Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven in heiliging (Heilig leven 5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven in heiliging (Heilig leven 5)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is goed wanneer we over heiliging lezen in het Woord van God, wij dit ook helder voor onze aandacht hebben staan. Het is zelfs ronduit een zegen wanneer we bijbels denken over heiliging. Dat bewaart onszelf én de kerk voor veel ellende.
Er is nogal wat onderwijs nodig om op een goede manier te spreken over de zo noodzakelijke heiliging van het christenleven.
Toch is dit niet genoeg. Want het komt niet minder aan op de praktijk. Het gaat zeker bij de heiliging niet om heldere beschouwingen, maar vooral om een godvruchtig leven. God wil onze heiliging. En dat concreet in heilige daden.

De norm
Je zou kunnen zeggen dat ieder die de HEERE vreest wel weet hoe hij leven moet. Wanneer de Heilige Geest in je woont, wanneer Hij in je werkt, dan groeit toch als vanzelf de geestelijke vrucht in je leven? Dat heeft de Heere beloofd.
Helaas hebben we te maken met ons eigen inzicht en ons eigen gevoel, dat niet zuiver is.
We kunnen dan wel denken: dat zal God wel goed vinden. Maar is het waar?
Ons gevoel is niet beslissend, maar Gods gebod.
Het is een zegen wanneer er liefde is tot de Heere en je daarom veel voor Hem wilt doen.
Uit liefde, maar niet minder uit gehoorzaamheid.
Vandaar dat er alle reden is om hoe langer hoe meer te vragen: leer mij naar Uw wil te leven. De heiliging komt het meest uit in een nauwgezet leven naar de wet van God. Dat is de norm voor de heiliging. En dat is geen wettisch leven!
De Heere geeft geloof en vraagt een leven door het geloof.
Hij geeft heiliging, maar roept er niet minder toe op om deze heiliging gestalte te geven in een leven overeenkomstig Zijn Woord en wet. Hij bepaalt hoe we leven zullen. Daarom heeft de uitleg van de Tien geboden zo'n voorname plaats ontvangen in de Catechismus, als een van de belangrijkste dingen in het leven van dankbaarheid. Heiliging is leven in overeenstemming met de wet van de HEERE.
De liefde is niet de vervanging van de wet, maar de vervulling. Daar heeft met name professor Velema aandacht voor gevraagd, vooral in zijn boek Wet en evangelie.
Het nieuwe leven is een leven in gehoorzaamheid aan de wet van God. Daarom tref je dit gebed in Psalm 119 aan: hoe lief heb ik Uw wet! Liefde tot de HEERE is concreet liefde tot Zijn wet. Zonder ooit wettisch te worden, krijgt de wet van God dé plaats in het christelijk leven.

Vrijheid
Maar ben je dan in wezen niet 'gebonden' aan de wet? Ben je dan als christen wel een vrij mens?
Het is toch maar al te zeer waar: waar de Geest van de Heere is daar is vrijheid! Toch betekent deze bevrijding geen ongebondenheid. Paulus wijst de gelovigen erop dat zij de vrijheid die zij in Christus hebben ontvangen, niet mogen gebruiken tot een reden om nu maar hun gang te gaan en 'het vlees', dat is de oude mens, ruimte te geven. Want als christen ben je wel bevrijd van de slavernij van de wet, maar niet van het heilzame van de wet van God.
Wanneer mensen in deze tijd alom roepen om vrijheid kon het wel eens zijn dat dit helemaal geen vrijheid inhoudt en op een nieuwe manier brengt tot gebondenheid.
Een christen is echter een vrij, een onafhankelijk mens. Tegelijk kent een christen er z'n vreugde in en is het zijn opdracht om te leven in overeenstemming met de wil van God.
Om de Heere toegewijd te leven. Professor Velema heeft een inzichtgevend boek geschreven over Geroepen tot heilig leven, waarin speciaal een hoofdstuk staat over vrijheid en gebondenheid.
Een leven dat geheel aan de Heere is toegewijd is een heilig leven, is een leven in alle vrijheid.
Een vrijheid die mij ertoe brengt om ter wille van het evangelie heel wat te doen en te laten, met name voor mijn medebroeders en zusters. Om er alles aan te doen dat ik de ander niet in moeite breng door mijn 'vrijheid'. Daarbij komt het op fijngevoeligheid aan. De liefde maakt dan de dienst uit en de liefde geeft de toon aan. De liefde kwetst het gevoel van de ander niet. De liefde van en tot Christus dringt mij ertoe om voor de ander, die van Christus is, veel over te hebben. Want de liefde zoekt zichzelf niet. En de liefde wint het altijd én trekt aan.
We zagen eerder dat de liefde niet de vervanging van de wet is, maar de vervulling ervan. Dat betekent niet dat de wet van God aan de kant gaat. Integendeel. Zoals een schip door een loods veilig naar de haven of naar zee wordt gebracht, zo is de wet van God een bescherming voor ons leven dat het niet 'strandt'.
Een geordend leven dat zich begeeft binnen de door God gestelde omheining is zegenrijk voor onze omgeving, omdat de liefde tot God en de liefde tot de naaste de weg wijst. Enerzijds om tot eer van God te leven en anderzijds tot heil van onze naaste.
Ik ben vrij om te doen en te laten wal ik wil, want als nieuwe mens wil ik niets liever dan wandelen in de wegen van de Heere. Dan verlang ik niets anders dan een heilig leven.
En wanneer ik struikel, zal ik niet zeggen: zo ben ik nu eenmaal; ik kan er ook niets aan doen. Maar belijd ik mijn zonde, vraag ik om vergeving en wordt mijn leven getypeerd door een intens verlangen om voortaan naar al de geboden van God te leven in een heilig leven. Tot eer van God en tot zegen van mijn naaste. En zelf geniet ik daar de vrede in.
Hoe lief heb ik Uw wet!

Van Amstel
(Ds. J. Van Amstel is predikant van de kerk van Ede.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 2004

De Wekker | 16 Pagina's

Leven in heiliging (Heilig leven 5)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 2004

De Wekker | 16 Pagina's