Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leiding en licht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leiding en licht

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En de Heere toog voor hun aangezicht, des daags in een wolkkolom, dat Hij hen op de weg leidde, en des nachts in een vuurkolom, dat Hij hen lichtte dag en nacht, Ex. 13: 21

Het volk Israël is bevrijd uit Egypte. Voor God breekt dan niet het moment aan om Zich terug te trekken. Hij blijft bij Zijn volk aanwezig door de wolk- en vuurkolom. God is het Die door Zijn leiding inhoud aan de ontvangen vrijheid geeft. De vrijheid is niet alleen ván Hem. Ze is ook vóór Hem!

Deze wolk- en vuurkolom wordt in de Schrift nauw verbonden met Gods heerlijkheid. We mogen dan denken aan het vuur dat in de wolkkolom schuilgaat. God is met Zijn heerlijkheid bij Zijn volk aanwezig. Die heerlijkheid is Zijn grootheid, Zijn majesteit. Het is die heerlijkheid waarvan Mozes te horen kreeg dat hij die niet kon zien.
Vandaar dat de Heere bij Zijn volk aanwezig is op een verborgen wijze. De wolk onttrekt Gods heerlijkheid aan het gezicht. Met héél Zijn God-zijn is Hij bij Zijn volk aanwezig. Tegelijk is het een verhulde aanwezigheid, omdat het zondige volk die aanwezigheid anders niet kan verdragen. De leiding die het volk ontvangt is een onverdiend geschenk!

Leiding
De wolkkolom is bedoeld om het volk te leiden. Die leiding begint zodra het volk de woestijn ingaat. Dan komt God op bijzondere wijze voor de dag. De Israëlieten hoeven zelf de weg niet te vinden. Die wordt door de Heere gebaand. De Heere komt elke moeilijkheid op de weg het eerst tegen, omdat Hij voorop gaat. God blijkt niet steeds de meest voor de hand liggende route te kiezen. Het volk wordt niet geleid op de kortste weg naar het beloofde land. De Heere leidt Zijn volk langs een omweg, omdat het de strijd voorlopig nog niet aankan (vs. 18). Het volk lijkt van de regen in de drup te komen. Strijd blijft hen dan bespaard maar ze lopen wel hopeloos vast bij de Rode Zee. Je zou denken dat God Zich vergist heeft.
Toch zitten we er dan naast. Als God ons leidt, schept Hij dikwijls wegen waar wij ze niet zien. We kunnen toch verder waar alle wegen dood schijnen te lopen. Juist dan toont de Heere wat Hij waard is. Hij blijkt over ongedachte middelen te beschikken. Hij gaat met Zijn héérlijkheid voor het volk uit en redt Goddelijk wonderbaar. God kan het Zich permitteren met Zijn volk langs omwegen te gaan. God kan altijd verder helpen. Juist op die omwegen wordt ervaren wat we aan de Heere hebben. Het is oneindig meer dan we durfden hopen en geloven. Wanneer de Heere ons voorgaat lopen we niet vast, maar komen we in het beloofde land.

Licht
De wolkkolom zorgt niet alleen voor leiding, maar ook voor licht. In de nacht wordt zichtbaar dat er een vuur schuilgaat in de wolk, die door de minuscule waterdruppeltjes zijn licht naar buiten laat stralen. Ook bij nacht hoeft het volk het niet zonder licht te stellen. Zelfs dan kan het voorttrekken. Ten diepste omdat de Heere Zelf het licht is voor Zijn volk. God heeft Zijn volk niet bevrijd om in het duister te gaan, maar in het licht te wandelen. Heel letterlijk. Als alle lichten doven blijkt de aanwezigheid van de Heere voor Zijn volk een lichtende aanwezigheid te zijn. God geeft Zijn volk niet aan het duister prijs. Hij heeft het voor het licht in het aanzijn geroepen.
Zo staat God ervoor in dat Zijn volk niet in het duister hoeft rond te tasten. Dat duister is er aan alle kanten, ook vandaag. Vele lichten doven. Aan alle kanten rukt het duister op omdat de vorst der duisternis zeer actief is. Het kan een mens geweldig bang maken. Slechts op één plek zijn we veilig voor het duister. In de lichtkring van Zijn aanwezigheid. Waar we ons door Hem laten leiden.

Christus: leiding en licht
We mogen in de wolk- en vuurkolom een verwijzing zien naar de Heere Jezus. In Hem ontmoeten we God Zelf. Hij is Góds eniggeboren Zoon. Zo is in Hem God helemaal bij Zijn volk aanwezig. Tegelijk is het een aanwezigheid op verhulde wijze. Het is God gehuld in het menselijke vlees. Zijn macht en majesteit gaan schuil achter de gestalte van de dienstknecht. In Hem krijgt Gods genadige tegenwoordigheid gestalte op volstrekt unieke wijze.
In Hem dient God Zich vandaag bij ons aan en zegt: volg Mij! Ik wijs u de weg, Ik ga voorop, u hoeft alleen maar te volgen. Wie Mij liefheeft, moet Mij volgen. Is het geen goed nieuws voor mensen die leiding nodig hebben en zo goed weten het niet verdiend te hebben? In Christus spreekt de Heere het verlossende woord. Christus stelt Zich garant dat de vrijheid die we van Hem ontvangen ook voor Hem zal zijn! Wie Hem volgt, ontvangt leiding en licht. Hij wordt nooit aan het duister prijs gegeven: Jezus is immers het Licht der wereld. Hij komt vast en zeker in het beloofde land omdat Jezus de Leidsman en Voleinder is van het geloof.

H. Peet
(Ds. H. Peet is predikant te Bunschoten.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 2008

De Wekker | 16 Pagina's

Leiding en licht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 2008

De Wekker | 16 Pagina's