Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus overwint de boze geesten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus overwint de boze geesten

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zijt Gij hier gekomen om ons vóór de tijd te pijnigen? En Hij zeide tot hen: Gaat heen! Matt. 8: 29 en 32

Kort bericht
Wel een bekende geschiedenis: de Here Jezus drijft boze geesten uit bij twee bezeten mannen in het land van de heidense Gadarenen oostelijk van het meer van Tiberias. Maar wat mij opvalt is de kortheid van het adembenemende bericht bij Matteüs, vergeleken met Markus en Lukas. Zij schrijven over één bezetene, maar vertellen uitgebreid hoe verschrikkelijk die man eraan toe was en ook hoe hij, eenmaal genezen, zo graag bij de Here had willen blijven. We zouden deze keer Matteüs niet gekozen hebben. Waarom toch Matteüs’ korte bericht?

Kijk, als we letten op die bezeten en genezen man zien we de Here Jezus als machtige redder van verloren mensenkinderen. Dat is en blijft altijd nodig. Maar door Matteüs te volgen komen we uit bij iets dat daar nog achter ligt: Christus’ reddingswerk vond en vindt plaats in een wereld waarin de duivelse geesten zo machtig en gevaarlijk zijn.
We lezen: zijt Gij gekomen om ons vóór de tijd te pijnigen? Markus en Lukas schrijven: dat Gij mij niet pijnigt.
Vóór de tijd. Dat betekent dat er een proces gaande is. Via de bezetenen schreeuwen de boze geesten: Wat hebt Gij met ons te maken, Zoon van God?
Zoon van God. Belijdenis van Petrus, later. De duivelen weten al, wie hun Overwinnaar is. Ze gaan hun ondergang tegemoet.

Tijd van strijd
Juist wanneer de Zoon van God op aarde verschijnt barst de strijd echt los. Sinds wij van God zijn afgevallen is de strijd gaande. Het leek alsof de duivel met zijn gevallen engelen deze aarde in bezit zou krijgen. De HERE God heeft de mens wel uit het paradijs verdreven, maar erbij gezegd dat de kop van de slang vermorzeld zou worden.
Als we het Oude Testament doorgaan merken we tot onze schrik, dat het lijkt alsof de satan zijn zin zou krijgen. Het volk van God is telkens als het ware door het oog van een naald gekropen. Het volk dat een zegen voor de hele wereld zou worden heeft telkens zijn God verlaten. In plaats van een voorbeeld voor de volken te zijn was het op een mislukking afgestevend, als God niet Zelf definitief had ingegrepen.

Nu is de Zoon van God gekomen. Hier vindt al de confrontatie plaats, in een heidens gebied vlak tegen Israël aan. Veel boze geesten, ‘Legio’, noemt de ongelukkige bezetene zichzelf. Bezeten in de ergste zin van het woord. Dodelijk voor zichzelf, gevaarlijk voor zijn omgeving. Op de stille plek waar niemand zich durfde wagen, met alleen een kudde onreine dieren in de buurt, en grafvelden. Maar: Jezus hier; Matteüs vertelt niet dat zijn leerlingen bij Hem waren. Ook niet eens, wat de andere evangelisten wél doen, dat Jezus beval om uit die méns uit te gaan. Matteüs concentreert alles op de strijd van Gods Zoon met de boze geesten. Die weten al van hun pijniging.

Naar de overwinning
De satan is een gruwelijke werkelijkheid. Hij heeft kennelijk de beschikking over vele boze geesten als zijn knechten. Ze lijken de baas te spelen in Gods schepping. Maar hiertoe is de Zoon van God geopenbaard (Johannes later), opdat Hij de werken van de duivel verbreken zou. Juist als de Zoon van God. Wat een kostbare uitdrukking. Als Jezus op aarde komt, komt God op aarde, op zijn wereld. Wat spreken we toch uit, als we Hem Gods Zoon noemen! Onbegrijpelijke diepte van betekenis. In de persoon van Jezus moet God Zelf zich ten uiterste met zijn schepping bemoeien, daar de strijd leveren en overwinnen.

De Here heeft hier reeds alle macht om de boze geesten te overwinnen. Ze smeken Hem, staat er. Gaat heen! beveelt Hij.
Wat gebeurt er? Sommige uitleggers denken, dat ‘zij stierven in het water’ betrekking heeft op de geesten en niet op de zwijnen. Dat lijkt mij toch gekunsteld, ook als we letten op het bericht bij Markus en Lukas. Ik denk meer aan: ze werden onschadelijk gemaakt. De satan merkt al uit het machtswoord van de Here dat hij het gaat verliezen.
Maar ik zou willen weten: Matteüs, waarom vertel je niet over de verrukking van die ene of die twee, bevrijd te zijn? En dat die man zo dolgraag met Jezus meegegaan was maar dat niet mocht? Nee, Matteüs vertelt het ons niet. Wat hij wèl vertelt is dat de mensen uit die plaats vragen of de Here alstublieft weg wil gaan. Vanwege het verlies van de varkens? Het waren daar geen Israëlieten maar heidenen.
Juist dáár waar even een blik wordt gegeven op het eindoordeel over de satan, is geen plaats voor Jezus. Terwijl Hij de redder van de volken is. Zijn strijd is eenzaam.

Want nu moet ik verder denken. Demonische machten gaan tekeer in onze wereld. Misschien ook in uw leven. En ik weet me zo machteloos. Moet de duivel het in mijn leven winnen? Here Jezus, U hebt de slangenkop al vermorzeld. Geef mij uw kracht. Ik hoef niet eenzaam te zijn. Verlos ons en maak ons oplettend. Bewaar uw zwakke kerk. En geef ons moed op uw eindoverwinning.

K. Boersma
(Ds. K. Boersma is emerituspredikant te Oud-Beijerland)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 2006

De Wekker | 16 Pagina's

Jezus overwint de boze geesten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 2006

De Wekker | 16 Pagina's