Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aan het kruis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aan het kruis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christus hing aan het kruis. Daar spreken we soms al te gemakkelijk over. We zijn het zo gewend om over de Gekruisigde te horen. Daarmee lopen we het gevaar om oppervlakkig om te gaan met iets dat meer dan vreselijk is. In kerken of op kerken plaatsen we een kruis, kerken werden gebouwd in de vorm van een kruis, velen dragen een kruisje om daarmee aan te geven dat ze christen zijn. Maar beseffen we wel voldoende wat het kruis inhoudt?

Christus aan het kruis
Romeinen waren er te goed voor aan het kruis te worden gehangen. Je moest toch wel een grote boosdoener zijn om tot de kruisdood veroordeeld te worden en zo openbaar te schande te worden gehangen. Alleen zware misdadigers verdienden deze straf.
Zo werden twee mensen, die ernstige misdaden tegen de menselijkheid begaan hadden samen met Jezus gekruisigd. Op zichzelf was dat voor Jezus al een vernedering om op één lijn te worden gesteld met zulke zondaren. Hij werd door de Joden van een van de ergste zonden beschuldigd: Hij heeft Zich gelijk gesteld met God. Wij hebben Zijn Godslastering gehoord. Wat hebben wij nog getuigen nodig om uit te spreken dat Hij de ergste straf heeft verdiend? Hij moet niet zomaar ter dood gebracht worden. Hij moet aan het kruis sterven.
Hij moet zo zwaar gestraft worden. Hij moet de meest smadelijke dood ingaan. Hij moet daar als een verachte hangen en vooral moet Hij lijden als geen ander. Want de kruisdood is de meest smartelijke dood.
Hoe is het mogelijk: Híj aan het kruis!

Om onze zonden
Over het algemeen hebben we te weinig zondebesef. Zeker in deze tijd, waarin zonde geen zonde meer is. Christus is niet zomaar gekruisigd. God heeft Hem niet zomaar aan een kruis laten hechten. ‘Verdienden niet mijn zonden die striemen en die wonden. Ik weet dat Gij onschuldig zijt.’ klinkt het in een lijdenslied. En terecht. Onze zonden zijn zo vreselijk in het oog van God dat Zijn Zoon aan het kruis daarvoor moest lijden.
Wie enigszins wordt ingeleid in het werk dat Christus aan het kruis moest doen voor de Vader, schrikt van eigen zonden en leert zijn zonden betreuren. Dan ontstaat de droefheid naar God over eigen bedreven zonden. We kunnen bij tijden zonden van anderen ontzettend vinden, maar wie eenmaal ontdekt heeft wie we zelf zijn in het oog van God, heeft niet zoveel meer te zeggen over anderen. Want als je hoe langer hoe meer ontdekt wordt aan je zonde en schuld, heb je er verdriet over en schaam je je voor de heilige God.
Dan kunnen de lijdensweken in dit opzicht gezegende weken worden en zijn omdat je groeit in schuldbesef en nederigheid. Je stemt Revius toe, die beleed: ik ben het, die U dit heeft aangedaan. Dan word je bang voor de zonde en dat brengt mee dat je de zonde gaat haten en ontvluchten. Hoe langer hoe meer zelfs. Ook zó word je oude mens gekruisigd.

Zicht op Hem
In de woestijn moest Israël opzien naar de koperen slang, toen het gezondigd had en Mozes bad voor het volk van God, dat gezondigd had. Velen stierven vanwege de slangen die God zond als straf op hun zonden. Maar de nog levenden mochten van God zien op de slang én verder leven. Ieder die zo zag bleef in leven.
In het Nieuwe Testament spreekt Jezus over deze gebeurtenis, zoals we lezen in Johannes 3.
Zoals Mozes de slang verhoogd heeft zó moet de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat ieder die in Hem geloof eeuwig leven heeft.
Dit evangelie wordt ook ons verkondigd. Er blijft voor zondaars niets anders over dan alleen maar zien en dan ook voortdurend zien op Jezus als de Gekruisigde om werkelijk te léven. Het is een groot wonder dat God aan zondaars Zijn Zoon heeft gegeven tot verzoening van onze zonden. Toch is er maar één weg om te delen in dit heil: zien op Jezus. Op Hem alleen.
Want de zaligheid is in geen ander. Er is er maar Eén Die stierf aan het kruis tot verzoening.
God heeft Hem tot zonde gemaakt, opdat wij in Hem rechtvaardig zouden zijn. Alleen in Hem. En alleen door het geloof. Hoe meer we zien op Hem des te meer léven we uit Hem.

Van Amstel
(Ds. J. Van Amstel is predikant te Ede.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 2005

De Wekker | 16 Pagina's

Aan het kruis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 2005

De Wekker | 16 Pagina's