Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geschiedenis ligt in Gods hand (Daniël 11: 1-20)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis ligt in Gods hand (Daniël 11: 1-20)

Bijbelstudie over de profetie van Daniël (7)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op Daniëls gebed in hoofdstuk 10 verschijnt hem een engel. Die engel doet verslag van de strijd die hij moest leveren om Daniël Gods antwoord te brengen. Hoofdstuk 11: 1 sluit hierbij aan. Ik echter, ik stond het eerste jaar van Darius de Meder, hem tot een helper en toevlucht. Dat zegt de engel die met Daniël spreekt. In Dan. 10:21 zegt hij dat de aartsengel Michaël hem in de strijd terzijde stond. Maar op een ander moment was het omgekeerd. Toen stond hij Michaël terzijde: Ik echter, ik stond hem (Michaël) tot een helper en toevlucht. Wanneer was dat? Wel, in het eerste jaar van Darius de Meder. Een belangrijk moment in de geschiedenis. Toen ging Babel ten onder en kwam het rijk van de Meden en de Perzen aan de macht.

Gods antwoord
Hierna deelt de engel aan Daniël Gods antwoord mee. Hij zal de waarheid bekend maken (vs. 2). Het is informatie uit het boek der waarheid (Dan. 10: 21). Het gaat om Gods raadsbesluiten. Wat de Here bepaald heeft over de wereldgeschiedenis. Daniël krijgt die geschiedenis in grote lijnen te horen. God maakt zijn besluiten niet in detail bekend. Daar zouden wij mensen geen raad mee weten. Daniël hoort in grote lijnen wat Israël zal overkomen nu een rest weerkeerde uit de ballingschap.
Daniël krijgt eerst informatie over het Perzische rijk. Nog drie koningen zullen in Perzië opstaan. Dan blijft alles zoals het is. Maar bij de vierde koning wordt het anders. Die vierde koning is Xerxes. In de bijbel bekend als Ahasveros. Die vierde koning is heel rijk. Hij brengt machtige legers op de been tegen Griekenland. Maar de veldtochten worden een mislukking. De heerschappij gaat over naar de Grieken.
In vs. 3 en 4 gaat het over het Griekse rijk en in het bijzonder over koning Alexander de Grote. Hij is nog maar nauwelijks opgestaan of zijn koninkrijk zal verbroken worden. Hij sterft op 33-jarige leeftijd aan een ernstige ziekte. Zijn rijk valt uiteen. Vier generaals verdelen het. De engel spreekt niet uitvoerig over het Perzische en Griekse rijk. Die rijken vormen geen bedreiging voor de teruggekeerde ballingen. Daarom kan hij er kort over zijn.

Een hevige strijd
Dan volgt het gedeelte van vs. 5 t/m 20. De strijd tussen de koning van het Zuiden en de koning van het Noorden. Met het Zuiden wordt Egypte bedoeld en het Noorden is Syrië. Het zijn twee van de vier rijken die ontstonden toen het rijk van Alexander de Grote uiteen viel. Vergeleken met het Perzische en Griekse rijk, stelt hun macht niets voor. Toch besteedt de engel er veel aandacht aan. De ontwikkelingen rollen a.h.w. over elkaar heen. Dan is het Zuiden het sterkste, dan weer het Noorden. Het is een historie van bloed en tranen. Van machtshonger en intriges. Het is niet voor niets dat er zoveel aandacht aan besteed wordt. Want Israël is er direct bij betrokken. Israël is een speelbal tussen deze beide rijken. Eerst wordt het overheerst door Egypte en later door Syrië. Het ligt als een bufferzone tussen beide rijken in. De legers die van de een naar de ander trekken, moeten steeds door Palestina heen. Gods volk wordt de dupe van de strijd tussen deze machten.

Het strijdtoneel
In vs. 5 staat dat de koning van het Zuiden sterk zal worden. In Egypte komt koning Ptolemeüs I aan de macht (± 320 voor Chr.). Hij is één van de vier generaals die het rijk van Alexander de Grote verdelen. Egypte is de sterkste van die vier rijken. Maar dat duurt niet lang. Eén van zijn oversten zal hem in sterkte overtreffen (vs. 5b). Zijn legeraanvoerder Seleuces ziet kans om koning over Syrië te worden. Hij maakt Syrië geweldig sterk. Seleuces krijgt de bijnaam de Overwinnaar. Dan begint de strijd pas goed tussen Noorden en Zuiden. Er worden veel oorlogen gevoerd.
Na verloop van jaren – zegt vs. 6 – zullen ze vriendschap sluiten. Dat is ± 50 jaar later. De zoon van Ptolemeüs, Ptolemeüs II sluit vrede met de kleinzoon van Seleuces, genaamd Antiochus II. Die vrede wordt door een huwelijk bezegeld. Antiochus II trouwt met een dochter van Ptolemeüs II. Maar dat huwelijk eindigt in echtscheiding. Zij behoudt haar macht niet (vs. 6). Door allerlei hofintriges wordt deze Egyptische prinses vermoord. Het gevolg is een strafexpeditie door de Egyptische legers die in vs. 7 en 8 beschreven wordt. In de jaren daarop laait de strijd steeds weer op. In vs. 9 t/m 16 wordt beschreven hoe deze twee machten steeds weer oorlog voeren en dan de een en dan de ander de sterkste is.

De situatie van Israël
Door al die oorlogen breekt er in Israël een opstand uit om het juk van Egypte af te werpen. De engel zegt in vs. 14 dat geweldadige mensen (S.V. scheurmakers) uit Gods volk zich zullen verheffen. Ze verdedigen hun opstand met een profetie. Maar ze komen ten val. Gods zegen rust er niet op. Het heeft grote gevolgen. Syrië krijgt de macht in het Sieraadland (Israël). Dat zal in de toekomst uitlopen op het bewind van Antiochus Epifanes waar in hoofdstuk 8 over gesproken wordt. De vss. 17 t/m 20 spreken over het politieke voorspel dat aan zijn optreden voorafgaat.
Daniël krijgt een stukje wereldgeschiedenis te horen dat uitloopt op de grote verdrukking; het optreden door Antiochus Epifanes. Pas na die grote verdrukking komt de Messias en wordt de Here Jezus geboren in Bethlehem. Wij mogen de lijnen doortrekken naar onze situatie. Ook nu is de geschiedenis een historie van bloed en tranen. Van machtshonger en intriges. Toch ligt het in Gods hand en leidt de Here het naar zijn doel, de komst van zijn Rijk. Onze geschiedenis loopt uit op de grote verdrukking; het rijk van de antichrist. Pas na de grote verdrukking komt de Messias. Dan komt Jezus Christus terug om Zijn Koninkrijk te stichten.


Gespreksvragen:
1. De engel wijst op Gods raadsplan achter alles wat er gebeurt. Gelooft u dat dit ook geldt voor het wereldgebeuren nu? Is dit voor u een troost?
2. De engel benadert alles wat er gebeuren zal vanuit de positie van Gods volk. Is er verschil tussen de bijbelse en gewone geschiedschrijving? Zo ja, wat is dat verschil?
3. God leidt de geschiedenis. Ontslaat dit machthebbers van hun verantwoordelijkheid? Hoe is de verhouding tussen die verantwoordelijkheid en Gods leiding?
4. Ziet u uit naar Gods Koninkrijk dat komt? Hoe leren we meer en meer ernaar uit te zien?

M.J. Oosting
(ds. M.J. Oosting is predikant in de gemeente van Biezelinge.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 2005

De Wekker | 16 Pagina's

De geschiedenis ligt in Gods hand (Daniël 11: 1-20)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 2005

De Wekker | 16 Pagina's