Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Thuis zingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Thuis zingen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op een muziekschool in een van de polders heeft men een experiment verricht onder zwangere moeders. Het bleek dat de kinderen die nog niet geboren waren zó de tonen registreerden, dat ze deze herkenden na de geboorte.

Waardoor werd aangetoond van hoeveel belang het is wanneer vooral moeders zingen, juist in de tijd van de zwangerschap. Uiteraard is het dan wel van belang wát gezongen wordt en wát aanstaat.

Jong geleerd
Een pas geboren kind kan zelf nog niet zingen. Dit moet worden aangeleerd. Hoe eerder je ermee begint, hoe beter het gaat. Het spreekwoord zegt niet voor niets: jong geleerd, oud gedaan. Op jonge leeftijd is het zo gemakkelijk om melodieën aan te leren en ook de woorden eigen te maken. Het blijkt dat wanneer bepaalde muziekdragers aanstaan, kinderen mee neuriën hoe jong ze ook zijn. Het gaat er in!
Daarom is de keus van de liederen van levensbelang. Het raakt het geheel van de opvoeding, zeker van de gelovige opvoeding. Maar het mooiste is altijd nog wanneer mama én papa zingen. Bij voorbeeld wanneer een kind naar bed gebracht wordt. Een eenvoudig kinderlied gaat een leven lang mee. Soms kun je bij een ernstig zieke nog zingen: Ik ga slapen, ik ben moe…

In deze tijd ontbreekt het ons niet aan allerlei kindergebeden die we voor kunnen zingen en mee laten zingen. Vooral is er de laatste jaren een overvloed aan kinderliederen ontstaan, ook vanuit reformatorische kring. Want het is van belang dat kinderen bijbels verantwoord leren zingen.
Om dit gestalte te geven kan het zelf een muziekinstrument bespelen van grote waarde zijn. In ieder geval is het goed daarin te investeren, ook wat de opgroeiende kinderen betreft. Muzieklessen zijn niet goedkoop. Maar wat kost sport, om niet meer te noemen?
En als je zelf helemaal geen wijs kunt houden of geen verstand van muziek hebt, zijn er in deze tijd volop mogelijkheden om iets aan te zetten voor de begeleiding.

Gezin en school
Bij de doop van onze kinderen hebben we de HEERE en zijn gemeente beloofd hen te onderwijzen dicht bij de doopvont. We hebben een eed afgelegd dat we hen breder onderwijs zullen geven in de bijbelse leer. Dat vraagt nogal wat.

Zo staan ouders al vroeg voor de schoolkeus. In ons land zijn we (nog) zo rijk dat we te kust en te keur kunnen kiezen. Het kan heel wat kosten om een goede school te vinden, maar in grote delen van ons land is het mogelijk om hen binnen een redelijke afstand naar school te sturen. Of moet ik zeggen ‘brengen’, vanuit het principe dat we er zelf helemaal bij betrokken zijn? In Markus 10 lezen we namelijk dat er mensen zijn die kinderen naar Jezus brengen, naar Hem toedragen. Dat kost de nodige moeite, maar ze hebben het er voor over. Ze hebben het voor de kleintjes over.

Een christelijke (gereformeerde, reformatorische) school staat of valt met de man of de vrouw voor de klas. Heeft zo iemand de HEERE lief en blijkt dat in elk onderdeel van het onderwijs? Dan zullen de kinderen veel van de HEERE Zelf horen. Ze zullen dan ook leren zingen vanuit dezelfde insteek. Vooral de eerste jaren kunnen kinderen tientallen liederen aanleren, die ze soms gebundeld mee naar huis krijgen, om daar niet alleen te oefenen, maar ook keer op keer in het gezin samen te zingen. Ouders leren zo heel veel melodieën en woorden vanuit de school. En dat is ronduit een zegen!

Het samen zingen in de klas heeft een sterk verbindende functie. En als dan allerlei liederen worden gezongen die sporen met de gereformeerde belijdenis worden onze kinderen gelovig opgevoed en leren ze al jong onderscheiden waar het op aankomt, vooral als de juf (of de meester) de nodige uitleg geeft, vaak in samenhang met de vertelling uit de Bijbel.
Het is van onschatbare waarde wat kinderen op deze manier van de school meekrijgen en er zo een geestelijke band is tussen gezin en school, tussen school en kerk.

Levenslang
De liederen die je jong leert gaan een leven lang mee. Je ziet het gebeuren dat in deze tijd sommigen geen psalm uit het hoofd kunnen meezingen, omdat op diverse scholen geen psalmen (meer) worden gezongen. Vooral als je hoort wat de argumentatie is om deze goede gewoonte niet langer vol te houden, slaat je de schrik om het hart.

Het blijkt dat vele jongeren ook klassieke gezangen en een aantal Valeriusliederen niet heeft aangeleerd, want als je deze met hen wilt zingen, is de melodie geheel onbekend (en onbemind) en zijn hen de woorden ook vreemd. Je merkt het al wanneer rond hervormingsdag het niet voor ieder mogelijk is om een tweetal strofen van het Lutherlied mee te zingen en dat op Koninginnedag met moeite het eerste couplet eruit komt en ‘Mijn schild ende betrouwe’ echt een brug te ver is geworden.

Wat je ouders je hebben geleerd, wat je op zondagsschool hebt gezongen en wat je hebt meegekregen van de basisschool is van levensbelang. Op allerlei momenten komen (fragmenten van) deze liederen terug, onderweg, in het ziekenhuis, zelfs bij het overlijden en een begrafenis. We hebben te maken met ‘De schat van de kerk der eeuwen’. Wat dat betreft zijn we schatrijk. Schatten moeten echter ook goede bewaard worden, in dit opzicht overgedragen worden. Dan kunnen ze zelfs meegaan van geslacht tot geslacht.

Hoe vaak is het gebeurd dat een regel uit een bekend lied of zelfs een heel vers ervan als nieuw is gaan klinken, omdat God het gebruikte om tot oprechte bekering te leiden. Niet minder kan er van getuigd worden dat zo’n lied als een aparte troost in moeilijke situaties een plaats krijgt in je leven. Het lied is ‘opgeslagen’ voor betere tijden! Vandaar dat je niet genoeg kunt zingen en niet genoeg liederen kunt aanleren in het gezin én op school én in de kerk.

Van Amstel
(Ds. J. Van Amstel is predikant te Ede.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 2007

De Wekker | 16 Pagina's

Thuis zingen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 2007

De Wekker | 16 Pagina's