Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twee vragen en één antwoord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twee vragen en één antwoord

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"En hij zeide tot hem: Ga in vrede." 2 Kon. 5: 19a

Het verenigings- en catecheseseizoen gaat de komende weken in de kerken weer van start. Er zal op veel plaatsen weer bij een open bijbel gesproken worden over het leven met de Heere. Mooi is het, wanneer bij een open bijbel gezocht wordt naar antwoorden op de vragen van ons hart en vragen waarmee wij in ons dagelijks leven worden geconfronteerd.

Misschien zullen verenigingsleiders en ambtsdragers daarbij ook wel eens zweten, wanneer directe vragen uit de leefwereld van jongeren en ouderen aan hen worden gesteld. Het op de juiste wijze antwoorden vraagt een scherp inzicht, een goede doordenking en een nabij leven bij de Heere.

Moeilijke vragen
Nadat Elisa iedere beloning voor de genadige genezing door de macht van de HEERE heeft afgewezen, stelt de zojuist genezen Naäman ook een tweetal moeilijke vragen aan deze profeet. Hij vraagt of het hem toegestaan is om een door twee muilezels gedragen hoeveelheid grond uit het land van de God van Israël mee te nemen (2 Kon. 5: 17). Naäman heeft het voornemen om op die grond uit het heilige land de HEERE te gaan dienen. We zouden deze vraag kunnen typeren als de vraag van een enthousiaste pasbekeerde die in deze vraag uit laat komen hoezeer hij het meent. De vraag is echter ook niet vrij van heidense gedachten over heiligheid van de grond van Israël, mogelijk gepaard gaande met een onderschatting van de macht van de HEERE over het Aramese land.

Een tweede vraag van de generaal betreft zijn toekomstige levenswandel (2 Kon. 5: 18). Hij meent er niet onderuit te kunnen om samen met koning Benhadad te moeten buigen voor de god Rimmon. De koning is immers gewend bij dit ritueel op de arm van zijn generaal te leunen. Naäman vraagt bij voorbaat vergeving voor deze, waarschijnlijk met enige regelmaat terugkerende, onvolkomenheid in de praktijk van zijn leven met de God van Israël. Deze tweede vraag zouden we kunnen typeren als een eerlijke vraag van een ontluikende gelovige, die beseft dat een oprecht leven met de Heere beslissingen van een mens vraagt die hij nooit in eigen kracht kan nemen. Wie op een andere manier tegen deze vraag aankijkt, zou er echter ook halfslachtigheid in kunnen opmerken. Hoe moet de profeet nu antwoorden op zo’n vraag?

Catechisant
Elisa moet Naäman weer laten gaan naar zijn thuisland. Het doet ons beseffen hoe gezegend wij zijn, wanneer wij in de kring van de gemeente samen mogen leren. Een catechisant met zulke vragen, laten wij moeilijk gaan. Hij is oprecht, vraagt de HEERE vergeving voor zijn zwakheid en ziet zijn onmacht om de zonde buiten zijn eigen leven te houden. Met zo iemand is goed te praten.

Eén antwoord
Elisa kreeg slechts één keer de gelegenheid om antwoord te geven op de vragen van Naäman. Dit ene antwoord moest als het ware de kracht hebben van de inhoud van een heel leertraject zoals het tijdens belijdeniscatechisatie aan jongeren wordt meegegeven. Elisa antwoordde met: “Ga in vrede”. Het is belangrijk om de lading van deze woorden op hun juiste waarde te schatten. Het is niet te vergelijken met een vredewens zoals wij die vandaag in afgezwakte vorm tegen kunnen komen in de woorden “het ga je goed”. Het is een groet en wens van vrede voor Naäman met een diepe lading. Vrede is die omstandigheid waarin alle goede verhoudingen aanwezig zijn. Wanneer Naäman in vrede op weg mag gaan met de vragen waar nog geen antwoord op gekomen is, betekent dit dat hij aangespoord wordt op weg te gaan in de juiste verhouding tot God en zijn medemensen. Wie in vrede met God de weg van zijn leven mag lopen, zal ook steeds opnieuw met zijn vragen bij God terechtkomen. Wie in vrede met God op weg mag gaan, weet niet in één keer een antwoord op alle vragen, maar zal wel steeds opnieuw door de Heere worden onderwezen. Wie in vrede met God op weg wil gaan zal ook steeds verlangen de Schriften van God te verstaan in toepassing op zijn of haar eigen leven.

Heeft Naäman nog grond van het heilige land meegenomen om daar een altaar op te bouwen? Heeft hij later in zijn leven nog gebogen voor Rimmon? We weten het antwoord op die vragen niet. We weten wel dat Elisa de vragende generaal op weg heeft gestuurd met een allesomvattend antwoord. Wie werkelijk in vrede met God op weg mag gaan, krijgt God zelf als reisgenoot mee op de weg van zijn leven. Dan wordt ook geleerd dat werkelijke vrede alleen geschonken wordt, waar wij de omgang met de gekruisigde Vredevorst kennen.

Vele vragen zullen weer op ons afkomen in het komende seizoen. Laten wij ze binnen de gemeente eerlijk bespreken. Wat een zegen dat wij binnen de gemeente samen uit een open bijbel elkaar mogen onderwijzen. Maar voorafgaand aan de antwoorden, die u misschien wèl – of ook niet – zult krijgen, staat één antwoord bovenaan: Ga in vrede!

J.L. de Jong
(ds. J.L. de Jong is predikant te Nieuw-Vennep.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 september 2007

De Wekker | 16 Pagina's

Twee vragen en één antwoord

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 september 2007

De Wekker | 16 Pagina's