Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Groei in het geloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Groei in het geloof

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is triest te moeten merken, dat mensen soms vol enthousiasme belijdenis van het geloof afleggen en dan al vrij kort erna het laten afweten. Vaak blijkt een of andere gebeurtenis van minder plezierige aard zo niet de reden dan toch de aanleiding tot deze gang van zaken geweest te zijn. Geloof – zo er al van gesproken kon worden – bleek een dalende lijn te vertonen. De vraag is of het één logisch een vervolg heeft in het ander. Dat wordt soms wel eens gesuggereerd. Maar daarmee is het nog niet waar. Het kan ook heel anders gelukkig. Je kunt mensen dan zien groeien in het geloof. Je mag soms zelf een bepaalde geloofsgroei opmerken, waarover je alleen maar verheugd kunt zijn.

Kennen en vertrouwen
Geloof is aangeduid als kennen van God en vertrouwen van God. Misschien moeten we zeggen: God zó kennen, dat je Hem wel móet vertrouwen. Geloofsgroei is dan: God steeds beter kennen en steeds meer vertrouwen.
Het moet duidelijk zijn, dat deze dingen niet zomaar over ons heen komen als regen en zonneschijn. Onze eigen verantwoordelijkheid speelt hierin een niet onbelangrijke rol. Niet voor niets roepen de apostelen in navolging van de Here Jezus zelf ons tot volharding op. Heel belangrijk is dan voor ons: God kennen, d.w.z. weten wie en hoe deze God is. Hoe Hij zich in Jezus Christus heeft geopenbaard.

Daarbij kunnen we niet buiten het regelmatig luisteren naar de prediking van het evangelie en het lezen van de bijbel. Wie deze middelen veronachtzaamt doet zichzelf tekort, maar óók de Here God, die nu eenmaal ervoor koos Zich zó te openbaren, te láten kennen. Omgekeerd: het kennen van de Schriften moet je jezelf gunnen. En daarmee mogen we God eren en anderen dienen. Maar daarmee is nog niet alles gezegd.

Levensgeschiedenis
Er is nog een ander element. God gaat met elk van ons zijn eigen weg. We hebben als gelovigen elk een levensgeschiedenis, waarin we God tegenkomen. Sommigen vinden in hún geschiedenis met God het argument om Hem te verlaten. Zo zag de vrouw van Lot in de gebeurtenissen die het gezin overkwamen aanleiding om te zeggen: zeg God vaarwel en sterf. Ten onrechte, maar in haar eigen visie in elk geval begrijpelijk.

Maar het mag ook omgekeerd: God zo tegenkomen in je leven, dat het geloof in Hem, het vertrouwen in Hem alleen maar groeit. Maar daarbij moeten we niet de fout van de vrouw van Lot in omgekeerde richting maken: Trieste ervaringen? Een reden om van God afscheid te nemen. Voorspoed en geluk? Een reden om je vertrouwen op God te blijven stellen… Helaas leert de praktijk, dat het eerste vaak wel en het tweede niet zomaar opgeld doet. De vrouw van Lot kan onze leermeesteres niet zijn. Toch vrees ik dat velen wel langs haar lijnen denken, in elk geval handelen. Daarbij moet het leven met God per definitie een succesverhaal zijn. Zo niet, dan kan God gevoeglijk worden afgeschaft.

Raadsels
Het leven plaats ons soms voor raadsels. Gods openbaring in de bijbel gaat daarop in, maar levert bij eerste lezing soms ook wat raadsels op. Het een zou wel eens met het ander kunnen samenhangen.
Wat te denken als Jacobus schrijft (1: 2): “Houdt het voor enkel vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt…”, terwijl de Here Jezus ons nota bene leert te bidden: “leid ons niet in verzoeking…”. In hetzelfde hoofdstuk (1: 13) wordt gezegd, dat God niemand in verzoeking brengt. Maar sprekend over de verzoekingen – toch meer in positieve zin (1: 3) – schrijft Jacobus dat de beproefdheid van het geloof volharding uitwerkt.
Het is goed te weten, dat het Nieuwe Testament slechts één woord kent voor wat wij óf beproeving óf verzoeking noemen. De wijze waarop het woord in een bepaalde zin voorkomt bepaalt dan welk van de twee woorden we bij de vertaling kiezen.
Wie dit in rekening brengt zal ontdekken, dat het in een verzoeking of een beproeving om één en dezelfde gebeurtenis kan gaan Deze kan door de satan gehanteerd worden om ons in ons geloven onderuit te halen, om ons van God weg te voeren en het geloof vaarwel te zeggen. Deze zelfde gebeurtenis kan ook door God gebruikt worden om ons te oefenen, om ons een steeds hogere trede te laten beklimmen en ons zo sterker te maken in ons geloven.

Wensen
Het gebed dat Jezus ons leert, “leid ons niet in verzoeking”, naast Jacobus 1 gelegd, leert ons zeker niet te wensen, dat ons leven maar gladjes zal verlopen zonder moeilijke dingen. We hébben die wens of heimelijk of openlijk allemaal. Maar het is niet datgene waar Jezus ons om leert te bidden. We mógen dat wel bidden, al krijgen we geen garantie op een verhoring die direct en duidelijk in het verlengde lijkt te liggen – zie Filippenzen 4: 4vv. Maar het gáát hier om iets anders.
In het volmaakte gebed bidden we dat juist de moeilijke dingen, waarmee we rekenen in ons leven, niet het middel in satans hand zullen blijken te zijn om ons te doen struikelen, maar een middel in Gods hand om volharding te leren en zo te groeien in geloof en vertrouwen in Hem.

Vreugde
Er zijn gebeurtenissen in het leven, die op zichzelf bepaald niet tot de feestelijke zaken gerekend zullen worden: een ziekte, het verlies van iemand die ons heel dierbaar is, en wat dies meer zij… Zij zullen nooit iets moois inhouden en je kunt er dan ook terecht verdriet om hebben. Tegelijk kunnen ze door God zo tot zegen gehanteerd worden, dat je ze feitelijk niet gemist zou willen hebben. Een heel merkwaardige combinatie. Maar we zullen die vreemde woorden van Jacobus over vreugde om de verzoekingen dan wél verstaan.

J. Manni
(Ds. J. Manni is emerituspredikant in Rotterdam)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 augustus 2006

De Wekker | 16 Pagina's

Groei in het geloof

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 augustus 2006

De Wekker | 16 Pagina's