Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest en onze heiliging (Heilig leven 4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest en onze heiliging (Heilig leven 4)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het vorige artikel hebben we stilgestaan bij het werk van Christus ten aanzien van de heiliging van het leven. Hij is ons geschonken tot heiliging, zo kwam het als evangelie tot ons. God zegt meer dan eens tot ons: wees heilig, want Ik ben heilig.
Daarom is het van belang vooral aandacht te schenken aan de Heilige Geest en onze heiliging.

Heil en heiliging
Er is geen geloof zonder de Heilige Geest. Hij werkt het geloof in de harten van mensen en versterkt het ook. Christus heeft voor Zijn sterven aan Zijn discipelen beloofd: Hij (de Heilige Geest) zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. Hij past het heil toe in het leven van Gods kinderen. Dat is om het met twee zinnen uit het formulier voor de doop samen te vatten: de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven.
Wanneer de Heilige Geest plaats maakt voor Christus, geldt dit niet alleen de rechtvaardiging, maar eveneens de heiliging.
Het is de Vader Die dit heil beschikt, de Zoon Die dit heil verwerft, maar het is met name de Heilige Geest Die dit heil uitdeelt, of anders gezegd toepast. Dit noemen we het deelachtigmakende werk van de Heilige Geest.
Waar we persoonlijk deel ontvangen aan het heil in Christus, zorgt de Heilige Geest er ook voor dat er in ons leven heiliging komt. De opstandingskracht van Christus werkt in ons door, omdat de Heilige Geest ons steeds meer doet leven uit de opgestane Heere. Het is een onomkeerbaar proces. Van een hoe langer hoe meer geheiligd leven. Je zou kunnen zeggen dat dit een levenslang proces is, omdat de Heilige Geest doorgaat met Zijn vernieuwend werk in ons.

Vrucht van de Geest
Vooral in Galaten 5 spreekt Paulus met nadruk over de vrucht van de Geest. Opvallend daarbij is dat de apostel het niet heeft over de vruchten van de Heilige Geest in het meervoud, maar het enkelvoud gebruikt. Om aan te geven dat het in wezen om deze ene vrucht gaat, die allerlei andere gevolgen met zich meebrengt, zoals deze vervolgens worden opgesomd.
Waar de Geest werkt, groeit wat en blijft deze groei ook doorzetten. Het is niet slechts een begin, waarvan geldt dat de rest aan ons wordt overgelaten. In het leven van elke christen begint de Heilige Geest met een 'kleine' vrucht, die al meer moet groeien om uit te groeien tot een 'voldragen' vrucht. Er moet rijping plaatsvinden en ook daarvoor zorgt de Heilige Geest.
Je zou kunnen zeggen dat alleen in de gemeenschap met Christus vrucht groeit. Tegelijk is te bedenken dat de Heilige Geest niet zonder Christus werkt, maar juist uit Hem doet leven. Zodat het dragen van vrucht met name Zijn werk is. Vandaar dat we geheel afhankelijk zijn van de Heilige Geest om werkelijk vruchtbaar te zijn. Om levensvolheid te ontvangen.

Verantwoordelijkheid
Opvallend is dat in Galaten 5, waar met zoveel nadruk verkondigd wordt dat het gaat om de vrucht van de Geest, gelovigen met alle klem worden opgeroepen om door de Geest te leven, juist omdat de Heilige Geest in de kinderen van God woont en werkt, klinkt de oproep: laat ons dan door de Geest wandelen. Want alleen op deze manier gaan de werken van het vlees eraan. De werken van het vlees gaan in tegen de Geest. Daarom moeten de gelovigen zich door de Geest laten leiden om zó niet toe te geven aan het vlees, maar de werken van het vlees te verafschuwen en de strijd ertegen aan te binden. Hoe meer een kind van God zich door de Geest laat leiden en beheersen, des te meer zal er geen plaats zijn voor de werken van het vlees. De vrucht van de Geest komt ervoor in de plaats.
Dat dit strijd betekent en strijd meebrengt spreekt vanzelf. Wanneer opgewekt wordt om de strijd van het geloof te strijden houdt dit ook in om te strijden tegen het vlees, om meer ruimte te krijgen voor de Geest. Eigenlijk moet het omgekeerd worden gezegd: hoe meer we de Heilige Geest in ons laten werken, des te minder ruimte blijft er over voor wat de Schrift het vlees noemt.
Er is meer vrucht naarmate er meer geloof is. Er is meer vrucht naarmate er meer godsvrucht is. Er is meer vrucht naarmate we leven uit het heil dat God geeft.
We kunnen wel proberen heilig te leven, maar het zal pas werkelijkheid worden door het geloof. Het geloof dat het altijd bij de Heere zoekt en dat het steeds meer van de Heere verwacht. Uw vrucht is uit Mij gevonden, zegt God.
We moeten daarom niet allereerst op de vrucht letten en voortdurend met groei bezig zijn, maar in de eerste plaats de levende verbinding met de Heere zoeken en dagelijks uit Hem leven. Dat bewaart ons voor krampachtigheid, alsof wij het moeten doen. Zo eren wij de Heere, omdat we alles van Hem verwachten.
Hij laat ons ook wat de heiliging van ons leven betreft uit en door het geloof leven. En dit geloof is niet zonder vrucht. Hoe sterker het geloof groeit des te meer vrucht. Want geloofsgroei is wezenlijk verbonden aan het geloof zelf.
Zoals de zekerheid van het geloof onlosmakelijk met het geloof verbonden is, zo is de groei in de heiliging een zekere vrucht van het geloof. Het is onmogelijk dat wie door een echt geloof Christus is ingelijfd en door de Heilige Geest wordt geleid niet zou voorbrengen de vrucht van heiliging van het leven.
Bevinding van het geloof zou je de binnenkant van het geloofsleven kunnen noemen, de vrucht van het geloof zou je de openbaring van deze bevinding kunnen noemen. Want wat van binnen is gewerkt door de Geest komt naar buiten in een leven dicht bij de Heere en in gehoorzaamheid aan de Heere.

Van Amstel
(Ds. J. Van Amstel is predikant van de kerk van Ede)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 september 2004

De Wekker | 16 Pagina's

De Heilige Geest en onze heiliging (Heilig leven 4)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 september 2004

De Wekker | 16 Pagina's