Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ze was een vrouw die vijf mannen had versleten... Zou zij uitzien naar Christus’ komst?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ze was een vrouw die vijf mannen had versleten... Zou zij uitzien naar Christus’ komst?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Johannes 4: 4-42

Denkt u ook wel eens, waar gaat dat naar toe met ons Nederland? Als je films op tv ziet vandaag de dag dan schrik je. De éne na de andere vluchtige relatie verschijnt op het doek, een gewoon huwelijk komt er nauwelijks meer in voor. Is het dan vreemd dat dit ook steeds meer in het dagelijks leven gebeurt? Echter in Jezus' dagen zien we deze dingen ook al. Jezus raakt er niet van uit het lood. Hij gaat er heel ontspannen mee om. Hij luistert naar de mensen, spreekt met hen over God, of laat hen zelf ontdekken dat het anders moet.

Zo gaat het ook in deze geschiedenis. Jezus reist door de provincie Samaria. Hij rust uit bij een put net buiten Sichar, terwijl de discipelen de stad in gaan. Na enige tijd komt een vrouw, een Samaritaanse, water putten. Nu gaan Joden niet om met Samaritanen, want zij zijn in hun ogen onrein, ze hebben zich vermengd met heidenen (vers 9b). Bovendien is zij een vróuw (vs. 27), en wat voor vrouw! Ze heeft vijf mannen gehad en woont nu samen. Jezus weet dat. Toevallig? Nee, Jezus zoekt zulke mensen juist op.

Persoonlijk gesprek
Hoe zal Jezus reageren op haar? Ik geloof niet dat die mannen allemaal netjes door ouderdom overleden zijn. Is het zo’n vrouw waar geen man het mee uithoudt? Of zijn het zulke slechte mannen dat deze vrouw het niet bij hen uit kan houden? Waarom is ze dan steeds opnieuw getrouwd? Wat is er met die vrouw aan de hand? Wat zoekt ze bij die mannen en waarom is ze vijf keer gescheiden? Is ze teveel op zichzelf gericht en kan ze geen liefde geven?
Jezus gaat een gesprek met haar aan. Hij wil natuurlijk met haar over het zevende gebod spreken, denk je dan. Hij wil haar vermanen dat ze zo niet door kan gaan. Wat zij doet is immers niet naar Gods wil. Maar Jezus rept er met geen woord over. Jezus begint een gesprek met haar, heel simpel: “Heb je wat water voor me te drinken?”.

De Messias
Dan begint Jezus te spreken over de gave van God en over het levend water. Jezus leidt haar naar God, naar de Messias en Hij spreekt over de heilige Geest die straks uitgestort zal worden. Hij weet wel wat deze vrouw mist, Hij weet van haar dorst, en hoe Hij haar verder kan helpen.

Ze weet wel dat de Messias komt (vers 25). Maar wanneer... Het kan nog lang duren, het duurt al zolang. Het is ver weggezakt bij haar. Jezus spreekt met haar over Gods werk in een mens en dan gaan haar ogen open. Er komt vrede en rust in haar hart, iets wat al die mannen haar niet konden geven. Die konden haar niet gelukkig maken. Haar hart bleef onbevredigd. De innerlijke leegte bleef. Nu vindt ze wat ze echt nodig heeft bij Jezus, de Man die de liefde van God zelf is, Die luisteren kan. Ze herkent in deze man de Christus. Hij wordt nu dé Man in haar leven!

Wat is deze vrouw gelukkig, wat is ze blij! Ze spoedt zich zo snel mogelijk naar huis. Ze vertelt aan iedereen dat ze een man heeft ontmoet die wel de Messias moet zijn. Velen komen tot geloof door middel van deze vrouw. Wat een vreugde ook bij Jezus (vers 32)! En wat mooi dat God pas bekeerde mensen gebruikt om anderen te bereiken.

Discipelen
De discipelen komen terug uit de stad, ze hebben eten gekocht. Ze zien verbaasd dat Jezus met de vrouw spreekt. In de ogen van een jood is deze vrouw een heidense vrouw. Zie je de discipelen denken? Als ze eens wisten wat voor vrouw dit werkelijk is. Ja, stel je eens voor dat dit in Jeruzalem gebeurde, wat zouden de Farizeeën zeggen? Maar de discipelen houden wijs hun mond.

Wij hebben ook zo onze gedachten, wij oordelen zo snel. Ook wij moeten nog veel leren van Jezus. Hij is zo zachtmoedig. Deze voor het oog zo ongelovige vrouw heeft Jezus ook nodig. We kunnen nog een voorbeeld aan deze vrouw nemen. Niet wat haar huwelijksleven betreft, maar hoe zij haar buren en vrienden vertelt over Jezus.

Mensen hebben God nodig, zoeken geborgenheid en liefde. Ze hebben de Christus nodig. Juist in deze dagen gaan mensen weer naar de kerk. Dan hoor je de mensen wel eens zeggen: “ze gaan alleen maar met kerst” of, “ze komen alleen maar voor de sfeer”. Of zou het meer zijn? Zoeken ze toch, met een gevoel van heimwee, wat ze kwijtgeraakt zijn? Als wij ze nu eens naar de Messias kunnen leiden, het Kind in de kribbe…

J.W. Ester
(Ds. J.W. Ester is predikant te Kornhorn.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 december 2006

De Wekker | 16 Pagina's

Ze was een vrouw die vijf mannen had versleten... Zou zij uitzien naar Christus’ komst?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 december 2006

De Wekker | 16 Pagina's