Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ik moet, maar waarom…?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik moet, maar waarom…?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel van onze kerken hebben een tienerclub (12-15 jr.). Een club is een groep jongelui die elkaar ontmoeten, die het samen meestal over de leukste dingen hebben en die samen vaak één keer per jaar op kamp gaan. Oké, soms wordt er ook wel eens een tiener gepest of komen ze niet opdagen, omdat één van de vrienden ergens een feestje geeft. Het is in ieder geval een plek waar de tieners van de kerk het goed hebben en waar ze nog iets meekrijgen over het geloof. Hiervoor gebruiken leiders een onderwerp uit een veelheid aan materialen op het gebied van clubwerk. Het onderwerp wordt dan ook meestal besproken door middel van verschillende vragen. Dit is een kleine omschrijving van een tienerclub.

Dit klinkt vredig en goed, maar dit is het niet! We krijgen namelijk als CGJO veel vragen van clubleiders zoals: Hoe houd ik ze rustig? Hoe zorg ik ervoor dat ik toch tijdens een clubavond iets kan overbrengen van het geloof? I.p.v. dat ze elkaars telefoontjes bekijken en/of hun mp3-speler in hun oren stoppen. Hoe zorg ik er nou voor dat ze gemotiveerd zijn om te komen zonder dat ze van hun ouders moeten? Dit zijn zomaar een paar vragen

Zelfstudie
Tieners lijken niet meer gemotiveerd voor een tienerclub. Eigenlijk is dit logisch. Nu zou ik een antwoord kunnen geven als: het is de leeftijd! Ze zitten gewoon in een fase waarin ze stoer moeten doen. Ze zijn onzeker over wie ze zijn en over het geloof. Ook zou ik kunnen aandragen dat de leefwereld waarin ze leven super complex is en dat ze daardoor niet echt geïnteresseerd lijken in de dingen die op een clubavond gebeuren. Helaas, veel antwoorden die ik nu geef kloppen niet of kloppen ten dele. De antwoorden op deze vragen zijn veel meer te zoeken in hoe we een tienerclub organiseren.

Tieners van nu leren namelijk op een totaal andere manier dan tien jaar geleden. De tiener van nu leert via zelfonderzoek of te wel competentiegericht leren. Dit wijkt erg af van de traditionele wijze van leren, waarbij de leraar voor in de klas de lesstof uitlegde en je goed moest luisteren om het allemaal tot je te nemen. Zodat wanneer je de toets kreeg je deze goed kon invullen, omdat je goed geluisterd had. Tegenwoordig leren tieners veel meer door zelfstudie. Dit is leren door middel van zelfonderzoek. De te leren stof wordt aangereikt door middel van boeken, moderne media, het werken in groepjes en thematisch en projectmatig werken. Hierdoor is hun eigen verantwoordelijkheid zeer sterk toegenomen in wat ze leren en hoe ze leren. Ook bijna alle zintuigen worden op deze manier geprikkeld. Hoe anders is een clubavond waar de leiding meestal zelf het onderwerp nog maakt en deze aan de tiener voorlegt. Het wordt tijd dat we clubavonden beter laten aansluiten bij de leef- en leerwereld van de tieners, zodat zij ook geprikkeld worden om te ontdekken wat het geloof in hun leven kan betekenen!

Verantwoordelijkheid
Ook als kerkelijk jeugdwerkadviseur snap ik dat de Heilige Geest ons leert en overtuigt, alleen dit houdt dan niet in dat we onze tieners niet mogen prikkelen.. We hebben onze verantwoordelijkheid als clubleider! Zeker als je weet dat uit onderzoek is gebleken dat tieners de keuze maken voor of tegen God. Dit houdt dus in dat je als clubleider niet een uur van tevoren je onderwerp even doorleest en dan gaat. Nee, het houdt in dat je je goed voorbereidt op een clubavond, dat je investeert in contacten met je tieners en vaak overlegt met je mede leiders over de gang van zaken. Dat je als clubleider weet wat je wilt. De leeftijd waarmee je werkt is meer dan de moeite waard om in te investeren (tijd, energie en geld).
Daarom hier enkele tips hoe je een tienerclub kunt laten aansluiten bij de leef- en leerwereld van de tieners:

• Binnen en buiten de clubtijden
Tieners leren actief en regelmatig samen, zowel op club of buiten clubtijden.
Het is daarom goed om het onderwerp door twee of drie tieners voor te laten bereiden. Als leiding zou je via de msn een oogje in het zeil kunnen houden.
• Just in Time
Tieners kennen veel vragen als er iets ingrijpends gebeurt in hun leven of in de wereld. Dit kan een overlijden zijn, een wereldramp, een oorlog, een scheiding en/of kunnen het milieueffecten zijn. Voor deze rampen in levens van tieners moet je dan ook als clubleiding oog hebben en er tijd voor nemen. Bespreek ze met je tieners op een clubavond.
• Algemene vaardigheden
Tieners leren elkaar beter kennen door samen te werken en door met elkaar in gesprek te zijn. Dit kun je bevorderen door middel van werkvormen, duidelijke vragen die ook iedereen snapt zodat tieners er ook met elkaar over kunnen spreken. Ook kun je bij vaardigheden denken aan muziek maken, achter de bar staan, of de tieners mee laten denken in projecten zoals een kamp.
• Level opbouw
Weet waar je tieners zitten in hun geloof en welke vragen ze hebben. En probeer zo je onderwerpen aan te laten sluiten bij hun. Maar heb ook een duidelijk doel als leiding met je tieners. Wat zou je graag willen zien bij je tieners, en wat is haalbaar.

Dit zijn zomaar vier punten die je helpen om het competentiegerichte leren in je clubwerk te integreren. Deze punten zijn met meer punten aan te vullen alleen is het helaas niet mogelijk in dit stukje. Wel raad ik je aan om alvast met deze punten aan de slag te gaan om je tieners te bereiken met het evangelie. Zo wordt je tienerclub een plaats waar tieners een veilige, liefdevolle, open, leuke, spontane, prikkelende en leerzame omgeving hebben. Zo krijg je namelijk geen tieners die moeten, maar tieners die willen. Samen onderweg met Jezus.

Alle tienerleiders wil ik veel zegen wensen in hun werk als tienerleiders en hun aanmoedigen om door te gaan. Want tieners zijn het waard om een Levende Heiland in hun leven te mogen begroeten.
En aan alle niet-tienerleiders wil ik vragen om te bidden voor het clubwerk in de kerken!

(André van der Galiën is jeugdwerkadviseur 12+ bij het CGJO.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 april 2007

De Wekker | 16 Pagina's

Ik moet, maar waarom…?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 april 2007

De Wekker | 16 Pagina's