Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geld en stenen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geld en stenen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Deputaatschap Onderlinge Bijstand en Advies gaat voornamelijk over “geld en stenen”. Dit deputaatschap bestaat uit negen deputaten, benoemd door de Generale Synode en door de vier Particuliere Synoden. Er zijn twee specialiteiten binnen OB&A n.l. een bouwkundige en een financiële. Het contact met de gemeenten geschiedt per PS-rayon door een bouwkundige en financieel deputaat.

De taken zoals die vastliggen in onze instructie zijn:
1. Steunverlening bij kerk(ver)bouw.
2. Steunverlening in de predikantskosten.
3. Steunverlening afdracht kerkelijke kassen.
4. Steun bij voortijdige ambtsbeëindiging.

De omslag is door de GS 2004 vastgesteld op € 1,85 per ziel. Voordat OB&A steun aan een gemeente overmaakt zal OB&A zich overtuigen dat die gemeente zelf ook voldoende in de buidel tast. De minimale eigen bijdrage per (doop) lid moet tenminste € 240,- per jaar bedragen.

Jaarlijks doen ongeveer 40 gemeenten een beroep op deputaten Onderlinge Bijstand en Advies.

• De steun bij de kerkbouw is de laatste jaren drastisch verminderd. De oorzaak ligt erin dat er de afgelopen jaren praktisch geen nieuwe kerken zijn gebouwd. En in die gevallen dat er wel kerk(ver)bouw plaatsvond kon de plaatselijke gemeente het na drie tot vijf jaar zonder aanvullende steun redden.

• De steunverlening in de predikantskosten neemt de laatste jaren sterk toe. In 2005 werd een bedrag van ca. € 260.000,- uitgekeerd. Het verloop van de steunverlening op langere termijn is moeilijk te voorspellen, want deze post is afhankelijk van de vermogenspositie van (kleine) gemeenten met een eigen predikant. Vooral de laatste jaren zien we een ontwikkeling dat bijvoorbeeld twee kleine gemeenten samen een predikant beroepen of dat een grotere en een kleine gemeente een predikant beroepen. Deputaten bevorderen deze ontwikkeling ook in hun steunbeleid. Gemeenten die verwachten dat er een financieel beroep op OB&A moet worden gedaan dienen, voordat er een beroep wordt uitgebracht, toestemming van Deputaten OB&A te ontvangen.
Ten behoeve van een beter financieel inzicht op het niveau van de gemeentefinanciën hebben deputaten OB&A een model “meerjaren financiële planning” ontworpen, waarin de financiële toekomst op langere termijn zichtbaar wordt. Een gemeente kan na het opstellen van deze planning een adviesgesprek met de financiële deputaat van OB&A voeren en zonodig komen tot een plan van aanpak ter verbetering van het financiële uitzicht.

• Tevens bestaat er de mogelijkheid om een bijdrage in de afdracht naar de kerkelijke kassen te verkrijgen, de zogenaamde draagkrachtuitkering. Deze is bestemd voor die gemeenten die het gehele jaar door een predikant werden gediend en ondanks de steunverlening in de predikantskosten toch nog met een tekort werden geconfronteerd. Deze steun is begrensd tot maximaal zestig procent van de betaalde afdracht aan de kerkelijke kassen.

• Onze bouwkundigen adviseren de gemeenten op het gebied van het bouwkundig onderhoud van het onroerend goed. Dit kan de kerk, pastorie en eventuele kosterswoning betreffen. Sinds de generale synode 2004 is het verplicht om een MJOP (=Meer Jaren OnderhoudsPlan) te maken voor het onroerend goed. Aan de hand van deze planning verlenen deputaten steun voor het onderhoud en het in stand houden van onze kerkgebouwen. Voor de kerkgebouwen is deze steun gerelateerd aan het aantal zitplaatsen en voor de woningen zoals pastorie en kosterswoning op basis van de laatste WOZ taxatie. Dit hulpmiddel (MJOP) is voor alle kerken vrij beschikbaar op onze site.

• De generale synode heeft het deputaatschap OB&A opgedragen om de financiële afwikkeling bij voortijdige ambtsbeëindiging van predikanten, op voordracht van een ter zake werkend deputaatschap voor haar rekening te nemen.

Ook is er een adviesfunctie toebedeeld aan OB&A. De adviesfunctie is niet nader gespecificeerd in de instructie van het deputaatschap. Deze functie leidt tot zeer uiteenlopende adviesaanvragen. Een voorbeeld van een door deputaten OB&A uitgebracht advies is bijvoorbeeld vervat in een notitie betreffende bestuurlijke aansprakelijkheid van kerkenraden en commissies van beheer.

Als ondersteuning voor het voeren van een verantwoorde administratie adviseren deputaten een aantal instructies voor de commissie van beheer, waarin de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en bovendien een functiescheiding is weergegeven. Het deputaatschap OB&A heeft de voorbeeld instructies – ter informatie – ter beschikking voor alle kerken op de site www.cgk.nl.

(Br. C. Langelaar is secretaris van het Deputaatschap Onderlinge Bijstand en Advies)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 februari 2006

De Wekker | 16 Pagina's

Geld en stenen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 februari 2006

De Wekker | 16 Pagina's