intussen geeft hij onze Koning in de hemel daarvan de schuld. Kijk eens wat er op aarde gebeurt. Zie je wel, dat er van Christus' Koningschap niets klopt. Koning Jezus krijgt de schuld van wat de mensen doen die zijn Koningschap niet willen erkennen. Zo probeert hij te bewerken dat mensen niet in de Here Jezus willen geloven en Hem niet willen gehoorzamen.

Maar de gelovigen die de Here Jezus lief hebben kijken daar doorheen. Zij geloven dat Jezus werkelijk Koning is ondanks alle twijfel die er gezaaid wordt. Dat Hij alles in zijn hand houdt wat er ook gebeurt om zijn macht aan te tasten. Er is dus voor hen alle reden om hemelvaart te vieren. Want hemelvaart vieren is deze Koning erkennen. Het is belijden: Ondanks alles wat we in deze wereld zien gebeuren, geloven wij dat Jezus Koning is.

Jezus' Koningschap komt ten volle bij Zijn wederkomst. Want Jezus zal op dezelfde wijze wederkomen als Hij ten hemel is gevaren. Dan wordt met alle verzet tegen zijn Koningschap voorgoed afgerekend. Waarom wacht Hij zolang? Is het niet de hoogste tijd dat er wordt afgerekend met het geweld en het onrecht waar onze samenleving zo vol van is? Wel zo gauw dat Koningschap ten volle komt is ook de genadetijd voorbij. Daarom wacht Jezus nog met komen. Want nu is er nog gelegenheid om vrijwillig Jezus Christus als Koning te erkennen. Daar wekt de hemelvaartsdag ons toe op. Om vrijwillig Jezus Christus als Koning te erkennen en ook anderen op te wekken zijn Koningschap te geloven. Het heeft alles met de ontferming van de Koning te maken.
Want wie Hem niet vrijwillig als Koning erkent, wordt op de dag der dagen er toe gedwongen om zijn Koningschap te erkennen. Maar dan is het te laat om een burger van dat Koninkrijk te worden. Hemelvaart spoort ons aan om zijn Koningschap te erkennen door geloof en gehoorzaamheid.

Tenslotte roept Paulus ons in Colossenzen 3 om een levenswandel te leiden die met Christus' Koningschap overeenkomt. Wij moeten de dingen bedenken, die boven zijn waar Jezus Christus zit aan Gods rechterhand. Wij moeten ons niet door de dingen van deze aarde van die levenswandel af laten houden. Wij moeten ons niet van de wijs laten brengen door de nieuwsfeiten van geweld en onrecht. Wij moeten juist door onze levenswandel ervan getuigen dat onze Koning in de hemel is en dat wij met vreugde Hem dienen. Want hemelvaart vieren is geloven dat Jezus Koningschap een realiteit is.

M.J. Oosting
(ds. M.J. Oosting is predikant in de gemeente van Biezelinge)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 mei 2004

De Wekker | 16 Pagina's

Hemelvaart vieren in een wereld vol geweld

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 mei 2004

De Wekker | 16 Pagina's