Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Immanuël: God met ons

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Immanuël: God met ons

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Al te gemakkelijk kan er van worden uitgegaan dat God met ons is. Soms wordt spontaan (of wellicht ondoordacht) gedankt dat God met ons was of is. Wanneer je zou vragen welke grond daarvoor kan worden aangegeven, zou men er vreemd van opkijken. Het is toch het meest natuurlijke dat God met ons is! Vanzelfsprekend! We hebben toch een goede uitslag gekregen, we zijn toch beter geworden, we hebben toch successen geboekt. Dat komt toch omdat God mét ons is, zo wordt geredeneerd. Zou dit dan inhouden dat wanneer je met tegenslagen te maken krijgt, ziek blijft of je werk kwijt raakt dat God níet met je is?

Gebed
God zij met ons elke dag en nacht. Zo kan het met bekende woorden gebeden en gezongen worden. Het is goed om de dag zo te beginnen en ook om de dag met dit gebed te besluiten. Want als God niet met ons is, hoe kom je dan de dag door? En als God niet mee de nacht ingaat, kan je dan wel slapen?
Op onze oude Nederlandse gulden stond: God zij met ons. Wat er ook veranderde met de komst van de Euro als wettig betaalmiddel, we kunnen ook nu nog lezen: God zij met ons. Het is waardevol dat dit gebed behouden is, juist wanneer het gaat om handel en wandel, om het dagelijks leven van inkomens en uitgaven. Wanneer God er buiten staat hebben we niet veel goeds te verwachten. Juist in de omgang met geld en goed komt het eropaan. In de financiële wereld leer je onderkennen wie de HEERE vreest!
Van betekenis is het te vragen of God met ons wil zijn, in al ons doen en laten. De aanwezigheid van God in het leven van alledag is het mooiste wat zich laat denken. Dan beleef je de tegenwoordigheid van God in het wandelen met God, zoals we dit onder andere lezen van Henoch en Noach.
Voor mensen om ons heen maakt het vaak niet uit of God nu wel of niet met hen is. Ze leven er niet anders om. Maar voor een kind van God is dit het allerbelangrijkste om zelf met God te leven en vooral om te weten dat God mét je is.

Belofte
Al in het Oude Testament komt de grote en heilige God tot Zijn volk met de belofte dat Hij met Israël zal zijn. Niet omdat Israël dat verdient, maar omdat de HEERE dit wil. Hij, Die in de hemel alles heeft en de mens in het geheel niet nodig heeft, zeker niet de gevallen mens, heeft er behagen in om mét mensen te zijn. Om heel dicht bij hen te zijn. Zelfs om ín hen te zijn, in hen te wonen en te werken door Zijn Heilige Geest.
Er zouden heel wat plaatsen te noemen zijn waar God met nadruk belooft mét Zijn volk te zijn. Zowel in voorspoed als in tegenspoed. Hij gaat met Zijn volk mee, de zee in. Hij gaat met Zijn volk mee, de woestijn in. Hij gaat met Zijn volk mee, Kanaän in.
Soms zegt Hij nadrukkelijk dat Hij met de leidinggevenden van het volk is. Zo mag Mozes horen dat God met hem is. Vervolgens mag Jozua vernemen: zoals Ik met Mozes geweest ben, zal Ik met u zijn. Salomo mag in deze belofte delen, zoals zijn vader dit voorrecht ontving. Heerlijk wanneer dienstknechten de aanwezigheid en de nabijheid van de HEERE mogen ontvangen.
Een speciale belofte treffen we aan in Jesaja 7: 14, waar de HEERE uitdrukkelijk belooft Immanuël te geven. Dat is: God mét ons. Zo is heel het Oude Testament vol van deze belofte die in Christus volledig tot vervulling komt.

Beleving
Wanneer God deze heerlijke belofte vervult wordt Jezus Immanuël genoemd. Hij is het in Wie God met ons is.
Daarom, willen we delen in het heil dat God beloofde en belooft, dan moeten we dit zoeken in de Heiland, in Immanuël. Alleen in Hem en om Hem kan God met ons zijn.
Want geen mens heeft het verdiend dat God mét hem is. Door onze zonde zelfs het tegendeel. Dat God Zich van ons afkeert, dat Hij niet mét ons kan en wil zijn, maar tégen ons is. Want we hebben veel tegen en daarom kan Hij Zich tegen ons keren en helemaal tegen ons zijn. Wie door de Heilige Geest zichzelf leert kennen onderschrijft dit ook en vindt het een wonder dat God naar mensen omziet. We zijn het absoluut niet waard. Het zou rechtvaardig zijn wanneer God ons voorgoed zou verlaten.
Hoor echter het evangelie: in Christus zoekt God mensen op, om niet tegen hen te zijn, maar mét hen en zelfs vóór hen. Al zou alles tegen zijn en al zou iedereen tegen zijn, zo worden we getroost door het Woord van God, Immanuël! God is vóór ons en mét ons. Dat is volkomen zaligheid. Je kunt het niet begrijpen. Je staat verwonderd over zoveel genade!
Zo wordt het feest. Zo wordt het advent en kerstfeest tegelijk. Zo komt er uitzicht op het altijd met de Heere zijn, maar ook dat God tot in eeuwigheid met Zijn volk is. In alle heerlijkheid.
Heerlijk wanneer de belofte van God wordt vervuld en je mag delen in dit grote heil dat God met je is. Voor het geestelijk leven is dit het rijkste, ook al kunnen er momenten en zelfs tijden zijn dat je dit niet zo voelt en het ook niet ervaart dat God met je is. Het tegendeel schijnt soms het geval te zijn. Maar God, die rijk is in erbarming doet, op Zijn tijd, het Zijn kinderen ervaren dat Hij toch met hen is. Wanneer het vriendelijk aangezicht van God Zich weer tot ons wendt, juist na diepten van zonde en in de weg van schuldbelijdenis, kan het ons overweldigen dat God mét ons is. Als een groot wonder. Het wonder wordt zelfs steeds groter.
In onze belijdenis (art. 18 van de NGB) komt deze passage voor, dat Jezus metterdaad de Immanuël is. Dat houdt in dat hoe meer we Hem leren kennen, we in en door Hem gelovig leven, we steeds meer gaan belijden: Hij is onze Immanuël. Niet: Hij is ‘een’ of ‘de’ Immanuël, maar Hij is ónze Immanuël.
Heerlijk om Hem zo samen met alle heiligen te mogen belijden en samen met al Gods kinderen te mogen genieten van de tegenwoordigheid van God in Christus. In Hem ís Hij met ons.

Van Amstel
(ds. J. Van Amstel is predikant te Ede)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 december 2005

De Wekker | 16 Pagina's

Immanuël: God met ons

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 december 2005

De Wekker | 16 Pagina's