Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De belofte bij Jezus’ hemelvaart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De belofte bij Jezus’ hemelvaart

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afscheid nemen
Afscheid nemen is altijd moeilijk. Stel, jouw beste vriend of vriendin gaat verhuizen naar een ander deel van het land of naar het buitenland. Dat is best even slikken. Immers je gaat elkaar missen. Maar in zo’n situatie bemoedig je elkaar door te zeggen: We houden contact en we vergeten elkaar niet.
Zo gaat dat ook als de Here Jezus naar de hemel gaat. Het is voor de discipelen ook slikken dat de Here Jezus van de aarde vertrekt. Ze zullen het contact met Hem missen zoals dat na Zijn opstanding mocht plaatsvinden. Met weemoed staren ze Hem na. Totdat een wolk Hem onttrekt aan hun ogen. Dan komen er twee engelen die hen bemoedigen met een belofte: “Deze Jezus die van jullie is opgenomen naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie Hem naar de hemel hebt zien varen”. Aan die belofte mogen zij en alle gelovigen zich vast houden. Jezus blijft niet voor altijd weg. Hij komt terug, net zo reëel als Hij naar de hemel ging.

Zichtbaar
Jezus komt net zo terug als Hij naar de hemel ging. Dat betekent in de eerste plaats: lichamelijk. Hij ging in een menselijk lichaam naar de hemel. Een verheerlijkt lichaam dat niet meer onderworpen is aan de zwaartekracht. In datzelfde lichaam komt Hij terug. Je moet geen belachelijke vragen stellen, zegt Calvijn, of Hij dan ook dezelfde kleren aan heeft als bij Zijn hemelvaart. Jij en ik, wij zullen Hem herkennen aan Zijn opstandingslichaam waarin de tekenen van Zijn kruisiging nog te zien zijn.
Het tweede kenmerk is, dat Jezus’ komst zichtbaar is. De discipelen zagen met hun eigen ogen dat Jezus naar de hemel ging. Ze waren ooggetuigen van dit gebeuren. Zo zullen straks bij Jezus’ wederkomst alle bewoners van de aarde Hem zien. Jezus heeft dat Zelf gezegd: “Ze zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid”. (Matth. 24: 30). Ik weet niet of de Here daarvoor de satellietverbindingen zal gebruiken, of dat Hij het anders regelt. Maar dit is zeker: Alle bewoners van de aarde zullen Hem zien komen.

In heerlijkheid
In de derde plaats komt Jezus met de wolken. Toen Hij naar de hemel voer, onttrok een wolk Hem aan hun ogen. Die wolk spreekt van zijn majesteit. Bij de inwijding van de tempel van Salomo vervulde een wolk het huis des Heren als teken dat de HERE daar wilde wonen. Jezus’ komst met de wolken is een teken van zijn heerlijkheid. Net als Zijn hemelvaart, zal Zijn wederkomst vol glorie zijn.
Het vierde kenmerk is de plaats waar Hij terugkomt. Hij ging van de Olijfberg. Het ligt voor de hand dat daar Zijn voeten de aarde zullen raken. De Olijfberg is in het Oude Testament de plaats die in verband wordt gebracht met de heerlijkheid van God en het oordeel van God. Veel vrome joden laten zich op de Olijfberg begraven omdat ze daar de komst van de Messias verwachten.
Die belofte van Jezus’ komst vol heerlijkheid is bedoeld om jou en mij verlangend te maken naar die komst. De viering van hemelvaart is een vraag aan jou en mij: Verwacht jij die dag van Jezus’ komst met groot verlangen?

(ds. M.J. Oosting is predikant in de gemeente van Biezelinge.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 2007

De Wekker | 16 Pagina's

De belofte bij Jezus’ hemelvaart

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 2007

De Wekker | 16 Pagina's