Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tijd voor genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tijd voor genade

Een enthousiast en soms ongenuanceerd boek over de gereformeerde leer

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Al jaren geleden werd in Apeldoorn de verzuchting uitgesproken dat het gereformeerde spoor in deze wereld steeds smaller wordt. En inderdaad, het aantal gereformeerde christenen neemt af, gereformeerde instellingen verschieten soms van kleur en het enthousiasme voor de gereformeerde religie wordt minder. In dat licht is het alleen maar toe te juichen als er een boek verschijnt waarin juist een hartstochtelijk pleidooi gevoerd wordt voor de gereformeerde belijdenis en die belijdenis niet alleen als levende erfenis wordt bewaard, maar ook in confrontatie met de tijdgeest wordt geactualiseerd.

Nu, zo’n boek schreef – de voor mij onbekende – Terry L. Johnson. Onder de titel ‘Tijd voor genade’ verscheen van hem een (vertaald) boek, waarin hij voor mijn gevoel twee dingen wil laten zien: allereerst dat de bijbelse boodschap van de genade het beste uit de verf komt in de gereformeerde belijdenis, vervolgens dat die boodschap praktische consequenties heeft voor het leven van elke dag.

Opzet
De opzet van het boek is helder. Johnson bespreekt allereerst wat hij noemt ‘de drie grondbeginselen van het calvinisme’: de soevereiniteit van God, de verdorvenheid van de mens en de soevereine genade. In de volgende hoofdstukken werkt hij dat uit voor de praktijk van het christelijke leven. Dan komt een breed scala aan onderwerpen ter sprake: aanbidding, zekerheid, nederigheid, tegenspoed en lijden, leiding, gebed, toekomstvisie en hoop. In het laatste hoofdstuk – dat de veelzeggende titel ‘Geloven is alles’ meekreeg – maakt Johnson de balans op. En zijn slotconclusie is dat het calvinisme de godsdienst van de Bijbel in zijn meest zuivere, meest praktische en meest uitgebalanceerde vorm is.

Positief
Er is wat mij betreft veel goeds van dit boek te zeggen. Ik noem allereerst de gedrevenheid van de schrijver. Hier spreekt werkelijk iemand die zelf door de verkwikkende rijkdom van de gereformeerde leer is gegrepen en vervolgens met enthousiasme anderen daarvan probeert te overtuigen. Zo is dit boek een verademing temidden van veel lectuur waarin juist afstand wordt genomen van de gereformeerde belijdenis en wens ik het in heel veel handen, zeker ook van jonge kerkleden.

Verder noem ik de diepe eerbied voor Gods Woord die uit heel het boek spreekt en die weldadig aandoet. Johnson gaat moeilijke vragen niet uit de weg, maar als het spannend wordt, bijvoorbeeld in de relatie tussen ‘menselijke verstand’ en ‘wijsheid van God’, buigt hij onvoorwaardelijk voor de Schriften. Gods wijsheid gaat ons verstand te boven, zo is – terecht – zijn stellige overtuiging.
Tenslotte wijs ik hier op verschillende prachtige passages, bijvoorbeeld in de hoofdstukken over de aanbidding, het gebed of Gods leiding in ons leven.

Aarzelingen
Toch maakte dit boek me niet onverdeeld gelukkig, in tegenstelling tot prof. Selderhuis die een enthousiast ‘Woord vooraf’ schreef. Soms dacht ik: het boek is net een tuin met prachtige bloemen waar – helaas – soms ook onkruid groeit. Daarmee doel ik allereerst en vooral op diverse formuleringen die naar mijn idee te ongenuanceerd zijn. Is het echt waar dat evangelische gelovigen niet gewend zijn om theologisch te denken en er ook niet van houden (blz. 16)? Naar mijn idee is dat te kort door de bocht geformuleerd. Nog veel sterker had ik dat idee in het hoofdstuk over het lijden. Wat te denken van de zin, die ik hier slechts met grote aarzeling neerschrijf: ‘Volgens Gods rechtvaardig oordeel horen wij allemaal thuis in de hel; elk oordeel dat milder uitvalt – ziekte, handicap, armoede, honger en verdriet – is genade’ (blz. 43)? Twee bladzijden verder is te lezen: ‘Elke vorm van lijden die minder zwaar is dan het eeuwige vuur van de hel is een genadige opschorting van het oordeel van God’. Nog even los van de vraag wat zulke zinnen pastoraal allemaal teweeg kunnen brengen, zijn zulke uitspraken met Schrift en belijdenis in de hand vol te houden? Ik kan dat echt niet inzien. En zo zijn er heel wat meer formuleringen (bijv. ook over God en de verantwoordelijkheid voor het kwaad) waar ik al lezende een vraagteken plaatste. Op dit punt vind ik het boek niet voldoende bijbels en geestelijk uitgebalanceerd.

Verder viel het me tegen dat Johnson zo weinig schrijft over één van de meest wezenlijke aspecten van de gereformeerde leer: het geloof. Als ik hem goed begrijp is geloof voor hem vooral ‘aanvaarden’. In ieder geval valt dat woord regelmatig, zoals er meer tamelijke ‘rationele’ termen worden gebruikt. Maar is geloof naar gereformeerde overtuiging niet allereerst iets van het hart? En dan vooral het vertrouwen van het hart op de belofte van het evangelie, soms dwars tegen alle aanvechting in? Als Johnson daar nu eens wat meer oog voor zou hebben gehad…

Kortom, Tijd voor genade is een boek dat best veel goeds biedt, maar ook vragen oproept. Misschien had Terry Johnson in zijn enthousiasme om het calvinisme uit te dragen toch wat meer tijd voor bezinning moeten nemen voordat hij dit boek schreef.

Terry L. Johnson, Tijd voor genade, Uitg. De Vuurbaak, Barneveld 2006, € 15,90, 167 pagina’s, ISBN 90 5560 315 5.

G. van Roekel
(ds. G. van Roekel is predikant in Putten)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 september 2007

De Wekker | 16 Pagina's

Tijd voor genade

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 september 2007

De Wekker | 16 Pagina's