Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In de hemel en dan . . .

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de hemel en dan . . .

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het denken over het sterven komen er heel wat vragen op ons af. Hoe zal het zijn? Voor hen die niet geloven volgt een verschrikkelijke werkelijkheid. Want het is wat om voor eeuwig door God verlaten te worden en Zijn gramschap te moeten ondergaan omdat wij Hem niet geloven op Zijn Woord. Uw oordeel, HEER, kan niet dan vreselijk wezen!
Maar wat mogen gelovigen verwachten? Is de hemel het laatste, zo is een vraag gesteld.
Vanuit het Woord van God zoeken we daarop een antwoord.

Meteen in de hemel
In de Bijbel kunnen we lezen dat kinderen van God een heerlijke toekomst tegemoet gaan. Zodra ze sterven beërven zij het koninkrijk van God. Jezus heeft immers Zelf aan de ene moordenaar aan het kruis, toen deze Hem vroeg of Hij aan hem wilde denken wanneer Hij in Zijn koninkrijk gekomen zou zijn, beloofd: “heden zult u met Mij in het paradijs zijn.”
Met andere woorden: zij die geloven in de Heere Jezus Christus komen in het paradijs.
Nog heerlijker zal dat zijn dan in de hof van Eden. Daar was nog de mogelijkheid van de zonde, maar in de hemel is geen zonde. Daar is alles volmaakt. God ontvangt daar de eer die Hem toekomt. En de kinderen van God genieten daar volkomen Zijn nabijheid, waarvan zij op aarde al konden zingen: het is mij goed nabij God te zijn!
Meteen bij het sterven gaan Gods kinderen naar de hemel. Paulus getuigt ervan: het leven is voor mij Christus, het sterven is winst. Ik verlang ernaar om geheel met Christus te zijn, want dat is verreweg het beste.
Hoe heerlijk dit zal zijn is niet onder woorden te brengen. De apostel getuigt ervan: “wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord en wat niet in het hart van een mens kan opkomen, dat heeft God bereid voor hen die Hem liefhebben.”
Daarom kan er bij het sterven vreugde zijn en kan van tevoren beleefd en getuigd worden van het blij vooruitzicht, namelijk om God werkelijk te zien. In Hem ligt de vreugde. Voor eeuwig.
Op aarde kan getreurd worden om het verlies van een geliefde die in de Heere sterft, omdat je zoveel van hem of haar hebt gehouden. Maar tegelijkertijd is er plaats voor echte vreugde, want Gods kind is thuis.
Zoals iemand het onder woorden bracht: Genade heeft mij steeds geleid, genade brengt mij thuis!

Daarna
De hemel is het laatste niet, zo weten we uit de Schrift. De Heere heeft beloofd dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komt. Wie daarover meer wil lezen wijs ik graag op de prachtige rede die professor Van Genderen daarover heeft gehouden. Ook heeft hij een mooi boek geschreven over wat Gods kinderen staat te wachten.
Het is duidelijk dat de kinderen van God bij hun sterven naar de hemel gaan, althans wat hun geest betreft. Hun lichaam wordt begraven. Wachtend op de opstanding uit de doden. Want, als Christus wederkomt, zullen de graven geopend worden en zullen de gelovigen met een heerlijk lichaam opstaan. Dán pas worden ziel en lichaam verenigd en zullen Gods kinderen op de nieuwe aarde leven. Echt leven. Voorgoed leven.
In het laatste bijbelboek lezen we dat dan de eerste dingen zijn voorbijgegaan. Dan zal de dood niet meer zijn en alles wat de zonde heeft meegebracht. Dan zullen de gelovigen zonder zonde en zonder enig gebrek volmaakt God dienen. Er wacht Gods volk een nieuwe bestaan!
Daarnaar zien allen die de HEERE vrezen uit. Wat zal dat een heerlijke werkelijkheid zijn. Om nooit meer te zondigen, om met een volmaakte geest in een volmaakt lichaam God de heerlijkheid en de eer te geven. Hij is het waard om eeuwig geprezen te worden. En daar en dan zal dit zonder enig gebrek plaatsvinden. En dat zonder einde!

Oordeel
Jezus komt om te oordelen levenden en doden, zo belijden we elke zondag opnieuw met Gods kerk van alle tijden en plaatsen.
In het Woord van God worden we erop gewezen dat er op drie ‘momenten’ een oordeel wordt geveld. In de eerste plaats (en daar hebben we hier en nu mee te maken): wie in de Zoon gelooft heeft het eeuwige leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, is al veroordeeld. Zo erg is het om niet te geloven. Je valt onder het oordeel van God.
In de tweede plaats is sprake van een oordeel van God, zoals we in het Nieuwe Testament lezen dat het de mens gezet is eenmaal te sterven en daarna het oordeel. Met andere woorden: bij het sterven wordt het voor eeuwig beslist. Vandaar dat we in alle ernst ertoe worden opgeroepen om de HEERE te zoeken voor het te laat is. Meer dan eens wordt met klem verkondigd: zoek Hem nu, vandaag nog. Het heden van de genade is er nu nog. De derde keer dat de Schrift spreekt over het oordeel van God is bij de wederkomst van de Heere Jezus.
Wanneer we niet tot geloof en bekering komen vallen we nu al onder de veroordeling door God. Als het niet verandert wordt dit oordeel definitief bij ons sterven en krijgt het zijn uiteindelijk ‘gewicht’ bij de wederkomst van Christus.
Tegelijk is het waar dat wanneer we in Christus geloven we nu al bevrijd zijn van het oordeel van God en dat dit bij het sterven zal blijken en ten volle werkelijkheid zal worden op de nieuwe aarde. Want er is geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn. Hij is het oordeel ingegaan. Hij is veroordeeld. En heeft het oordeel voor alle kinderen van God gedragen en weggedragen. Voor eeuwig.
Vandaar dat het lied In het kruis zal ik eeuwig roemen…met zoveel overtuiging kan worden gezongen, zelfs bij het naderen van de dood!

Van Amstel
(Ds. J. Van Amstel is predikant te Ede)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 oktober 2005

De Wekker | 16 Pagina's

In de hemel en dan . . .

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 oktober 2005

De Wekker | 16 Pagina's