Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wandelen met God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wandelen met God

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Henoch wandelde met God, Genesis 5: 22

Is dit voor ons wel mogelijk? Alleen wandelen is al moeilijk. We lopen, ja wij rennen om ons doel zo gauw mogelijk te bereiken. We hebben geen tijd om ook nog te wandelen.

In wandelen zit iets van ontspanning. Je geniet van de natuur. Bij samen wandelen, moet je wel op dezelfde golflengte zitten.
Als je met iemand wandelt, dan ben je dicht bij elkaar. Maar wandelen met God, de Heilige, de Rechter van de hele aarde, de grote God met een klein, zondig mensenkind op weg, is dit wel voor ons mogelijk? De afstand lijkt zo onmetelijk groot.
Toch vertelt de bijbel ons van een figuur uit de oudheid die met God gewandeld heeft, Henoch.

Het profiel van Henoch
Wie met God wandelt, beleeft Zijn nabijheid. Henoch heeft dit ondervonden. Wie was deze bijzondere figuur uit het Oude Testament? De bijbel geeft maar weinig informatie over hem. Wel zijn er heel wat legendes over hem in omloop. Hij zou de vader van de rekenkunde zijn, het letterschrift ontdekt hebben en zich met de sterrenkunde beziggehouden hebben. De bijbel vertelt ons dat hij de zoon van Jered was en de vader van de oudste man die ooit geleefd heeft. Hij heeft met God gewandeld en heeft een hemelvaart beleefd.

Het wandelen met God betekent niet dat je geheel in afzondering leeft zoals vroeger een pilaarheilige of vandaag een monnik in een klooster. Henoch heeft zonen en dochters gehad. Hij was dus getrouwd. Hij had een huisgezin, een familieleven. In de brief van Judas lezen dat hij een prediker en een profeet was. En het heel bijzondere was wel, dat hij van Christus profeteerde. En dan niet van Jezus’ eerste komst, maar van zijn wederkomst. Diep in het Oude Testament, aan het begin van de geschiedenis van de mensheid, was er al iemand die Christus als de Wereldrechter aankondigde.

De taal van de bijbel
In het bijbelse spraakgebruik wordt het woord ‘wandel’ gebruikt om de persoonlijke en vertrouwelijke omgang met God te beschrijven. De geloofsomgang met de Heere wordt in de bijbel getekend als een weg. Het Oude Testament noemt hen zalig die in Gods weg wandelen (Ps. 119: 3). Het Nieuwe Testament spreekt van een wandel ‘in Christus’ (Col. 2: 6), een wandel ‘door de Geest’ (Gal. 5: 16), een wandel ‘in de liefde (Ef. 5: 2) of een wandel ‘in het licht” (1 Joh. 1: 7).

De wandel met God is het beeld van de ware godsvrucht. Het heeft als kern gemeenschap. Wie als Henoch met God wandelt heeft gemeenschap met God. Deze gemeenschap is drievoudig van karakter. Het is een geloofsgemeenschap, een liefdesgemeenschap en een reinigende gemeenschap (1 Joh. 1: 6-7). Johannes schrijft dat de wandel in het licht, dus met God die licht is, ook een grote uitwerking heeft op onze onderlinge verhoudingen. “Wanneer wij in het licht wandelen, dan hebben we gemeenschap (we zouden verwachten met God), maar Johannes schrijft ‘met elkaar’ ” (1 Joh. 1: 7). Dit is het wonderheerlijke: de gemeenschap met de Heere brengt Gods kinderen ook bij elkaar. Dit betekent tegelijk: wanneer wij weigeren met elkaar te wandelen, dan kunnen we de gemeenschap met God niet genieten.

Het onderwerp van gesprek
Waar hebben de beide wandelaars, de Heere en Henoch over gesproken? Wellicht kan Abraham ons helpen. Hij heeft ook met God gewandeld. God ging met Abraham op weg en ze spraken met elkaar (Gen. 18: 16-17). Onderwerp van het gesprek was Gods oordeel over Sodom en Gomorra (Gen. 18: 20). God heeft zeker met Henoch ook over het oordeel gesproken. Want Henoch heeft daar later over geprofeteerd (Judas: 14-15).

De schrijver van de brief aan de Hebreën vat de wandel van Henoch met God met één woord samen: geloof. Door het geloof heeft Henoch de gemeenschap met God beoefend.
Vandaag komt Gods stem tot ons door zijn Woord en wij mogen met onze stem antwoorden door middel van het gebed. In deze dialoog is als het goed is ook de Heilige Geest aanwezig. Zoals we al zagen duidt Paulus de wandel met God aan als een ‘wandel door de Geest’ (Gal. 5: 16). De Heilige Geest draagt Gods Woord van het hoofd naar het hart en ons gebed uit het hart via onze woorden tot God.

Wat het wandelen met God zo uitzonderlijk maakt, is dat we ook op ons ziekbed, ook wanneer we niet meer mobiel zijn, ook al nemen de krachten van het lichaam af, toch met God kunnen wandelen.

Op drie dingen moeten we letten
1. Henoch heeft als vrucht van zijn wandel met God vernomen dat eens het oordeel zal aanbreken. Wij moeten vandaag ook ernst maken met de profetische boodschap over de wederkomst zoals Henoch die verkondigde.

2. Henoch is door God weggenomen zonder de dood te zien. De boze kringloop van de dood is daarmee doorbroken. Dit was een troost voor hen die na het heengaan van Henoch achterbleven. Dit mag ook ons tot troost zijn. De wandel met God biedt ons een eeuwigheidsperspectief.

3. De wandel met God moet zich in de gemeente en in ons persoonlijke leven in al onze onderlinge verhoudingen weerspiegelen. Zo’n wandel, al is die heel persoonlijk, kan eenvoudig niet onopgemerkt blijven.

L. Floor
(Prof. dr. L. Floor is emeritushoogleraar te Potchefstroom (Zuid-Afrika).)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 augustus 2007

De Wekker | 16 Pagina's

Wandelen met God

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 augustus 2007

De Wekker | 16 Pagina's