Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

INgeboekt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INgeboekt

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Philip Yancey, Bidden, Uitgeverij Van Wijnen Franeker, 2007, 411 pagina’s; € 19,90, ISBN 978 90 5194 293 4
“Bidden” is een uitvoerig boek over het gebed. Het is oorspronkelijk verschenen in Amerika en de titel luidde toen: “bidden – maakt het enig verschil”. Wij kunnen als mensen het gebed niet missen. Het is a.h.w. een basisbehoefte. Toch leven er veel vragen ten aanzien van het gebed. Heeft het zin dat we bidden? Hoort God het wel? Kortom: doet het er wat toe? De schrijver wil mensen in die vragen verder helpen. Hij wijst op de mogelijkheid om alles bij God te brengen, maar ook op de beperkingen dat Gods weg soms zo anders is dan wij van Hem gebeden hebben. Hij laat zien dat het gaat om de relatie met God en om de omgang met Hem. De goede gebedshouding kan tot gevolg hebben dat God niet de dingen anders doet, maar dat wij veranderen doordat wij het vanuit Gods gezichtspunt gaan bekijken. Hij bespreekt de taal van het gebed; de tegenstrijdige gebeden; het mysterie van de onverhoorde gebeden en de gebedspraktijk. Alle dingen worden zó breedvoerig besproken en soms zó doorspekt met voorbeelden en persoonlijke ervaringen, dat je erop moet letten om de eigenlijke bedoeling van wat hij wil zeggen niet te missen. Hij zegt hele mooie en behartigenswaardige dingen over het gebed. Toch geeft dit boek mij ook moeite. Misschien heeft het met de Amerikaanse achtergrond van de schrijver te maken. In elk geval proef ik in dit boek iets van de sfeer van het positief denken. Naar mijn mening is er te weinig oog voor de grootheid van God en voor het wonder van genade dat wij zondige mensen met de Here kunnen omgaan in het gebed. Ook mis ik de nadruk op heilswerk van de Here Jezus Christus als grond voor ons gebed. Bij alle goeds wat er van te zeggen valt, stelt mij dit teleur.

M.J. Oosting


Florentius Costerus, Die Heere is en levend maakt. Uitgave Stichting Smytegeltfonds, 190 pagina’s, € 12,50, voor abonnees van Smytegeltfonds € 8,50, ISBN 90.6085.182.X
Het Smytegeltfonds verzorgt al jaren preken van oudvaders die herschreven zijn in de taal en de stijl van het hedendaags Nederlands. In deze bundel zijn een tiental preken gebundeld van Florentius Costerus. Hij was in de tweede helft van de zeventiende eeuw vele jaren predikant in Hoorn. Voor de titel van deze bundel is gekozen omdat in de preken van Costerus ruime aandacht voor het werk van de Heilige Geest te vinden is. We lezen in deze preken hoe de Heilige Geest een zondaar tot Christus leidt en hoe de Heilige Geest er voor zorgt dat de gelovige in Christus blijft. Ondanks de hertaling naar het hedendaagse Nederlands vraagt het wel enige inspanning om deze preken goed te blijven volgen. Maar die inspanning wordt rijk beloond, want hier wordt ons een schat aan geestelijk onderwijs geboden. Uiteraard wordt er niet meer op deze manier in onze tijd gepreekt en dan bedoel ik de opbouw en de stijl van de preken. Echter, de inhoud is nog volop actueel voor onze tijd, want het werk van God in de harten van zondaren is in alle tijden wezenlijk hetzelfde. Hier wordt geestelijk onderwijs gegeven dat waard is om overdacht te worden. Mij trof dat in deze preken zowel de ernst van de zonde en de rijkdom van de genade sterk naar voren komen.
Wie (opnieuw) kennis wil maken met de geschriften van onze oudvaders kan hier uitstekend terecht. Wie abonnee wordt op de maandelijkse uitgave van het fonds, krijgt dit boek met een aantrekkelijke korting.

H. Polinder


P. den Butter, Richteren, trouw tegenover ontrouw. Uitgeverij Buijten & Schipperheijn Motief, Amsterdam 2008, 200 pagina’s pb., € 15,90, ISBN 978 90 5881 219 3
In 2005 verschenen de radiolezingen van ds. P. den Butter over het boek Jozua in boekvorm. Er is nu een zelfde uitgave verschenen van de lezingen die hij over het boek Richteren hield voor het programma ‘De Bijbel Open’. In een vertellende vorm wordt een stuk meditatieve uitleg van de tekst doorgegeven waarbij de hoorder van vandaag met zijn geloofsvragen voortdurend in het oog gehouden wordt. Vanuit het Bijbelboek Richteren wordt er grote nadruk gelegd op de trouw van God tegenover de ontrouw van Zijn volk. Vanuit de repeterende breuk van de ontrouw van de mens wordt het duidelijk dat de redding alleen te danken is aan de verkiezende trouw van God uitlopend op de komst van de Verlosser. Ik citeer uit de laatste bladzijde van het boek: “Er was geen koning in die tijd. En toch was er een Koning. God in de hemel. En de Koning die God beloofd had, was onderweg. (...) In bepaalde opzichten was Hij voorafgeschaduwd in het optreden van verschillende richters, die ook ‘verlossers’ genoemd worden.” De hoofdstukken van het boek zijn geschikt en niet te lang om per dag voor persoonlijk gebruik te lezen als uitleg bij de tekst van de Bijbel. Gespreksvragen maken het boek ook geschikt voor gebruik in groepen. Naar mijn smaak had de auteur iets minder verhalend mogen zijn en nog meer, dan gedaan wordt, mogen uitleggen vanuit de letterlijke tekst van de Bijbel. Wanneer we echter bedenken dat dit boek zijn oorsprong vindt in radiolezingen kunnen we alleen maar concluderen dat hier op een duidelijke manier de Bijbel opengaat.

J.L. de Jong

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juli 2008

De Wekker | 16 Pagina's

INgeboekt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juli 2008

De Wekker | 16 Pagina's