Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waar zijn wij in bezig?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waar zijn wij in bezig?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als iemand overleden is wordt wel eens de waag gesteld of er nog een láátste woord was. Beslissend voor een getroost leven en een zalig sterven is echter niet een láátste woord, maar of ons leven, door genade, gestempeld werd door dat éérste woord van Jezus, uit Lucas 2: "Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?"

Na drie dagen vol angst vinden Maria en Jozef eindelijk Jezus in de gebouwen van de tempel. Maria vindt het nodig om Jezus te bestraffen: "Kind! Waarom hebt gij ons dit aangedaan?" Toch moet niet Jezus bestraft worden, maar moeten Maria en Jozef ontdekt worden aan Zijn roeping door Zijn Vader. Dat waren ze vergeten. En dat betekent onbegrip, eenzaamheid en lijden voor de 12-jarige Jezus.

Levensprogramma van de Borg
Met groot verlangen was Hij meegetrokken met de pelgrims naar Jeruzalem, om de bevrijding uit het slavenhuis Egypte te vieren. Onderweg heeft Hij de pelgrimsliederen van harte meegezongen. Bij de tempel is Hij er helemaal 'in', enthousiast, letterlijk: in-God-zijn, met heel Zijn hart. Hoe liefheeft Hij de woning van Zijn Vader! Zijn jongenshart staat open om de bedoeling van de offers en het onderwijs te verstaan. Hoe lief heeft Hij de Wet van Zijn Vader! Hier weidt Zijn ziel met een verwonderend oog. Jezus is hier het volmaakte beeld van God: met hoofd, hart en handen helemaal op God gericht. Hem kennen, liefhebben en dienen in volkomen liefde. Dat vraagt de Vader van ons. Daar heeft Hij recht op. Van dat beelddrager zijn, heeft Adam, en wij in hem, door de zonde, niets terechtgebracht. Het is onze diepe nood en schuld, dat wij in alles zo druk bezig zijn in de dingen van onszelf en van de wereld en niet aan Gods eer denken.
Maar nu is hier de tweede Adam met al Zijn bereidwilligheid om als Borg zondaren met God te verzoenen. De Heilige Geest laat Hem de verbanden zien. De offerdienst roept om Hem, Die Zijn volk zalig maken zal van hun zonden en Hij is... het Lam Gods, door Wie de Heere zijn volk uit het slavenhuis van zonde, dood en duivel zal leiden.
Zijn levensprogramma, en tegelijk Zijn lijdensprogramma, leest Hij af uit de tempeldienst en het onderwijs uit Mozes en de Profeten.

Verbazing niet voldoende
Bezig zijn in de dingen van de Vader, ja, zo moet het, naar de wil, het welbehagen van de Vader. En Jezus, Gods Zoon, is het daar volkomen mee eens. Hij laat het geen seconde afweten.
De leraars verbazen zich, ontzetten zich, raken uit hun evenwicht over Zijn verstand en antwoorden. Hij stelt vragen over Gods Wet, namelijk dat de liefde de vervulling van de Wet is en dat daarom alles roept om de Messias. Zal Hij niet terechtgekomen zijn bij Jesaja 53: "Maar Hij is om onze overtredingen verwond,... de straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem."?
Jezus is hier Leerling en Leraar tegelijk. In Hem is een groeiend Messiaans bewustzijn.
Het Kind, dat hier les neemt, doet Zijn leermeesters versteld staan. Men raakt van z'n stuk, dat is nog wat anders dan voor Hem neerknielen. Hier is het eerste rommelen van het onweer, dat later over Hem zal losbarsten: "Kruist Hem! Kruist Hem!" Voelen wij ons aangesproken en ontdekt?
En toch: Hij ging door, in betalende liefde tot in de dood aan het kruis, om zondaren met God te verzoenen. Maar zo heeft Hij alles volbracht. En Hij is opgestaan uit de doden en ten hemel gevaren om daar nu, in de troon van de Vader, voortdurend bezig te zijn in de dingen van de Vader, als onze Koning, onze hoogste Profeet en onze enige Hogepriester, totdat Hij wederkomt in heerlijkheid.

Nieuwe geboorte
Tot ons de vraag: Waar zijn wij in bezig? Wat stempelt ons leven van alle dag? Als we jong zijn of oud? Zondag en in de week? Op ons werk en in onze vrije tijd? In gezondheid en in ziekte? Samen of alleen? Zonder de nieuwe geboorte door de Heilige Geest knielt geen (kerk)mens echt voor Jezus neer, maar dan is er ook geen eeuwige toekomst. Maar als u smeekt om die Geest zult u tot Jezus geleid worden, en door Hem tot de Vader.
Hij heeft het, als Borg, vóór u gedaan, tot verzoening van uw zonden! Hij heeft het, als Voorbeeld, u ook voorgedaan, tot heiliging van uw leven!

Kennen wij Hem zo als onze Borg en als ons Voorbeeld? Bidden we dat Hij ons leven nieuw maakt, zodat we bezig zijn, uit dankbaarheid, in de dingen van de Vader, al kost dat verdrukking, strijd en tranen?
Hoe zalig is dat volk, dat het van Hem leert om, ín de wereld, maar niet ván de wereld, bezig te zijn in het Woord, de Wet, het huis, de liefdedienst van de Vader.
U bent zaliger dan u denkt als uw leven, door genade, gestempeld wordt door dat éérste woord van Jezus!
'Leer mij, o God van zaligheden,
mijn leven in Uw dienst besteden!'

H. de Graaf
(Ds. H. de Graaf is predikant te Opperdoes.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 januari 2007

De Wekker | 16 Pagina's

Waar zijn wij in bezig?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 januari 2007

De Wekker | 16 Pagina's