Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veluwse vergaderimpressies (8)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veluwse vergaderimpressies (8)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hulpverlening in binnen- en buitenland
Ook dit deputaatschap verzet veel werk. Wanneer u rond de jaarlijkse hulpverleningszondag een folder van deputaten ontvangt, krijgt u er een indruk van. Maar in een officieel rapport staan de zaken uiteraard compleet op een rij. Om er iets uit te lichten: het blijkt dat de aandacht voor hulpverlening in Oost-Europa wat aan het afnemen is. Bezinning over de vorm van hulpverlening blijft geboden, en deputaten willen daarbij graag de helpende hand reiken.
In de bespreking wordt onder meer gevraagd naar de hulp aan Israël. Zou daar niet meer aandacht voor moeten zijn? Deputaten willen behoedzaam opereren. Als een project aan de criteria van deputaten voldoet, wordt hulp verleend.
Het komt regelmatig voor dat een diaconie om advies vraagt over goede doelen. De geldstroom loopt dan vervolgens niet via deputaten. Vanuit de vergadering wordt daar de vinger bij gelegd. Ontstaat er zo niet een verkeerd beeld van wat de kerken aan hulpverlening doen? Er is immers op die manier geen overzicht van de geldstroom. Dit punt komt nog een keer terug voordat tot definitieve besluitvorming wordt overgegaan.
Er wordt ook gevraagd of deputaten een lange-termijn visie hebben. Zij zouden graag zien dat de vaste kosten via de landelijke omslag worden gedekt. Verder willen zij gemeenten motiveren om projecten te steunen.

ADMA en HBB
Wat betekenen deze letters nu weer, zult u zeggen. Wel, ADMA staat voor de naam van het deputaatschap Algemeen Diaconale en Maatschappelijke Aangelegenheden; HBB voor de naam van deputaten Hulpverlening in Binnen- en Buitenland. Er ligt een voorstel om deze beide deputaatschappen samen te voegen tot één deputaatschap 'kerk en diaconaat'. Er is op dit moment al veel samenwerking, omdat de terreinen waarop deze deputaatschappen werken veel raakvlakken hebben en omdat men elkaar ontmoet in het ene landelijk diaconaal bureau. Volgens beide deputaatschappen is de werkwijze op dit moment omslachtig en naar de kerken toe niet helder. Bovendien wordt als meer principiële noot aangegeven dat diaconaat in allerlei vormen en op allerlei plaatsen bijbels gezien een eenheid is. De commissie die zich over deze zaak boog adviseert in de lijn zoals beide deputaatschappen voorstellen. Vanuit de vergadering klinken echter bedenkingen. Zou zo'n nieuwe structuur wel werken? Waar liggen precies de verantwoordelijkheden van de diverse werkgroepen, die er zouden moeten komen? Wordt dit niet een groot, log orgaan? Brengt een en ander geen kostenverhoging met zich mee?
De voorzitter van deputaten betoogt het tegenovergestelde. Er zullen op deze manier juist een aantal bestuurslagen verdwijnen.
Ook op dit punt geldt: er zal eerst nog eens goed naar gekeken worden; besluitvorming is in de (naar verwachting) laatste zittingsweek te verwachten.

Misschien is het goed om op dit punt even een opmerking te maken over de wijze waarop de synode besluiten neemt. Helaas wordt in de pers nog wel eens de indruk gewekt dat zaken steeds maar vooruit worden geschoven. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat dat niet het geval is. Veeleer is er sprake van zorgvuldigheid. Meer dan eens blijkt dat, wanneer er naar aanleiding van een bespreking ter synode nog eens opnieuw door een commissie en deputaten naar voorstellen gekeken wordt, bepaalde dingen meer gerijpt ter tafel komen. Vaak zo, dat de vergadering er zich vervolgens (goeddeels) in kan vinden. En dat dient de zaken waarom het gaat.

Comité
Op allerlei momenten gaat de vergadering in comité. Dat betekent dat er achter gesloten deuren wordt vergaderd over zaken die niet in de openbaarheid thuishoren, soms vanwege het al te persoonlijke karakter ervan, soms vanwege de gevoeligheid van de materie.

Kerkorde en kerkrecht
Uitgebreide aandacht ontvangt het rapport van deputaten die voor dit onderwerp benoemd zijn. Tot hun opdrachten behoorde o.a. aandacht te geven aan de appel-procedure: hoe kan het best recht worden gedaan aan bezwaarden? Verder dienden zij zich te bezinnen op de rechtspositie van predikanten, begeleiding van losgemaakte of afgezette predikanten en van hen die het ambt hebben neergelegd. Ook lag de vraag op hun tafel: 'hoe dient gehandeld te worden als de kerkorde niet wordt nageleefd?'
Om bij dat laatste te beginnen: deputaten constateren in hun rapport een toenemende spanning in de verhouding kerkverband-plaatselijke gemeenten. Dat heeft te maken met het rechtsbegrip van veel gemeenteleden: dat is meer individualistisch geworden. Men is ook veel mondiger. Bovendien devalueert het gezag. Deputaten zien geen andere weg dan elkaar in de kerkelijke weg aan te spreken op de naleving van de kerkorde, waarbij toerusting over het hoe en waarom van de kerkorde van groot belang is. Als de kerkorde op een bepaald punt niet wordt nageleefd kunnen kerkvisitatoren er de vinger bij leggen. In een uiterste geval is kerkelijke tucht mogelijk.
Enkele afgevaardigden vinden dit te mager. Moeten deputaten niet veel meer 'sturen'? Moet niet veel meer een geestelijke visie op de kerkorde doorklinken?
Een ander punt dat reactie uitlokt is het voorstel van deputaten met betrekking tot losgemaakte predikanten. Dat komt er op neer dat een broeder die binnen twee jaar geen beroep heeft ontvangen of in overweging genomen, niet langer predikant zal zijn - een regel waarop enkele uitzonderingen gelden. Hoe zit het dan met de roeping? Is deze termijn niet veel te kort?
Ook stellen deputaten voor om de classis het recht te geven in bijzondere situaties een predikant te adviseren tot een andere staat des levens over te gaan Daarnaast zou de classis de bevoegdheid moeten krijgen om een predikant, indien dat noodzakelijk is gebleken, uit het ambt te ontheffen. De vraag klinkt: mogen we wel zo ver gaan? Zou overigens eerst bij deze onderwerpen niet eens een grondige bezinning op de gereformeerde ambtsleer aan de orde moeten komen?
Het gastrecht bij het Avondmaal komt nog ter sprake, alsook de vraag wie er nu op een classis precies stemrecht hebben.
Omdat de vergaderdag ten einde is, kan de bespreking niet worden afgerond. De rapporteur van de commissie wordt bijna letterlijk bedolven onder de voorstellen waar de commissie eerst weer naar zal kijken. Kerkrecht blijkt toch een zaak te zijn die leeft!

P.D.J. Buijs

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 2004

De Wekker | 16 Pagina's

Veluwse vergaderimpressies (8)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 2004

De Wekker | 16 Pagina's