Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofsgroei

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofsgroei

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er ligt blijkbaar een zekere spanning rondom het begrip groeien in het geloof. Op de ontmoetingsdag van Bewaar het Pand klonk er volgens een verslag een waarschuwing tegen: Wie het thema geloofsgroei aan de orde stelt, gaat ervan uit of loopt het gevaar er van uit te gaan dat iedereen bekeerd is. Indien dit inderdaad zo gezegd is, is dit echt te kort door de bocht. Het is goed dat we elkaar waarschuwen voor gearriveerdheid in de geestelijke zaken en voor veronderstellingen van zaken, die er niet zijn. Meermalen is er in deze rubriek ook tegen gewaarschuwd. Het gaat mij niet om enige polemiek. Alle waarschuwing, die ons scherp houdt, is welkom. Waar het mij positief om gaat, dat men het thema geloofsgroei of geestelijke groei op geen enkele wijze onder verdenking mag stellen. Want dit thema is door en door bijbels en komt zelfs uit het hart van het Evangelie naar ons toe. Vandaar dat het van tijd tot tijd behandeld moet worden.

Tijdens de vormingscursus van 2003- 2004 heb ik mij met het thema geestelijke groei uitvoerig mogen bezighouden. Over dit onderwerp hield destijds in 1966 prof. dr. W. H. Velema zijn inaugurale rede bij het aanvaarden van het ambt van hoogleraar. (Waar blijven de jaren!). Een nog altijd heel lezenswaardig boek is dat van ds. J. Overduin, Worden als een man. In 1993 verscheen het mooie boek over Spiritualiteit. Waar het kort gezegd op neerkomt, is dat er na de wedergeboorte, de eerste bekering en het tot geloof komen leven is. Geloofsleven, geestelijk leven, leven vanuit en in de omgang met de Heere. Daarbij is Gods Woord de enige leidraad. Gods Woord is norm en richtsnoer van het geestelijke leven. Daarbij kan het niet zonder de toepassende, innerlijke werking van de Heilige Geest. Maar deze werking is altijd gebonden aan het Woord. De Geest past het Woord toe. De Geest doet ons God kennen door en vanuit het Woord. Zowel de noodzaak van wedergeboorte en de inhoud van de wedergeboorte en het tot bekering en geloof komen en wat dit allemaal inhoudt als de geestelijke groei daarna moeten in de prediking en in het pastoraat aan de orde komen. Er is geheel niets op tegen wanneer een kerkenraad tijdens een ‘jaargang huisbezoeken’ het thema geloofsgroei aan de orde stelt. Dat daarbij gevaren kunnen dreigen, zal waar zijn, maar dat doet aan de wettigheid van het thema niet de minste afbreuk. Een wedergeboren christen moet tot geestelijke wasdom komen. Er is een groei uit Christus, in Christus en naar Christus toe. Wie wedergeboren is, als ik het dan zo even mag zeggen, is nog lang niet geestelijk volwassen. Want dat zou immers betekenen dat al de jaren en tijden, in hun verscheidenheid en gevarieerdheid, die daarna komen, er geestelijk gesproken eigenlijk niet meer zo toe doen. Dat kan niet het geval zijn.

Eigen inhoud van de geestelijke volwassenheid
Geestelijke volwassenheid is de vrucht van het leven met en uit Christus. De Heilige Geest begint ons te leiden met het Woord van God; en wel met het gehele en volle Woord van God. Geestelijke mondigheid is dat wij in staat zijn om op zelfstandige wijze als christen te denken en te leven. We leven niet meer onder de machten van de duivel, de zonde, de oude mens, de vloek en de slavernij van de wet. Jezus Christus heerst in en over ons met Zijn Woord en Geest. Hij is de Koning van ons leven geworden. Dat stelt ons in de vrijheid van Christus. Deze vrijheid is totaal omdat ze een totale verbondenheid aan Christus is. Vrijheid in gebondenheid. Van deze vrijheid is Christus het heerlijke geheim. Zie 1 Corinthiërs 3: 21-23.
De geestelijke volwassenheid heeft dus een eigen kwaliteit en inhoud vergeleken met de algemeen-menselijke of psychische volwassenheid. Zoals het volwassen worden altijd doorgaat zo is er ook levenslang een groeien naar de geestelijke volwassenheid. Wij komen nooit aan het Woord voorbij. Het volle Woord moet blijvend worden verkondigd opdat wij kunnen komen tot het volle antwoord op het Evangelie van Jezus Christus. Dat is het integrale antwoord van geloof, hoop en liefde en dit antwoord geven wij met geheel ons leven. Daar is niets van uitgezonderd. De verhouding tot God kent haar eigen inhoud maar evenzeer de verhouding tot de naaste. De liefde tot God mag niet ten koste gaan van het liefhebben van de naaste en de liefde tot de naaste niet ten koste van het liefhebben van God. In de verkondiging zal dus het volle Woord tot zijn recht moeten komen. Het abc maar ook het xyz van het Evangelie. Hoe God de mens bekeert en hoe de zondaar tot Christus komt: het hoort thuis in de prediking. Maar evenzeer hoort erin thuis hoe wij hebben te leven uit en met Christus, in de omgang met de naaste. Ook de geoefenden in het Woord moeten verder gebracht worden.

Nieuwe Testament
In het Nieuwe Testament komt de zaak van de geestelijke groei en de geestelijke volwassenheid zoveel voor dat ik slechts een kleine greep uit de overvloedige stof kan doen. Het grondpatroon van het gemeente zijn wordt getekend in het slot van Handelingen 2 en 4. De vier karakteristieke trekken vinden we in Handelingen 2: 42. Er is een direct verband tussen ‘het wassen van het Woord’ en de groei van de gemeente. Ook in Colossenzen 1: 6 wordt gesproken van het opwassen van het Evangelie. Teksten die spreken over de groei van de gemeente zijn Colossenzen 2: 19 (het beeld van het lichaam) en Efeziërs 2: 21, 22 (de gemeente als tempel van God).
In Johannes 3: 30 spreekt Johannes de Doper zelfs over het ‘wassen’ van de Here Jezus Zelf.
Alleen God kan de wasdom geven: 1 Corinthiërs 3: 7; ook 2 Corinthiërs 9: 10: God alleen doet het ‘gewas der gerechtigheid’ opschieten. Over het toenemen van het geloof lezen we in 2 Thessalonicenzen 1: 3 en 2 Corinthiërs 10: 15. Een belangrijke tekst is ook Corinthiërs 1: 10: ‘opwassen in de rechte kennis van God’. Een centrale gedachte is dat de groei altijd een groei uit, in en naar Christus is. Zie Efeziërs 4: 15, 16: in elk opzicht naar Christus toegroeien. Dit groeiproces wordt gekenmerkt door de liefde. Zonder liefde kan er geen groei zijn. Het komt aan op het geworteld en opgebouwd worden in Christus, zie Colossenzen 2: 6, 7. In 1 Petrus 2: 2 lezen we dat we door het volle en zuivere Woord opwassen tot zaligheid. Petrus spreekt van het opwassen in de genade en de kennis van de Here en Heiland Jezus Christus, 2 Petrus 3: 18. De gemeente als geheel en elke gelovige persoonlijk mogen niet blijven staan bij het eerste begin van het werk van God tot zaligheid. Men moet zich erin oefenen om de vaste spijze aan te kunnen en te verwerken. Teksten hierbij: 1 Corinthiërs 3: 2 en Hebreeën 5: 11-6: 3. Wie nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking!
Een belangrijk gegeven is dat de geestelijke groei het middel is tegen het beïnvloed en gegrepen worden door de dwaalleer. Wie niet opwast in Christus blijft gevoelig voor vormen van dwaalleer. Er blijft geestelijke onmondigheid (Efeziërs 4: 14). De Bijbel weet van het achteruitgaan in de genade. Waar geen groei is, komt stilstand en achteruitgang. Er zijn stadia in het proces van afval. Steeds is een vaste lijn in het achteruitgaan dat men geen vol antwoord geeft op het volle Evangelie. Anders gezegd: Men laat de Heilige Geest niet met het volle Woord werken doorwerken in het eigen leven. Men stelt eigen gedachten voor en boven het Woord. Daarom behoort bij de geestelijke groei ook een radicale vernieuwing van ons denken (Romeinen 12: 2; ook 2 Corinthiërs 10: 5). Een vernieuwd denken brengt een nieuw handelen voort. De gezindheid van Christus woont en werkt in ons. De wijsheid van Christus rijpt steeds meer in ons. Groei in het geloof betekent voller, rijker, dieper kennis van Christus. Christus krijgt een gestalte in ons (Galaten 2: 20; 4: 19b).

Trouw aan het Woord
De Bijbel weet ook van allerlei belemmeringen in de geestelijke groei. Het voert te ver om daar nu uitgebreid op in te gaan. Het toenemen in geloof, hoop en liefde is zeker niet een altijd doorlopende lijn omhoog. Er is geestelijke strijd aan verbonden om gelovig verder te komen. Het gaat niet buiten een altijd doorgaande omgang met het Woord om. Het gebed is elke dag noodzakelijk. Er zit meer aan vast dan we wel eens denken. Maar waar het mij om gaat, is dat het thema geloofsgroei, of geestelijke groei, volstrekt bijbels is. Daarover mag onder ons geen verschil van mening bestaan. Daarom mogen we elkaar niet onder een vage verdenking stellen wanneer we op bepaalde tijden in de gemeenten aan dit thema aandacht schenken en het thema als het ware uitvergroten. Dat dient de geestelijke opbouw van de gemeente. En daartoe zijn we (als ambtsdragers) geroepen: om de gemeente te dienen en te bouwen met het gehele Woord, ook met die thema’s uit het Woord, die ons mogelijk persoonlijk niet zo liggen. Wanneer we op een aantal punten zorgen om elkaars (!) eenzijdigheden hebben, moeten we daarover met elkaar spreken en elkaar niet op een ongrijpbare wijze onder verdenking stellen. Want door ontmoeting en gesprek blijkt dikwijls dat de zaken anders liggen dan wij dachten dat ze bij die ander lagen.
De Heere bewerke onder ons onvoorwaardelijke trouw aan Zijn Woord. maar Hij geve ons ook wijsheid om het Woord op de rechte wijze te verstaan midden in de tijd, waarin Hij ons doet leven. En die tijden zijn inderdaad boos! Daarom juist hebben we allen standvastigheid en groei nodig.

J. Jonkman
(ds. J. Jonkman is predikant te Drachten.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 2005

De Wekker | 16 Pagina's

Geloofsgroei

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 2005

De Wekker | 16 Pagina's