Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heilig Avondmaal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heilig Avondmaal

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is afgekondigd: volgende week zal er bediening zijn van het Heilig Avondmaal, zo de Heere wil. Vandaag is het voorbereiding. "Nou", denkt Frans, "dan maar een extra rol snoep kopen en een handig plekje opzoeken in de kerk. 't Zal wel weer lang duren."
Maria vindt het fijn dat het volgende week Avondmaal is. Het zijn vaak bijzonder goede diensten. Ze kijkt er naar uit. Jammer dat ze zelf nog geen belijdenis heeft gedaan. Maar zou ze dan wel mogen aangaan? Wel durven? Als ze naar zichzelf kijkt...?
Wat zou jouw reactie zijn? Misschien nog weer heel anders.
Probeer dat eens voor jezelf eerlijk onder woorden te brengen.

Voorbereiding nodig
Voorbereiden is iets wat je allemaal wel eens doet. Voor een bruiloft, een verjaardag, een belangrijke ontmoeting. Dat is fijn om te doen. Zo krijg je er nog meer zin in. Je kijkt ernaar uit en verwacht een fijne dag. Ook bij het Heilig Avondmaal hoort voorbereiding, Allereerst omdat de Heere dat Zelf heeft bevolen "Maar de mens beproeve zichzelf en ete alzo ..."
Als een goede Vader weet de Heere wat nodig is. Je kunt niet super druk zijn met je werk of school en dan zo ineens omschakelen. In de week van voorbereiding is het nodig om na te denken over jezelf. Wie ben je voor de Heere? 't Is om van te schrikken als je ontdekt door Gods Woord en Geest hoe groot en veel je zonden zijn. Om je weg te schamen. Wat heb je God een verdriet gedaan en vaak ook je naaste. Dat is niet makkelijk en fijn aan de voorbereiding. Wel goed, want met al je zonde mag je vluchten tot de Heere Jezus. Bij Hem is vergeving voor de ergste zonde en voor de grootste zondaar. Mensen die aan het Avondmaal gaan zijn niet geweldig of bijzonder of wat dan ook. Ze belijden daarmee dat ze een grote zondaar zijn en de Heere Jezus nodig hebben als hun enige en volkomen Zaligmaker.

Dooplid
Maar je zult zeggen: Voorbereiding is toch alleen voor mensen die belijdenis hebben gedaan? Ik mag toch nog niet aan het Avondmaal als dooplid? Nee, dat is zo, maar je bent wel lid van de kerk. Je hoort er net zo goed bij als volwassenen. En waarom zou je je eigenlijk niet op het Avondmaal voorbereiden? Het is goed om eens over jezelf na te denken. Ken je de Heere persoonlijk of niet? Heb je Hem lief? Heb je Hem nodig voor de vergeving van je zonden; of heb je Hem helemaal niet nodig? Zou je wel of niet Avondmaal kunnen en willen vieren? Doe dat onderzoek in ieder geval. Blijf niet een beetje vaag. Denk niet: "ik zit er een beetje tussenin." Je kunt beter eerlijk tot de conclusie komen dat je de Heere nog niet kent. Daar is wat aan te doen. Of denk je soms dat Gods macht te klein is om jou te vernieuwen, ook jou te bekeren? Hij doet niet liever. Vraag het Hem.
Heb je de Heere lief, dan mag je door het zien van de bediening net zo goed versterkt worden in het geloof en meer liefde krijgen tot de Heere Jezus. Van Hem mag je een zegen verwachten, ook in de bank.

(Betty Versluis is moeder en huisvrouw)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 2006

De Wekker | 16 Pagina's

Heilig Avondmaal

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 2006

De Wekker | 16 Pagina's