Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tien jaar ZvK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tien jaar ZvK

Mogelijk gaat Zendtijd voor Kerken zich op een bredere doelgroep richten

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze week viert Zendtijd voor Kerken (ZvK) haar tienjarig bestaan. Behalve dat de organisatie tevreden terugblikt, kijkt zij ook verwachtingsvol vooruit. Zendtijd voor Kerken wil op zoek naar hedendaagse manieren om mensen in aanraking te brengen met het christelijk geloof.

Iedereen die een televisie uitzending van Zendtijd voor Kerken heeft meegemaakt weet hoe het is. Bij aankomst in de kerk staat een grote vrachtwagen geparkeerd op het grasveld, en over het gazon lopen ontelbare draden en kabels richting het kerkgebouw. In de kerk zelf kijkt de bezoeker al snel in één van de aanwezige camera’s. Wanneer de predikant zich verspreekt begint hij zijn zin opnieuw, en de kinderen kijken hun ogen uit. Vlak voor de dienst begint, wordt er gevraagd om op de eerste rij te komen zitten, omdat een lege eerste rij geen goede indruk maakt.

Kijkcijfers
Zendtijd voor Kerken is een samenwerkingsverband van vijf kerkgenootschappen. Te weten: de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) in Nederland, de Nederlands Gereformeerde Kerken, de Unie van Baptistengemeenten in Nederland en de Stichting Zendtijd Evangelische Gemeenten. Laatstgenoemde is geen kerkgenootschap.
Zendtijd voor Kerken bestaat alweer tien jaar in haar huidige vorm. Tijd om de balans op te maken, te kijken naar wat er veranderd is en wat misschien veranderd moet worden. Wat al die jaren niet veranderd is zijn de kijkcijfers. Elke zondagochtend kijken tussen de 100.000 en 120.000 mensen naar de kerkdienst, een aantal waar Zendtijd voor Kerken trots op is.
ZvK laat op haar website weten in de septembermaand dubbel feest te vieren. Samen met de IKON kreeg Zendtijd voor Kerken van het Commissariaat voor de Media ook voor de nieuwe concessieperiode zendtijd toegewezen. Dat er (mogelijk) gesneden wordt in de zendtijd voor de kerken is niets nieuws, al in 2003 was er in de tweede kamer een meerderheid voor beperking van de zendtijd van ZvK tot 80 uur per jaar.

Herverdeling
In december 2004 werden de nieuwe herverdelingplannen bekend gemaakt. De totale zendtijd voor geestelijke stromingen nam toe van 1057 uur radio en 351 uur televisie tot 1144 uur radio en 370 uur televisie per jaar. Het Commissariaat voor de Media heeft de twee grootste groeperingen, het protestantisme en het rooms-katholicisme vrijwel gelijkgetrokken. De protestantse omroepen, de IKON en Zendtijd voor Kerken leveren samen 17% zendtijd in. De RKK krijgt 19% extra zendtijd.
De Humanistische Omroepstichting moet het met in totaal 162 uur stellen, tegen tweehonderd in de huidige verdeling. Van de overige stromingen gaat alleen het hindoeïsme (Organisatie voor Hindoe Media) er licht op achteruit, van 124 naar 116 uur. Het jodendom ziet de zendtijd voor het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap meer dan verviervoudigen, van 23 naar 103 uur.

Achterban
Het Commissariaat wil er met de herverdeling voor zorgen dat de hoeveelheid zendtijd een afspiegeling vormt van de omvang van de betreffende stroming in de samenleving èn dat kleinere genootschappen “redelijk herkenbaar en vindbaar” zijn. In de nieuwe regeling is een kwart van de totale zendtijd gelijk verdeeld over de zeven stromingen. Elke stroming krijgt daardoor minimaal 78 uur radio en 25 uur televisie. Voor de verdeling van de resterende tijd is de omvang van de achterban bepalend.
Door deze manier van herverdelen komen de IKON en ZvK er met minder zendtijd dan voorheen van af. De argumentatie voor de herverdeling is dat de Nederlandse samenleving ingrijpend is veranderd, waardoor herverdeling noodzakelijk zou zijn. De twee kerkelijke organisaties hebben bezwaar aangetekend. In de komende maanden zal hier meer over bekend worden.

Doelgroep
De doelgroep van Zendtijd voor Kerken bestaat uit kerkleden, randkerkelijken, maar ook mensen die niets (meer) met de kerk hebben. Deze laatste groep is lastig te bereiken via de kerkdiensten. Daarom is ZvK bezig met het zoeken van nieuwe manieren, benaderingen of invulling van de programma’s zodat een breder publiek kan worden bediend. Men denkt bijvoorbeeld aan een korte dramaserie. De nadruk zal bij ZvK, voorlopig althans, op de kerkdiensten blijven liggen. Maar andere plannen zijn er zeker. Veel mensen in onze maatschappij zijn op zoek naar religieuze zingeving. Ze zullen dit uit zichzelf niet snel binnen een kerk, of door het kijken naar kerkdiensten zoeken.
De ZvK wil deze groep mensen graag iets bieden, losstaand van de kerkdienst, op een ander tijdstip in de week. Dit zal een kort programma moeten zijn, omdat ZvK weinig, en met de huidige ontwikkelingen binnenkort misschien nog minder, zendtijd heeft. Een dramaserie met een tiental uitzendingen van tien minuten zou hier een goede vorm voor zijn. Hiermee treedt ZvK in de voetsporen van de IKON, die zich al langer op een bredere doelgroep probeert te richten.

Missie
Deze ontwikkelingen sluiten goed aan bij de missie van Zendtijd voor Kerken. Op de website staat het volgt verwoord:
‘De Stichting Zendtijd voor Kerken wil door het uitzenden van vooral kerkdiensten via radio en televisie in dienst staan van de kerken. De kerk heeft de opdracht het Evangelie van de gekruisigde en opgestane Heer Jezus Christus te verkondigen, ook in het publieke leven. Door deze uitzendingen te verzorgen wil ze enerzijds luisteraars en kijkers bereiken die, om welke reden dan ook, de kerk niet meer bezoeken en anderzijds een wervend appèl doen uitgaan tot hen die geen relatie met de kerk en het Evangelie (meer) hebben. De kerkgenootschappen die samenwerken in ZvK, aanvaarden de Bijbel als het betrouwbare Woord van God en als het hoogste gezag voor geloof en leven, ook voor de verkondiging van het Evangelie via de media. Voor het bereiken van luisteraars en kijkers streeft zij naar een eigentijdse taal en vormgeving, in verbondenheid met de gemeente van Christus van alle tijden en plaatsen.’

Nazorg
Na elke kerkdienst die ZvK uitzendt is een telefoonnummer beschikbaar voor mensen die iets kwijt willen, behoefte hebben aan nazorg of om een andere reden willen reageren. Hier wordt veel gebruik van gemaakt. De afgelopen tien jaar heeft Zendtijd voor Kerken 500 radio- en televisie-uitzendingen gemaakt. Per jaar keken er gemiddeld 90.000 mensen naar de televisie- uitzending, en luisterden er 40.000 naar de radioprogramma’s. Dat betekent dat in de afgelopen tien jaar, er 13 miljoen mensen door de ZvK een kerkdienst hebben gehoord of bekeken.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 2005

De Wekker | 16 Pagina's

Tien jaar ZvK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 2005

De Wekker | 16 Pagina's