Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schaam je maar niet!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schaam je maar niet!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Pinksterfeest ligt weer achter ons. De herdenking van de komst van de Heilige Geest moet ons maar aansporen om vervuld van de Heere, van Hem te getuigen. Door heel het nieuwe Testament heen klinkt de vermaning om goed van de Heere te spreken. Dat is verbonden aan het leven in de heiligmaking. Kunnen wij rekenschap afleggen van de christelijke hoop?

“Want ik schaam mij het evangelie van Christus niet.” Als Paulus dit zegt, is hij vol van de kracht van het evangelie. Hij is overtuigd van de waarheid. De zaligmakende kracht heeft hij in eigen leven ondervonden. Dat is een voorwaarde om getuige van Christus te zijn. We kunnen het evangelie immers niet doorgeven zoals een postbode z’n stukken in de brievenbus doet. Dat kun je doen met een onbewogen hart, zonder zelf de inhoud van de poststukken te kennen.

Zijn kracht
Hoe kunnen getuigende woorden echt kracht doen en zondaren winnen, als we zelf Gods liefde en genade niet kennen? Ons getuigen moet worden gedragen door een vernieuwd hart en leven. Jezus beloofde: Gij zult Mijn getuigen zijn. Alleen met een geloofsband aan de opgestane Heere kunnen we levende getuigen zijn. Er moet een innerlijke overtuiging aan ten grondslag liggen. Als de Heilige Geest krachtig werkt in de ziel, staat het je niet meer vrij om al dan niet te geloven. Je kunt dan niet meer kiezen: zal ik dat aannemen of verwerpen? Neen, je hart geeft zich dan met de grootste gewilligheid aan die waarheid. Wie door genade zo de Heere leert kennen, kan niet anders dan van Hem spreken. In die kracht houdt Petrus op de pinksterdag zijn paaspreek. Dit getuigen is een geweldige opdracht. De gemeente van de pinksterbedeling is een getuigende gemeente. Zelden lezen we in het nieuwe testament de oproep tot getuigen. Niet omdat het onbelangrijk zou zijn maar juist vanwege de vanzelfsprekendheid. Het kan niet anders of de gemeente staat getuigend in de wereld, zowel met het woord als in de levenswandel. Dankzij de doorwerkende kracht van de Geest van Christus. Kunnen buitenstaanders aan ons iets van de zegen en kracht van het geloof merken?

Zijn voorbeeld
We hebben vele voorbeelden uit de Schriften van levende getuigen. Anna, Petrus en Timotheüs kunnen we noemen. Misschien was er bij u in de gemeente op pinksteren ook een belijdenisdienst. Dat zijn hoogtepunten in het gemeentelijke leven. Wat een blijdschap als jongeren zich aan de Heere en Zijn dienst mogen geven! Dat jawoord moet ook naklinken in de dagelijkse praktijk van het leven. En dan schamen we ons er soms voor dat we naar de kerk gaan. We durven er niet voor uit te komen dat we bijbel lezen en bidden. Dan zijn we nog niet van ons eigen “ik” afgebracht.
Om van die schaamte af te komen moeten we meer vervuld worden met de Heere en Zijn genade. De verlossing moet meer een wonder zijn. Dan worden we van harte bereid om van Hem te spreken. Heeft Jezus Zelf niet het goede voorbeeld gegeven? Waarom zou ik mij schamen voor het getuigenis van mijn Heere? Heeft Jezus niet de goede belijdenis afgelegd voor Pilatus? Wat spreekt daar een liefde uit! Jezus heeft zichzelf verloochend. Het koste Hem Zijn leven. Dat offer gaf Hij. Als we die genade mogen kennen, krijgen we onszelf ook over voor de Heere. Door Zijn liefde de schaamte voorbij!

Zijn zaak
Op scholen krijgen jongeren les in apologetiek. Ze leren de kern van het geloof aan te geven. Daarmee gaan ze dan de straat op. Hoe weerbaar ben je in de confrontatie met andersdenkenden? Bij het getuigen gaat het om Gods zaak! Je hoeft niet te bewijzen dat de Bijbel waar is. Een oprecht getuigenis met het hart wil de Heere zegenen. Persoonlijk getuigen van de Heere houdt ook in dat we bereid zijn om het leven van onze naaste te kennen. Iemand zei eens dat het functioneren van de gemeente lijkt op een voetbalwedstrijd. De professionals spelen en de rest kijkt toe vanaf de tribune. Maar de Pinkstergeest wil ons toerusten tot dienstbetoon aan de naaste. Dat vraagt inzet en overgave van ons persoonlijk. Paulus is bereid om het evangelie te brengen maar ook om zijn eigen leven mee te delen. Betrokken zijn met hen die de Heere op je weg plaatst. Dat is iets wat moet groeien. In het bedrijf of de collegezaal kan het bijv. beginnen met vriendelijk groeten. Vervolgens kun je tijdens de pauze nader contact leggen. Warme belangstelling tonen en open staan voor de vragen, noden en problemen van je naaste. Daarin laten zien wie de Heere in Zijn goedheid is voor een zondaar. Dan sta je voor Zijn zaak! Als je zo in je eigen omgeving een lichtend licht mag zijn, geeft dat voldoening.

Zijn Naam
Het belijden van de Heere in woord en daad is zo belangrijk omdat Zijn Naam ermee gemoeid is. Paulus was dienaar van God om de Naam van de Heere te dragen voor heidenen en koningen, en voor de kinderen Israëls. Bij ons getuigenis gaat het niet om ons geloof en wat wij ervaren in het geestelijke leven. Dat mag uiteraard een plaats hebben. Maar het doel is de verheerlijking van Gods Naam. Het gaat niet om onze eer, integendeel, dat moet helemaal weg. Vandaar dat belijden en lijden soms samen gaan. Over Paulus zegt de Heere: Ik zal hem tonen hoeveel hij lijden moet om Mijn Naam.
Als we Zijn Naam hebben lief gekregen, zoek je toch naar mogelijkheden om goed te spreken van die Naam? Hoe meer Zijn Naam voor ons betekent, des te nauwer wil je in het leven aan de Heere verbonden zijn. Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen. Eens zal ieder zijn knie buigen en belijden dat Jezus Christus de Heere is tot heerlijkheid van de Vader.

J.P. Boiten
(ds. J.P. Boiten is predikant van de Bethelkerk te Sliedrecht)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juni 2006

De Wekker | 16 Pagina's

Schaam je maar niet!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juni 2006

De Wekker | 16 Pagina's