Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

INgeboekt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INgeboekt

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

John Piper, Verlangen naar God. Overdenkingen van een christenhedonist. Uitgeverij De Banier, Utrecht 2005, 390 pagina’s, gebonden, € 27,50, ISBN 90.336.0458.2 John Piper, De vreugde van God. Uitgeverij De Banier, Utrecht 2007, 400 pagina’s, gebonden, € 28,50, ISBN 978.90.336.0715.8
Deze twee boeken van Piper (voorganger van een baptistengemeente in Minneapolis) vormen een tweeluik. Verlangen naar God kan worden samengevat in één zin: God wordt door ons het meest verheerlijkt, als wij ons in Hem verheugen. De vreugde van God voegt daaraan toe: wij verheugen ons het meest in God als we weten waarom God zich verheugt in zichzelf. Bij de uitwerking van deze centrale thema’s heeft Piper het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. In Verlangen naar God stelt hij zich ten doel om de verheerlijking van God door een christen vooral ook praktisch uit te werken. Na hoofdstukken over de vreugde van God en de bekering van zondaren, volgen hoofdstukken over onder meer de vreugde van het bijbellezen en het gebed, over geluk in het huwelijk en in de manier waarop een christen zijn geld besteedt, over vreugde in de evangelieverkondiging en zelfs over de vreugde van het lijden. Wat Piper daarover zegt staat vaak haaks op de tijdgeest, ook in de kerken. Niet de mens en zijn behoeften, maar God en Zijn eer staan centraal. God heeft de wereld geschapen om Zijn eigen glorie. Wie dat uit het oog verliest, aldus Piper, verliest tegelijkertijd het zicht op de bedoeling van zijn eigen leven. Zonde is dat wij onze diepste levensvreugde niet (meer) in God zoeken, maar in het surrogaat van een werelds leven: in seks, geld, status, eerbetoon van anderen en de voortdurende bevestiging van onze eigen identiteit. Leven naar Zijn wil daarentegen is een leven vol vreugde, ook in tegenspoed. In de Vreugde van God zoekt Piper naar antwoorden op de vraag waarom God zich in zichzelf verheugt. Die antwoorden zijn verrassend en tegelijk prikkelend tot nadenken. God verheugt zich in de verkiezing van mensen, in het verbrijzelen van zijn Zoon (!), in zijn zorg voor allen die op Hem hopen, in zijn verberging voor wijzen en zijn openbaring aan kinderen, etc. Piper biedt vergezichten in het verstaan van de Bijbel. Soms kon ik hem (nog?) niet helemaal tot het eind van zijn gedachtegang volgen. Maar ook dan kreeg ik een duidelijker zicht op de soevereiniteit van God. Het is een vreugde deze boeken te lezen.

J. Stolk


Cees Rentier, Europa, het Mekka van de islam? Uitgeverij: Buijten & Schipperheijn, Amsterdam, 2007, 72 pagina’s, € 8,50, ISBN 978-90-5881-271-1
Dit boekje is verschenen in de reeks Onderweg met moslims. Het doel van die serie is om christenen en christelijke gemeenten te helpen om hun houding te bepalen ten opzichte van moslims in hun omgeving. “Europa, het Mekka van de islam?” is het derde deel in deze reeks. De auteur, Cees Rentier is werkzaam als predikant bij de stichting Evangelie & Moslims.
Hij pleit ervoor dat wij als christenen een andere houding aannemen tegenover moslims dan de samenleving doet. Immers recht doen aan “vreemdelingen” is een bijbels gebod.
De heftige botsing tussen de orthodoxe islam en het ontkerkelijkte Westen vormt voor christenen een uitdaging met kansen. De kansen betreffen de oproep van de overheid aan de kerken om mee te doen aan een interreligieuze dialoog om in de toekomst conflicten te voorkomen. Die uitdaging om vrede te stichten is een opdracht van het evangelie. Het ontkerkelijkte Westen en de moslims verstaan elkaar niet. Christenen begrijpen de moderne mens beter dan de moslims. Ze begrijpen de moslims beter dan de moderne mens. Zo kunnen gelovigen een bemiddelende rol spelen.
Maar er zijn ook valkuilen. Ten eerste een overheid die de agenda bepaalt waardoor de wezenlijke noties van het evangelie geen kans krijgen. Ten tweede gaat de overheid bij het interreligieuze gesprek nogal eens uit van de verborgen agenda dat de godsdienst zelf per definitie iets onverdraagzaams zou hebben. De derde valkuil is het moderne denken waarbij geen enkele religie mag claimen dat ze de volle waarheid over God weet. Dit moderne denken is zelf intolerant. Het heeft van het ontkerkelijkte humanisme de bevoorrechte religie gemaakt. Onder dit regiem komt het gesprek niet tot zijn recht. De kerk zal alert moeten zijn op deze valkuilen. Want het interreligieuze gesprek is gedoemd om te mislukken als het getuigenis omtrent Jezus Christus als de weg tot behoud niet mag klinken.
Alles wat hiermee samenhangt wordt in dit boekje nader uitgewerkt. Bij voorbeeld het verschil tussen Mohammeds optreden in de beginperiode en later; de inhoud van de Koran; spelregels voor de ontmoeting; het belang van tolerantie; hoe ver kunnen we gaan in het tegemoet komen aan de islam; het verzet van de islam tegen de westerse samenleving.
Al deze zaken worden op een evenwichtige manier uitgewerkt. Het is een goede handleiding voor christenen die zich in deze materie willen verdiepen om hierin een weg te vinden.

M.J. Oosting


P. van Ruitenberg, Een hele verandering. Als God je bekeert. Uitgeverij Den Hertog, Houten 2006, 71 pag., € 9,90, ISBN 90 331 1970 6
Wie meer wil weten over wat er gebeurt als de Heere je gaat bekeren, kan veel van dit boekje leren. Op een eenvoudige en concrete manier beschrijft ds. Van Ruitenberg het werk van de Heilige Geest in het hart en leven van een zondaar. Hij doet dat ook nog eens op een manier waaraan je merkt dat hij er zich heel persoonlijk bij betrokken weet. In heel het boekje proef je zijn grote verlangen om jongeren en ouderen de weg te wijzen naar Gods genade in Christus. Het boekje is mooi vormgegeven. Op de linkerpagina's staat de tekst van het boekje. Op de rechterpagina's staan toepasselijke bijbelteksten, gedichten en uitspraken. Iedere bladzijde behandelt een nieuw deelthema. Het verband tussen de verschillende thema's was mij niet altijd helemaal helder. Eén ding heb ik in dit mooie boekje gemist, namelijk dat duidelijk wordt beleden dat God ons wil (!) bekeren. Op p. 26 gebeurt het wel, maar verder gebruikt de schrijver meestal een vorm van het werkwoord 'kunnen'. Dat het kan is duidelijk. Maar bij wie alleen zegt dat God ons kan (!) bekeren, zal altijd aarzeling blijven, zoals heel duidelijk blijkt op p. 58. Terwijl daar tegelijk weer heel mooie dingen over Christus beleden worden. Ondanks de gemaakte kanttekening dus toch een leerzaam boekje!

M. Visser

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 november 2007

De Wekker | 16 Pagina's

INgeboekt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 november 2007

De Wekker | 16 Pagina's