Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vergevende liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vergevende liefde

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Daarom zeg Ik u: Haar zonden zijn haar vergeven, die vele waren; want zij heeft veel liefgehad." Lukas 7: 47a

Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad! Daarin ligt het geheim van het geloofsleven dat door de liefde werkzaam is. Dat wordt duidelijk in de gebeurtenis van de zalving van Jezus door een zondige vrouw.

Wederliefde
Dat was heel bijzonder in het huis van Simon. Terwijl Jezus daar met Farizeeën aanzit aan de maaltijd, komt een zondige vrouw binnen. Ze loopt rechtstreeks naar Jezus toe. Staande bij Zijn voeten begint ze te huilen. Ze schreit boetetranen. In Jezus' nabijheid voelt ze zich slecht en zondig. En tegelijk komt bij haar boven hoe groot de zondaarsliefde van Christus is. Want Hij heeft met Zijn genade haar leven vernieuwd. Zij staat bekend als een zondares. Ze heeft veel zonden gedaan. Maar ze heeft met dat leven gebroken. De Heere heeft haar al haar zonden vergeven. Dat is een groot wonder voor haar geworden. Daaruit komt deze volle betoning van liefde. Bent u al ingewonnen door de liefde van Christus? Dan is er die trekking tot Hem. U weet niet of u vergeving hebt? U worstelt met uw openstaande schuld? Deze vrouw werd van twee dingen overtuigd: ik ben zondig; bij de Heere is vergeving! Waar de Heere ons dat leert, komen we met smeking en geween. Een boetvaardige zondaar aan de voeten van Christus. Vervuld met wederliefde tot Hem. Ik zal voor de weldaad die ik ontving Hem al mijn eer bewijzen!

Eigenliefde
Voor Simon de gastheer is dit onaangenaam. Hoe durft die vrouw dit te doen? In zijn godsdienstige vroomheid ziet hij neer op deze vrouw. En nu weet Simon ook wat hij van Jezus moet denken: Deze is geen profeet! Want dan had Hij wel geweten dat zij een zondige vrouw is. Hij had die aanraking dan nooit toegestaan. In zijn hart wijst Simon Jezus af als Messias. Maar Jezus doorgrondt hem en spreekt hem aan. Hij legt het geval voor van iemand die aan twee mensen geld had geleend. De één 500, de ander 50 penningen. Geen van beiden kan het hem terugbetalen en het wordt hen beiden kwijtgescholden. Jezus vraagt aan Simon: wie zal hem het meeste liefhebben? Simon kan alleen maar antwoorden: dien hij het meeste heeft kwijtgescholden.

En dan maakt Jezus de toepassing. Hij wijst Simon op zijn zonden: hij gaf geen water, bij de begroeting geen kus, geen zalfolie... Er waren geen liefdesblijken! Want Simon zit vol eigenliefde. U kunt met al uw godsdienst buiten Christus en Zijn vergevende liefde staan. Wie geen liefde betoont kent geen vergeving van zonden. Een godsdienst zonder genade. Simon mist de ware zelfkennis. Hij is zichzelf niet kwijtgeraakt aan de Heere. Hij bedoelt bij alles zichzelf. Die zelfliefde veroordeelt Christus. Steunen wij nog op eigen gerechtigheid? Mist u nog de ware liefde? "Dien weinig vergeven wordt, heeft weinig lief." Eigenlijk zegt Jezus daarmee dat hij zonder liefde en genade is. Simon heeft alles nagelaten, wat die vrouw overvloedig doet. Hij heeft niet uit geloof en liefde de uitnodiging tot de maaltijd gedaan. Simon beseft niet dat die kwijtscheldende schuldeiser bij hem aan tafel zit! Bij die vrouw is het heel anders. Zij is vol wederliefde tot de Heere, en daarin laat ze zien dat ze vergeving heeft ontvangen. Dat is het grootste wonder voor haar.

Zondaarsliefde
Het gaat echter niet om die vrouw noch haar geloofswerk. Hier wordt Jezus aangewezen als de Messias Die in naam van God als schuldeiser optreedt en Die de zonden kwijtscheldt in vergevende genade! Jezus getuigt in aller tegenwoordigheid: "Daarom zeg Ik u: haar zonden zijn haar vergeven." Hij kan en mag dat doen. Heeft Jezus niet Zijn zondaarsliefde betoond aan het kruis? Het storten van Zijn bloed is het grote liefdebewijs voor Zijn volk. Met Zijn verzoenend sterven heeft de Gekruisigde voor betaling gezorgd. We staan in de schuld bij God. Het maakt niet uit of het veel of weinig is. Niemand kan de schuld van zijn zonde betalen. Het moet ons worden kwijtgescholden! Bent u zo aangewezen op genade? Komt er plaats voor de zondaarsliefde van Christus? Die wenende vrouw heeft diep berouw, en tevens groot vertrouwen in Christus. Door de liefde is zij aan Hem verbonden. Met haar geloofstranen heeft ze de voeten van Jezus nat gemaakt; ze kust de voeten van haar Meester, ze zalft Hem Die haar Redder is. Het is ootmoedig en werkzaam geloof! Deze liefde is geen grond voor de vergeving, maar gevolg ervan. Zij kreeg grote genade. De zondaarsliefde van Christus is de Bron. Hij is van God gezalfd om schuldenaars vergeving te schenken. Zijn vergevende liefde is wonderbaar! Ieder die het wonder der vergeving leert kennen, heeft veel lief! Want er moet zoveel vergeven worden. Het is nooit weinig. Hoe kan dat? God ontdekt je aan je zonden, zodat je zelf de grootste der zondaren wordt. Het gaat niet om veel of weinig, maar om alles of niets!
Die wenende vrouw heeft diep berouw en groot vertrouwen in de Heere Jezus. Hij is haar heil alleen! En dan mag ze het horen, heel persoonlijk: "Uw zonden zijn u vergeven." Heerlijk wonder als de Heere het zo schenkt en bevestigt. Dan gaat u heen in vrede.

J.P. Boiten
(Ds. J.P. Boiten is predikant van de Bethelkerk te Sliedrecht)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 februari 2006

De Wekker | 16 Pagina's

Vergevende liefde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 februari 2006

De Wekker | 16 Pagina's