Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Donker

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Donker

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Om deze tijd van het jaar is het meer donker dan licht. Je gaat in het donker naar school. Je komt nauwelijks of niet voor het donker thuis. Je hoort mensen wel zeggen: Het is een donkere tijd. Dan bedoelen ze niet de natuur, maar ze vinden het geestelijk een donkere tijd. En dat kan best waar zijn ..., maar wat moet je ermee? Want jij leeft nu.
Vroeger was het ook weleens wat. Neem nou de tijd van de richters toen Simson leefde ieder doet wat goed is in zijn ogen, waar hij zelf zin in heeft. De mensen dienen de afgoden, met alle seksuele uitspattingen die daarbij horen. Het is kwaad in de ogen van de Heere. Lijkt dat niet verdacht veel op de tijd van nu?

Simsons tijd
In Zijn oneindige liefde laat God de mensen niet los. God wil Zijn volk Israël weer op het rechte pad brengen. De Filistijnen bezetten Israël. Ze plunderen het land. Ze gaan zelfs zo ver dat er geen smid meer overblijft, zodat er geen zwaarden zijn om terug te vechten. En de Israëlieten? Verstaan ze de stem van God? Dat lijkt er niet op. Ze laten het over zich heen komen. Ze doen niet eens een poging om onder de bezetting uit te komen. Ze leggen zich bij de situatie neer. Wat een slapheid. Simson moet maar in z'n eentje vechten. Andere keren riepen ze nog tot de Heere, maar zelfs dat is er niet meer bij.
We kunnen dit wel met ons volk vergelijken. En laten we dan maar bij onszelf beginnen. Hoe is het bij ons persoonlijk? Ook een donkere tijd? Dienen van de afgoden? Doen wat goed is in onze eigen ogen?
Moet je eens zien wat God doet. In die tijd van Simson. God geeft een richter, over wie Zijn Geest vaardig wordt. Door Simson gaat God Israël verlossen. Er is niet eens om gebeden, op een enkeling na, maar niet door het volk. Ondanks de geesteloze situatie zorgt God voor redding.

Redding, maar hoe?
Hoe moet het bij ons? Als het van ons uit goed moet komen met God, komt er niets van terecht. We hebben er niet eens om gevraagd. Toch denkt God aan ons. Hij gaf De Verlosser. "Jezus Christus is in de wereld gekomen om zondaren zalig te maken." Is dat geen wonder? Zondaren!!! Wat je ook gedaan hebt, hoe groot je zonden ook zijn, zelfs als je eigenlijk niet eens bij God wilt horen... dan nog is er redding voor jou. Niets is te ingewikkeld voor deze Verlosser. Voor Hem zijn er geen hopeloze gevallen. De Heere Jezus is een volkomen Verlosser. Verwacht het daarom niet van jezelf, maar wel van de Heere Jezus, Die ook jou wil zalig maken. Dan blijft het niet donker. Dan schijnt Het Licht der Wereld in je leven

(Betty Versluis is moeder en huisvrouw)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 2005

De Wekker | 16 Pagina's

Donker

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 2005

De Wekker | 16 Pagina's