Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrijheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrijheid

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Leviticus 25

Vier en vijf mei - opnieuw gedenkt Nederland. Het thema van dit jaar is: Vrijheid en veiligheid. Op scholen, in de media en bij de herdenkingen wordt dit thema door ieder op een eigen manier ingevuld. Daar doen wij ook aan mee en dat doen we dan natuurlijk bij een open Bijbel en stuiten dan in Leviticus 25 op het jubeljaar.

Op de Grote Verzoendag werd het jubeljaar aangekondigd. Iedere inwoner kreeg zijn vrijheid terug en de Israëliet die grond en huizen had moeten verkopen in tijden van armoede kreeg alles terug. Had hij zichzelf als slaaf moeten verkopen, dan werd hij in het jubeljaar vrij man.

Zoutend zout
Met andere woorden: onze God verlangt naar een rechtvaardige en barmhartige samenleving. En als Jezus zegt: Gij zijt het zout der aarde, dan betekent dat dat wij zijn aangesteld als smaakmakers. Om Gods smaak in onze omgeving te verbreiden.
Door de Wet Maatschappelijk Ondersteuning en het motto van het kabinet ('samen leven, samen werken') krijgen we vanzelf al veel mogelijkheden in onze handen. Als wij Leviticus hoofdstuk 25 daarbij openslaan, dan is verdere toelichting niet meer nodig, lijkt mij.
Als wij zoutend zout zijn, dan kan dat de vrijheid en veiligheid in alle verbanden waarin wij staan alleen maar bevorderen, dichtbij en wereldwijd.
Dan zijn wij op een goede manier bezig in de herdenking van slachtoffers van oorlog en vredesmissies. Want hiervoor hebben velen hun leven en gezondheid op het spel gezet of zelfs prijsgegeven.
Maar nu we de Bijbel toch open hebben, bladeren we maar even verder en slaan we Lucas hoofdstuk 4 vers 18-30 op:

18 De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen;
19 en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren.
20 Daarna sloot Hij het boek, gaf het aan de dienaar terug en ging zitten.
21 En de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gericht. En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld.
22 Allen betuigden hem hun bijval en verwonderden zich over de genaderijke woorden die uit zijn mond vloeiden, en ze zeiden: 'Dat is toch de zoon van Jozef?'
23 En hij zei tegen hen: 'Ongetwijfeld zullen jullie me dit gezegde voorhouden: Geneesheer, genees uzelf. Doe alles waarvan wij gehoord hebben dat het in Kafarnaüm gebeurd is, ook hier in uw vaderstad.'
24 Hij vervolgde: 'Luister, ik zeg jullie dat geen enkele profeet welkom is in zijn vaderstad.
25 Maar ik zeg het jullie zoals het is: in de tijd van Elia, toen de hemel drie jaar en zes maanden lang gesloten bleef en er in het land een grote hongersnood uitbrak, waren er veel weduwen in Israël.
26 Toch werd Elia niet naar een van hen gezonden, maar naar een weduwe in Sarepta bij Sidon.
27 En in de tijd van de profeet Elisa waren er veel mensen in Israël die leden aan huidvraat, maar niemand van hen werd gereinigd, behalve de Syriër Naäman.'
28 Toen de aanwezigen in de synagoge dit hoorden, ontstaken ze in grote woede.
29 Ze sprongen op en dreven hem de stad uit, naar de rand van de berg waarop hun stad gebouwd was, om hem in de afgrond te storten.
30 Maar hij liep midden tussen hen door en vertrok.

Vervulling
Jezus citeert hier in de synagoge van Nazareth uit Jesaja hoofdstuk 61. En door het "Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld" zegt hij: Ik ben de Messias die beloofd was. Nu breekt de tijd van de redding van God aan.
Wat opvalt: "een dag der wrake van onze God" ontbreekt. Waarom?

De gedachte van de joden in die tijd was: de beloften van redding die zijn voor Israël.
En als het over het oordeel gaat, dan heeft dat met de heidenen te maken.
Goed beschouwd zegt Jezus hier: het aangename jaar des Heren voor Israël èn de heidenen is nu in Mij aangebroken.
De grens ligt niet bij Israël, maar bij Jezus en hoe er op Hem (al dan niet in geloof) gereageerd wordt.
En als het over het oordeel gaat (de dag van de wraak), dan zal dat op Hem neerkomen.
In Jezus is het grote jubeljaar van het Koninkrijk van God aangebroken. Ieder die in Hem gelooft heeft eeuwig leven.
Het pijnlijke is nu dat de mensen in Nazareth iets hebben van: dat is mooi gezegd.
Maar daar blijft het dan ook bij. Daarom vervolgt Jezus met wat Elia en Elisa meemaakten. De heidenen gingen Israël voor...

Vrijheid en veiligheid
Als we nu naar het thema van de herdenking van 4 en mei terugkeren, dan zien we dat de echte vrijheid en veiligheid er zijn door het geloof in het Lam dat plaatsvervangend ons oordeel heeft gedragen. Dat betekent dat als wij echt zoutend zout willen zijn, wij dat alleen vanuit Hem kunnen zijn.
Maar dan is het zout ook echt zout.

De samenleving mag merken dat het Jubeljaar is aangebroken!

Paul den Hertog
(Ds. P.J. den Hertog is predikant te Zaandam en woont in Koog aan de Zaan.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 mei 2007

De Wekker | 16 Pagina's

Vrijheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 mei 2007

De Wekker | 16 Pagina's