Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Naar de kerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Naar de kerk

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Handig, dat Internet. Je kunt zo via www.audioserver.nl de kerkdienst meemaken. Live.
“Dan hoeven we niet meer naar de kerk.”

Maakt het wat uit waar je luistert? En wanneer? Moet het persé in dat kerkgebouw?
Goed om vragen te stellen. Dat mag en dat kan ook.

Samenkomen
Gods Woord is daar namelijk best duidelijk over. De kerkdienst is niet zomaar een samenkomst, het initiatief van christenen. De Heere roept ons naar de dienst. God heeft het ingesteld in het O.T. Op alle sabbatten werden de Israëlieten in de tabernakel verwacht, later werd dat de tempel en de synagogen. In het N.T. lees je steeds weer dat de mensen die de Heere Jezus volgen, op de zondag samenkomen om Gods Woord te horen en met elkaar te bidden. God roept op om de onderlinge bijeenkomsten niet te verzuimen (Hebr. 10: 25). Zo, door God geroepen, komen we naar de kerk. Het is net als met feestgangers die naar een feest gaan. Feest kun je niet op je eentje vieren achter een pc. Daar moet je zelf bij zijn. Zo is dat met de kerkdienst. “Ik ben verblijd wanneer men mij, godvruchtig opwekt, zie wij staan, gereed om naar Gods huis te gaan. Kom ga met ons …”

Groet
De Heere groet ons daar aan het begin van de dienst: “Genade zij u en vrede.” Alleen voor die groet al is het goed om in de kerk te zijn. Dat we zo begroet worden is een wonder. Zeker als je weet wat je de afgelopen week aan zonden hebt gedaan.
Kunnen we de Heere dan wel ontmoeten in Zijn huis? Wil God dan zulke mensen ontmoeten? Het kan alleen door de Heere Jezus dat God ook nog maar iets met ons te maken wil hebben.

Boodschap
We komen als gemeente samen rondom de Bijbel. Dat is het belangrijkste. God spreekt tot ons. Hij wil heel persoonlijk tot jou en mij iets zeggen. Op deze ochtend of middag is er een boodschap van God voor jou. Wat de Heere precies wil zeggen kunnen wij niet uitmaken. Wij kunnen wel zeggen: Ik ga naar de kerk om troost te ontvangen.” Maar God vindt het misschien wel heel erg nodig dat je deze keer schrikt van jezelf, van je zondige hart. Laat dat maar aan de Heere over en luister aandachtig. De Heere weet het echt wel beter dan wij. Luister maar wat God nu tegen je te zeggen heeft.

Samenkomen
God heeft een belofte gegeven voor het samenkomen. Waar de gemeente samenkomt rondom Gods Woord, daar wil de Heere Zelf aanwezig zijn. “Waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, ben Ik in het midden.” Daar is de Heere op een bijzondere manier aanwezig. Daar wil God ons ontmoeten. Het is de plaats waar de Heilige Geest op een bijzondere manier woont en werkt. Dan gebeurt er wat. Daar gebeuren wonderen van genade. Juist daar, in de samenkomst. Verwacht veel van de kerkdienst. Van God, Die roept.

(Betty Versluis is moeder en huisvrouw.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 2006

De Wekker | 16 Pagina's

Naar de kerk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 2006

De Wekker | 16 Pagina's