Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De kracht van Zijn opstanding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kracht van Zijn opstanding

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Opdat ik Hem kenne, en de kracht van Zijn opstanding" Filippenzen 3: 10a

Juist door Zijn opstanding heeft Christus het leven en de zaligheid, door Zijn dood verworven, ook aan het licht gebracht en geopenbaard. Pasen is, om zo te zeggen, het "voldaan"-stempel van de Vader onder het Borgwerk van de Zoon! Aan het récht des Vaders is nu volkomen voldaan, voor de schuld volkomen betaald, de straf volkomen gedragen en de gerechtigheid en het leven daarom ook volkomen verworven: juist in die opstanding toch ligt dat alles onveranderlijk gewaarborgd en gegarandeerd...

Welnu, alléén in die gestorven maar ook weer opgestane Christus ligt dan ook het leven, terwijl er voor een verloren zondaar dan nu toch ook niets zó noodzakelijk en onmisbaar is dan om díe Christus en de kracht van Zijn opstanding toch ook persoonlijk, en ook nog hoe langer hoe méér, te leren kennen: bevindelijk, in het hart te leren kennen! Dat verstond Paulus ook, zoals hier in deze tekst en het hele verband ervan toch zo duidelijk blijkt.

Hoe langer hoe meer
Hetgeen Paulus gewin was, alles waar hij voorheen op bouwde en vertrouwde voor de eeuwigheid (dus ook al zijn eigengerechtigheid, zijn farizeïstische ijver voor de wet en zijn uiterlijke verbondsvoorrechten, enz.), dat heeft hij om Christus' wil schade leren achten. "Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere"; "opdat ik Christus moge gewinnen, en in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid die uit de wet is; maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid die uit God is, door het geloof".

Ja, wat ten diepste Paulus' vurigste begeerte geworden is onder en met dat alles: "opdat ik Hèm kenne, en de kracht Zijner opstanding". O, in beginsel kende Paulus die Christus en die kracht van Zijn opstanding reeds, maar juist daardoor en van daaruit begeert hij die Christus en de kracht van Zijn opstanding dan nu juist toch ook nog hoe langer hoe meer en steeds dieper te leren kennen. Te leren kennen namelijk zó, dat hij daardoor ook al meer leert stèrven aan zichzelf in zijn èigengerechtigheid en óngerechtigheid, en door het geloof ook al meer oog krijgt vóór en houvast aan de vastheid en de rijkdom van het heil van Gods genade, juist in die gestorven maar ook weer opgestane Levensvorst! "O, daar gaat het me ten diepste eigenlijk om", wil Paulus als het ware zeggen: "opdat Ik, Hem toch maar al meer mag leren kennen, en de kracht van Zijn opstanding"

Ook ons begeren?
Welnu, en is dat dan nu ook óns vurige begeren al in waarheid geworden? Van nature liggen ook wij allen verloren voor God, dood in de zonden en misdaden, en alleen door de levenwekkende kracht van die opgestane Levensvorst is er ook voor óns nog "leven uit de doden" mogelijk; ja, maar daardoor dan ook zeker! Hóe dood we van nature dan ook zijn (en hoe doods ook na ontvangen genade menigmaal zelfs nog!): in die gestorven maar ook weer opgestane Christus ligt het leven en door de alles overwinnende kracht van Zijn opstanding is er ook voor óns inderdaad nog "leven uit de doden" mogelijk: voor het eerst, ja, maar ook telkens weer en al maar meer... O, zoek dát leven dan nu toch ook nog te kennen, nu het ook voor u nog kan!

Búiten Christus ligt en wacht alleen de dood: in Hem alleen het leven. Dat is een les, die ook Gods kinderen nog al méér moeten leren. Aan alles buiten Christus moeten zij ook nog al méér leren sterven door die opstandingskracht van de verrezen Levensvorst, echter om zo juist ook al meer in Hem alles te vinden! Welnu: dat het dan ook óns vurige begeren maar echt mag zijn en ook nog hoe langer hoe meer mag worden: "Opdat Ik Hem kenne, en de kracht van Zijn opstanding".

"Mijn hart roept uit tot God, Die leeft, En aan mijn ziel het leven geeft".

G. Bouw
(ds. G. Bouw is predikant te Alphen aan den Rijn)

 

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 2006

De Wekker | 16 Pagina's

De kracht van Zijn opstanding

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 2006

De Wekker | 16 Pagina's