Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere Jezus leert Zijn discipelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere Jezus leert Zijn discipelen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Leren is van levensbelang! Zonder iets te leren kun je op aarde niet leven. In het Koninkrijk van God is het niet anders. Daar is met het leren het eeuwige leven gemoeid. We moeten immers de Heere leren kennen.

Wie de Heere leert kennen, gaat anders denken, spreken en handelen. In de Bijbel openbaart de Heere Zich. Hij maakt Zich in Zijn goedheid aan ons bekend. In de Bijbel lezen we van de hoogste Profeet, de Heere Jezus. Hij sprak over het Koninkrijk van God. Dat is een eeuwig Koninkrijk waar de onveranderlijke God als Koning over heerst. Dit Koninkrijk omvat alles in hemel en op aarde. De Heere Jezus laat in de bergrede zien, wat het Koninkrijk der hemelen inhoudt en wie er de burgers van zijn.

Volg mij
De Heere Jezus roept Zijn discipelen om Hem te volgen. Hij roept hen als Machthebbende. Voortaan beheerst Jezus hun leven en denken. Naar Hem gaat hun hart uit. Dat is alleen te danken aan de krachtdadige roeping van Jezus. Wat een wonder is het dat ze Hem volgen. Ze komen achter Hem aan. Ze luisteren naar Hem. Ze gehoorzamen Hem, hoewel dit lang niet altijd zonder slag of stoot gaat. Ze moeten nog veel leren en veel afleren. Dat kost hen strijd. Zelfverloochening moet geleerd worden. Gelukkig heeft de Heere Jezus veel geduld met Zijn discipelen. Als Hij Zijn lijden aankondigt, blijkt dat ze het niet horen willen. Zijn voorzeggingen zeiden hen niets. Na de eerste aankondiging van Zijn lijden begint Petrus de Heere Jezus te bestraffen. Hoe reageert de Heere Jezus hierop? Hij keert Zich van Petrus af en spreekt - met het gezicht naar de andere leerlingen toe- de woorden: “Ga weg achter mij, satan.” Dit gebaar van het omdraaien geeft te kennen, dat Jezus de leerling Petrus niet rechtstreeks als de satan ziet, maar dat de satan op dit ogenblik een verzoeking op Hem doet afkomen door de mond van deze leerling. Geschrokken kijkt Petrus opeens tegen de rug van Jezus aan. Petrus wordt voor de keuze geplaatst: Blijven bij zijn woorden – en daarmee overgaan naar het kamp van de satan – of zich weer van harte voegen bij Jezus. Volg mij, Petrus. Dat kost je alles! Wie als leerling achter Jezus wil gaan, moet zichzelf verloochenen. Heeft Jezus niet gezegd: “Zo iemand achter mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.” Petrus wordt voor de lijdende Borg ingewonnen, al heeft hij Hem later tot driemaal toe verloochend. Jezus heeft reeds tevoren voor deze discipel gebeden dat zijn geloof niet zou ophouden. Petrus heeft oprecht berouw gekregen van zijn ontrouw. Wat is de Heere goed.

Dien elkaar door de liefde
Wie volgeling van de Heere Jezus wordt, heeft door Gods genade een band gekregen met Hem. Maar dat niet alleen. Er is ook liefde tot allen die de Heere dienen.
De Heere Jezus geeft Zijn discipelen een duidelijke les. Hij gaat slavenwerk verrichten. Hij bindt een eenvoudig linnen schort om Zijn middel zoals een slaaf zou doen. Daarna giet Hij water in de waskom. Hij begint de voeten van Zijn leerlingen te wassen en af te drogen. Uit liefde tot de Zijnen neemt Hij de knechtsgestalte aan. Petrus verwoordt de geschoktheid in de discipelkring. Ook nu krijgt Petrus en de anderen weer onderwijs van Jezus.
Als de Meester, hun Heere is neergeknield om Zijn leerlingen de voeten te wassen, zijn zij zeker verplicht om elkaar de voeten te wassen. Wie de Heere Jezus wil volgen, moet achter Hem aanlopen en daarna dienende liefde aan elkaar betonen. Dat gaat niet van zelf. Integendeel. We willen niet voor elkaar bukken.

Het ingaan in het Koninkrijk Gods
De discipelen twisten met elkaar over de vraag wie van hen de meeste is. Deze ruzie ontstaat als zij onder elkaar zijn. Waar de Heere aanwezig is, gebeuren zulke dingen niet, omdat dan de Heere Jezus de eerste plaats inneemt.
De Heere Jezus had de discipelen Zijn dood voorzegd. Dit bericht had hen beroerd en geschokt. Toch beginnen zij snel daarna over de vraag “wie van hen de meeste is in het Koninkrijk der hemelen.” Ze willen de moeilijkheden uit de weg gaan. Ze maken droombeelden over een aards koninkrijk. Zeker ze willen met Jezus de belangen van het hemelrijk behartigen. Maar wie heeft dan de belangrijkste taak? De Heere Jezus gaat hen onderwijs geven. Hij roept een kind en stelt hen tussen de grote mannen. Hij richt de aandacht van hen die naar de hoogste prioriteiten vragen, op iemand die duidelijk de mindere is van de volwassen leerlingen. Op het roepen van het kind volgt een nadrukkelijke uitspraak: “Voorwaar Ik zeg u.” Wanneer de discipelen niet veranderen en worden als de kinderen zullen zij het hemelrijk niet binnengaan. Het is opvallend hoe Jezus de aandacht verlegt. Zijn leerlingen vragen zich af wie de belangrijkste taken krijgen binnen het hemelrijk. Het antwoord roept op tot nuchterheid. Laten de discipelen maar druk zijn met de vraag hoe zij het hemelrijk zullen binnenkomen. De Heere Jezus laat hen zien dat bekering noodzakelijk is om het hemelrijk binnen te kunnen gaan. Wat een onderwijs. Het is scherp en tegelijkertijd liefdevol, want alleen als wij als een kind worden, kunnen we zalig worden. Zo nodigt Christus de discipelen en ons tot Zijn Koninkrijk.
Een christen moet steeds weer leren nederig te zijn. De Heere Jezus heeft Zelf gezegd: “Leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart.”
Wie veel mag blikken op de vernederde Christus zal bewaard worden voor hoogmoed.

Ds. G.J. Capellen
(Drs. G.J. Capellen is onderwijspastor en woont in Harderwijk.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 2008

De Wekker | 16 Pagina's

De Heere Jezus leert Zijn discipelen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 2008

De Wekker | 16 Pagina's