Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De komst van Gods Zon

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De komst van Gods Zon

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"... met welke ons bezocht de Opgang uit de hoogte..." (Luk. 1:78b)

Aan het eind van Lukas 1 staat een man te zingen. De priester Zacharias. Maandenlang heeft hij niet kunnen zingen of spreken. Dat was de straf voor het ongeloof, dat er in hem was, juist op het moment dat Gabriël hem de verhoring van zijn gebed kwam melden. Maar nu de vervulling van die betwijfelde belofte is gekomen, gaat zijn mond weer open om God te loven vanwege Zijn grote daden. Want Johannes, de voorloper is geboren en de Messias Zelf laat niet lang meer op Zich wachten.
Zacharia's lied is trouwens méér dan een lofzang. De priester mag even profeet zijn, verkondiger van Gods heil in Jezus Christus. De Zaligmaker, aan Wie Zacharias zijn laatste 'couplet' wijdt, krijgt daarbij een wonderlijke naam: 'de Opgang uit de hoogte'.

Opgang
Die uitdrukking, die op het eerste gezicht wat mysterieus klinkt, is één van de heerlijkste benamingen van de Zaligmaker. Het zegt veel over de betekenis van Zijn verschijning op aarde. Dat wordt duidelijk als we letten op de betekenis van het woord 'Opgang'. Allereerst kan gedacht worden aan het opschieten van een plant of een scheut. Van daaruit kan het woord ook vertaald worden met 'telg' of 'afstammeling'. En die betekenis zou op zich goed kunnen passen in een lied over de Heere Jezus. Hebben de profeten van het Oude Verbond ook niet van Hem geprofeteerd als de 'Telg' uit het geslacht van koning David, de 'Spruite'?
Het woord 'Opgang' kan echter ook iets anders betekenen: 'zonsopgang'. Die betekenis blijkt het best te passen in het tekstverband. Vers 79 zegt dat Christus gekomen is "om te verschijnen aan degenen, die gezeten zijn in duisternis en schaduw des doods..." Je ziet het zo voor je: zoals in de natuur de zon in de morgenstond boven de horizon verschijnt en door haar stralen de donkere aarde verlicht, zo gaat het ook als Jezus naar de wereld komt. Hij komt om het menselijk bestaan te verlichten. Mensen, van wie Zacharias moet zeggen, dat ze gezeten zijn in duisternis en schaduw van de dood: een scherpe tekening van ons natuurlijk bestaan. Zo komen we ter wereld. Zo brengen we ons leven door als God niet genadig ingrijpt: in duisternis en schaduw van de dood. Die dood, die het loon op onze ongehoorzaamheid is, werpt zijn schaduw reeds vooruit. Heel ons leven wordt er door overschaduwd, alleen al door de gedachte eraan. Maar om die schaduw te verdrijven, is uit 's werelds duist're wolken een Licht der lichten opgegaan! En weer horen we in zijn woorden een aantal echo's uit de oude bedeling meeklinken. Jesaja zingt mee, ook hij profeteerde immers over een volk dat een groot Licht zou zien, terwijl het eerst woonde in het land van de schaduw van de dood (Jes. 9:1). En ook Maleachi horen we met Zacharias instemmen: hij mocht voorzeggen dat de Zon der gerechtigheid zou opgaan over degenen, die de HEERE vrezen (Mal. 4:2).

Opgang uit de hoogte
Hoe zit dat met de vertegenwoordigers van de nieuwe bedeling? Maakt Jezus' komst een lofzang in ons hart los? Dat is Gods doel met de kerstboodschap. De Opgang uit de hoogte werpt Zijn stralen over uw leven. En het Evangeliebevel klinkt: 'Kom tot Zijn schijnsel, alle volken en gij mijn ziele, bid Het aan!' Mag dat? Het moet zelfs, anders blijft u wie u bent, een zondaar in het duister en op weg naar de buitenste duisternis. Ja maar, zou dat voor mij kunnen? Denk niet dat de HEERE daarvoor eerst een grond in u wil vinden. Die zoekt Hij niet eens, want Hij weet wat maaksel u bent. Maar Hij heeft Zijn Zoon ook niet gezonden omdat wij de verlossing waardig zijn. Dat is niet de oorzaak van Christus' komst! Wat dan wel? Let nog eens op die merkwaardige benaming van de Heiland. De Opgang uit de hoogte, noemt Zacharias Hem. Inderdaad merkwaardig, want een zonsopgang komt nooit uit de hoogte; de zon klimt juist op van achter de horizon. Waarom dan die tegenstrijdige uitdrukking? Het vertelt ons waar de oorsprong van deze Opgang gezocht moet worden. Christus komt uit de hemel, bij God vandaan. Hij wilde diep afdalen, om diep gevallen zondaren te redden van de eeuwige nacht.

Gekomen en gezonden
Jezus, Hij kwam uit de hoogte. Gode zij dank: Hij doet niet 'uit de hoogte'. Integendeel, in Zijn komen naar deze wereld toont Hij Zijn bewogenheid met zondaren. Hij veracht hen niet, maar wil hen helpen. Het is goed om daarbij te denken dat de Heiland daarom niet alleen maar uit de hemel is gekomen, maar ook is gezonden! Achter de gestalte van Jezus zien we de Vader Zelf. Zacharias zingt in ditzelfde vers van 'de innerlijke bewegingen der barmhartigheid van onze God'. Dat is het geheim van het opgaan van deze Zon. Gods ontferming die van eeuwigheid reeds in Zijn hart is opgekomen voor verloren mensen. Wat een moedgevend woord. Voor het laten opgaan van de Zon der gerechtigheid zocht de Vader niet naar gerechtigheid in ons, maar nam Hij redenen uit Zichzelf. Nu toont Hij Zijn barmhartigheid. En de gerechtigheid die bij ons pijnlijk gemist wordt, komt de Opgang uit de hoogte niet zoeken maar brengen! HEERE, geef ons oren om die boodschap te verstaan. Geef ons een hart, dat op het kerstfeest open staat om dit Evangelie te ontvangen. Geef ons een tong, om met Zacharias U vandaag en voor altijd te loven voor Uw onbegrijpelijke liefde in Christus Jezus, de Opgang uit de hoogte!

A. van der Zwan
(ds. A. van der Zwan is predikant van de Bethelkerk te Sliedrecht)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 2005

De Wekker | 16 Pagina's

De komst van Gods Zon

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 2005

De Wekker | 16 Pagina's