Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Echt waar!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Echt waar!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Indien Christus niet is opgewekt. Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden. 1 Korinthe 15: 14,15,17,18,20

Onze kinderen hebben vandaag, 1 april, die beide woorden nogal eens nodig. Als vader of moeder denkt in het ootje genomen te worden, zeggen de kinderen: Echt waar; ik maak geen 1 aprilgrap; het is echt waar.
Ik zou de verbinding tussen Pasen en 1 april (met z’n al dan niet flauwe grappen) niet durven maken, als de apostel onder de leiding van de Heilige Geest zelf in 1 Korinthe 15 niet zover gegaan was om na te denken over het niet waar zijn van de opstanding van Christus.

Als nu eens niet…
Wat durft de apostel ver te gaan in zijn redenering. Wat komt hij de mensen in Korinthe, die zeggen, dat er geen opstanding der doden is, een eind tegemoet. Worden er geen doden opgewekt, dan is ook Christus niet opgewekt.
En als Christus niet opgewekt is, dan… Ja, wat dan?
De apostel zet het even op een rijtje: Dan is de prediking zonder inhoud; de prediking als de herautenroep: de Koning is in aantocht; de prediking als bediening van de sleutels van het Koninkrijk der hemelen – haal de opstanding van Christus eruit en wat houd je over: een droom die geen werkelijkheid wordt.
Dan is het geloof zonder inhoud. Wat geloven we dan? Dan geloven we in een Christus die zijn leven heeft gegeven, maar dood is gebleven: een historisch figuur, zoals er al zoveel grote figuren geweest zijn in de geschiedenis van de mensheid. Dan wordt het geloof een psychisch gebeuren en geloven een manier van leven. Noem dat dan geen persoonlijke relatie met de Here Jezus Christus, want aan een dode Heiland kan ik me niet toevertrouwen en een dode Jezus kan niet de Here van mijn leven zijn.
Dan blijken wij valse getuigen van God te zijn. Dan zijn alle apostelen, alle dominees oplichters, praatjesmakers, valse getuigen.
Dan is uw geloof zonder vrucht. Wat haalt het dan uit om te geloven? Wat levert het dan op? Niets. Waardeloos! Dan zijt ge nog in uw zonden. Dan hebben mijn zonden het laatste woord. Dan is de boodschap van de overwinning op de zonde en de vergeving van de zonden een leugen, een vergissing.
Dan zijn ook zij, die in Christus ontslapen zijn, verloren. Onze geliefden, van wie wij zo graag willen geloven, dat ze bij Christus zijn: verloren.
Als Christus niet is opgewekt, dan zijn de consequenties verschrikkelijk.

Maar nu…
Dat is de grote wending. De jubel van Pasen. Hoog boven alle beweringen en alle consequenties van het niet waar zijn van Christus’ opstanding klinkt de jubel: Christus is opgewekt uit de doden, als de eersteling van hen, die ontslapen zijn. Met één veeg gaan alle dwalingen van tafel.
Het staat als een paal boven water; nee, dat is nog een veel te slap beeld, want welke paal staat eeuwen lang boven water? Pasen staat, het Evangelie staat. Het is echt waar; het is geen bedrog, geen grap. Het is de heerlijke werkelijkheid.
Het is niet de werkelijkheid, die wij zien; want wat wij zien is: kerkhoven worden uitgebreid, graven worden geruimd om plaats te maken voor anderen, de verbrandingsovens draaien op volle toeren.
Het is de werkelijkheid, die wij geloven. En we kunnen het alleen maar geloven, omdat Christus is opgestaan. Als de levende schenkt Hij een levendmakend geloof.

En daarom…
Het is echt waar en daarom heeft de prediking inhoud: Christus Jezus, de Gekruisigde èn de Opgestane.
Het is echt waar en daarom heeft het geloof inhoud: het klampt zich vast aan de levende Heiland, die mij kan geven, wat Hij verdiend heeft; die mij kan opwekken tot het nieuwe leven; die eenmaal mijn ontboden lichaam opwekt in heerlijkheid.
Het is echt waar en daarom hebben de zonde en de dood het laatste woord niet, al lijken ze wel het hoogste woord te hebben.
Als nu eens niet… je wilt er niet aan denken. Je hoeft er ook niet aan te denken.
Maar nu… Christus is opgewekt; het is Pasen geweest!
En daarom… is het geloof niet leeg, de prediking niet vals en de zonde niet oppermachtig.
Geloofd zij deze Here Jezus Christus, de Levende.

H.J.Th. Velema
(ds. H.J.Th. Velema is predikant te Zierikzee)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2005

De Wekker | 16 Pagina's

Echt waar!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2005

De Wekker | 16 Pagina's