Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus is Profeet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus is Profeet

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je leven lang moet je leren. Als je maar leerling wilt zijn en er niet te eigenwijs voor bent om 'geleerd' te worden. Of hangt het van de leraar af? Je hebt nu eenmaal zulke leerkrachten, waar je graag naar luistert en van wie je veel opsteekt. Je wordt er echt wijzer van als je hun onderwijs ter harte neemt.

In het geestelijk leven kunnen we een schat van kennis verzamelen, als we met Maria aan de voeten van de Heere terechtkomen.

Hoger onderwijs
De grote Profeet en Leraar, zoals Christus wordt genoemd, komt van boven. Hij is ons van de Vader gegeven. Dat op zich al is een wonder. Want God had de mens, die bij Hem vandaan gelopen was, voorgoed in het duister kunnen laten. In het Nieuwe Testament lezen we van ongelovigen dat zij verduisterd in het verstand zijn. Want wanneer je geen hemels onderwijs ontvangt, ben je geestelijk volstrekt blind, hoe ‘wijs’ je in eigen ogen ook mag zijn. We moeten het hogerop zoeken. Van boven daalden niet alleen engelen neer om het evangelie te verkondigen. God zond vooral Zijn eigen Zoon om verdwaalden en hen die dwalen de weg te leren kennen, de weg naar God en de weg naar de naaste.
Wanneer Jezus in de synagoge van Nazareth het boek Jesaja opent, verkondigt Hij dat Hij gekomen is om deze Schrift te vervullen. Hij leert ook daar als machthebbende en niet zoals de schriftgeleerden. Zijn onderwijs steekt ver boven elke ‘leer’ uit, omdat het van hogerhand komt. De Vader Zelf heeft Hem gezonden om mensen hemels onderwijs te geven.
Mozes heeft mogen aankondigen dat er een Leraar van God komt, die als geen ander is.
Wie is zo geduldig in Zijn onderwijzen als Hij? Dat heeft Hij getoond toen Hij drie jaar lang Zijn leerlingen heeft onderwezen over de dingen van het koninkrijk van God. Telkens weer moest Hij van voren aan beginnen. Zelfs moest Hij zeggen: hoelang zal Ik nog bij u zijn. Aan de Emmaüsgangers moest Hij vragen: wist u dan niet dat de Christus moest lijden en zó tot Zijn heerlijkheid ingaan. Het is wat als tot je gezegd moet worden dat je onverstandig en traag van hart bent, als het gaat over de meest wezenlijke dingen. En toch houdt deze Profeet en Leraar het vol met zulke leerlingen.

Dé leer
Welke leer brengt Jezus als de Christus? Hij leert je wie God is. Hij weet wie God is. Daarom kan Hij alleen zeggen wie de Vader is. Als je aan Zijn voeten zit, als Maria, dan ga je God kennen. Dit is dan ook het eeuwige leven: God kennen en Jezus Christus, Die Hij gezonden heeft. God kennen in Zijn rechtvaardigheid en in Zijn barmhartigheid. In de ontmoeting van de Samaritaanse vrouw blijkt dit. Verwonderd roept ze tegenover de inwoners van de stad uit: is Hij niet de Christus, Die van God komt? Tegelijk erkent ze dat ze door Hem ontdekt is aan haar zonden. Hij heeft gezegd alles wat ik gedaan heb, belijdt ze onomwonden.
De grote Profeet leert je niet alleen God kennen, maar ook jezelf. Dit kennen gaat hand in hand, zoals Calvijn heeft opgemerkt in zijn Institutie. Wanneer je nog maar weinig onderwijs van Christus hebt genoten, is dit kennen gering. Maar hoe langer je bij Hem ‘op school’ zit, des te meer ga je verstaan wie God is. En tegelijkertijd ontdek je ook steeds meer wie je zelf bent. Zo ga je hoog opzien tot God en word jezelf klein voor Hem.

Heilzame lessen
Door Zijn onderwijs ga je ook hoe langer hoe meer de weg naar God ontdekken en je leert door de jaren heen meer begrijpen èn beoefenen wat de weg is van God in het leven met onze naaste. Want het hemels onderwijs is allesomvattend. Daarom ben je echt bevoorrecht wanneer je leerling van Christus mag worden. En je verwondert je er nog meer over dat je leerling van Hem mag blijven. Iemand heeft het kenmerkend gezegd: op school ga je van de eerste naar de laatste klas. Bij het onderwijs dat Christus geeft ga je telkens een klas terug en leer je dat je niets weet. Je raakt je eigenwijsheid grondig kwijt. Want Hij, Christus, moet groeien in je leven en zelf moet je steeds minder worden, zoals Johannes de Doper getuigde, toen hij meer en meer oog kreeg voor de Gezalfde van God.
Het is een hele les om zover te komen. Het is ook heel wat om zachtmoedig en nederig te worden. De grote Profeet zegt dat we dit van Hem kunnen en mogen leren en daarom roept Hij er ons toe op: komt allen tot Mij.
Van huis uit zijn we vaak eigenwijs. We denken dan meer dan eens dat wij het wel weten. In onze dwaasheid menen we dat wij geen hemels onderwijs nodig hebben. Het komt dan steeds meer openbaar hoe dwaas we zijn. In gelijkenissen heeft de grote Profeet en Leraar het over een dwaze bouwer en dwaze bruidsmeisjes. Daarbij laat Hij het niet. Hij roept op om naar Hem te luisteren en zo wijs te worden, wijs tot zaligheid.
Wie daar eenmaal de smaak van te pakken heeft gekregen, wil niets liever dan leerling zijn van de meest wijze Leraar die je je denken kunt. En je verlangt er eveneens naar om meer van dit onderwijs te ontvangen. Zo bid je: leid mij in Uw waarheid en leer mij! Zoals het verwoord wordt in een lied:

Gods Profeet, wilt U mij geven,
luisterend naar U te leven;
doe mij heel uw Woord verstaan,
steeds meer in uw wegen gaan.
Richt op U mijn doen en denken,
wil meer kennis van U schenken,
laat mij groeien in gena,
door uw werk op Golgotha.

Van Amstel
(Ds. J. Van Amstel is predikant te Ede.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 2008

De Wekker | 16 Pagina's

Christus is Profeet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 2008

De Wekker | 16 Pagina's