Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MSN en Hyves (Mediagebruik 2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MSN en Hyves (Mediagebruik 2)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gemiddeld besteden Nederlanders wekelijks bijna 20 uur aan de media. Dat stelt christelijke opvoeders voor veel vragen. In dit tweede deel van een viertal artikelen over moderne media aandacht voor de vraag: Hoe kunnen we als gezin verantwoord omgaan met zaken als MSN en Hyves?

“Wat moet je doen als je wordt getreiterd? Het heeft gewoon geen zin om dat tegen mijn mentrix te vertellen. Wat weet die er nou van? Een vriendin van mij werd gepest op haar msn. Kreeg ze allemaal scheldwoorden, dat ze dik was en een hoer en zo. Zegt de mentrix dat ze dan maar niet moet msn’en. Wat heb je daar nou aan?”

Directeur Bamber Delver van de Kinderconsument beschrijft in ”Vet Veilig Internet” de diepe kloof tussen de virtuele wereld van tieners en hun opvoeders. Maar ouders mogen en kunnen hun kinderen niet loslaten.

Niet meer weg te denken
Voor de meeste jongeren is MSN – officieel Windows Live Messenger geheten, maar in de volksmond blijft het ‘gewoon’ MSN heten – een belangrijk onderdeel van hun leven. Volgens tellingen van Microsoft maken in Nederland meer dan 6 miljoen mensen gebruik van MSN. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de MSN-site vaak bovenaan staat in overzichten van de meest favoriete sites op internet.
MSN is een chatprogramma. Chatten komt van het Engelse werkwoord ‘to chat’ en betekent kletsen. Een chatprogramma stelt mensen dus in staat met elkaar te kletsen. Dat kan op twee manieren. Via een chatbox: iedereen kan met elkaar praten. De andere mogelijkheid is via een chatprogramma met vriendenlijsten: in dat geval moeten mensen eerst toestemming aan elkaar geven.
MSN werkt via zo’n vriendenlijst en heeft dus minder risico’s dan een openbare chatkamer, waar mensen met verkeerde bedoelingen zich gemakkelijk melden.

Invloed
De invloed van MSN is groot. Wat in november vorig jaar op een vrijdagmorgen begon met een klein msn-berichtje, eindigde dezelfde dag in een spontane landelijke scholierenstaking van enkele uren. MSN speelt een belangrijke rol bij de totstandkoming van het groepsgevoel. De hele klas kan actief zijn op MSN. Het aantal contactpersonen dat iemand heeft, is vaak een indicatie van zijn of haar populariteit. De keerzijde is dat niet-populaire kinderen of zij die niet willen msn’en alleen komen te staan. Het voordeel is echter dat christelijke jongeren die in een buurt wonen met weinig vrienden uit de eigen klas of kerkelijke gemeente via MSN gemakkelijk met hen contact kunnen houden.

De lage drempel van MSN kan positief zijn voor verlegen jongeren die zich in het openbaar moeilijk uiten. Volgens onderzoek van de Universiteit van Amsterdam durven mensen tot twee keer zoveel over zichzelf te vertellen via een beeldscherm als bij een echt gesprek.

In de brochure die Stichting Media- Wijzer, het platform voor genormeerd mediagebruik, over MSN eerder dit jaar heeft opgesteld, staan echter ook een aantal schaduwzijden aan het gebruik van MSN. Ik noem er drie:
• Communicatie via MSN is nog laagdrempeliger dan de telefoon. Het gevaar van roddelen over anderen is niet denkbeeldig.
• MSN kost veel tijd. Niet alleen het maken van huiswerk kan gevaar lopen, ook het gewone contact tussen gezinsleden èn het contact met God. Wat ziet een jongere ’s morgens als eerste: zijn Bijbeltje of zijn MSNscherm?
• MSN is in vergelijking met een persoonlijk gesprek veel vrijblijvender. Je hoeft je niet zo zorgvuldig af te stemmen op de ander.

Voor ouders is het een goede zaak om met hun kinderen te praten over het belang van goede en hechte vriendschappen. Op zo’n moment kan ook aan de orde komen met wie de kinderen allemaal msn’en.

Toetsen
Bovendien kunnen ouders met hun kinderen in gesprek gaan over de inhoud van msn-gesprekken, evenals alle andere gesprekken.
Christelijke opvoeders zullen hun kinderen duidelijk maken dat de inhoud van alle gesprekken aan de Tien Geboden kunnen worden getoetst. Denk bijvoorbeeld aan vloeken (derde gebod), schelden op leraren (vijfde gebod), pesten van klasgenoten (zesde gebod) of liegen over jezelf en je klasgenoten (negende gebod). Het God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf blijkt uit onze handel en wandel.
Als gezin praten over bijvoorbeeld onder meer MSN kan echter alleen als er sprake is van een open en geen gesloten of op voorhand veroordelende houding. Regels zonder liefde leiden tot rebellie. Als een goede basishouding naar het kind ontbreekt, is het hoogst haalbare een gehoorzame buitenkant, maar een rebellerende binnenkant.
Zeker bij jonge kinderen kan het geen kwaad om de msn-gesprekken automatisch te loggen. Niet uit onderling wantrouwen, maar wel als bewijsmateriaal mochten zich ooit problemen voordoen vanwege ongewenste (seksuele) contacten. Ook het instellen van een tijdsplanning is voor kinderen geen overbodige zaak.

Hyves
Steeds meer websites bieden mensen de mogelijkheid op een eigen webpagina te beschrijven wie ze zijn en wat voor hobby’s ze hebben. Het delen van persoonlijke ervaringen in het dagelijks leven verschuift op deze wijze hoe langer hoe meer naar internet. Deze zogeheten profielsites of vriendennetwerken, zoals Hyves (naar hive, het Engelse woord voor bijenkorf), zijn in korte tijd populair geworden. De pagina’s zijn relatief eenvoudig samen te stellen door het invullen van vragenlijstjes over je favoriete films en muziek, merken of hobby’s en het plaatsen van foto’s of zelfgemaakte of gekopieerde videofilmpjes. Andere hyvers kunnen daarop reageren. Een Hyvespagina met persoonlijke informatie is bedoeld om contacten te leggen met bestaande en nieuwe kennissen. Die heten op Hyves standaard allemaal vriend.


Hugo (18) heeft net zijn vwo-diploma op zak. Hij gaat een hbo-opleiding volgen. Voor het eerst gaat hij naar een niet-christelijke school. Dat vindt hij best spannend. Zullen de andere jongens hem niet als zo’n stijve refo in de hoek proberen te zetten? Als hij de Hyves-pagina’s van zijn nieuwe medestudenten bekijkt, ziet die van hem er toch wel wat al te braaf uit. Dat mag best wat frivoler. Hugo gaat snel op internet zoeken naar wat humoristische filmpjes om zijn Hyvespagina op te leuken. Een leuke mop die wel wat op het randje is, en natuurlijk wat grapjes over zijn oude school. En ja, alleen maar orgelmuziek als muzieksoort waarvan hij houdt, dat staat wel heel erg saai. Die ene muziekband, die hij pas in de Sp!ts zag staan, kan hij er best bij zetten. Laat nu zijn nieuwe klasgenoten zijn profiel maar eens bekijken …


Hyves versterkt de beeldcultuur. Zoveel mogelijk zintuigen worden aangesproken. Op veel pagina’s blijkt uit platte teksten, pikante foto’s en zinnenprikkelende filmpjes dat alles moet kunnen of op zijn minst bespreekbaar moet zijn. Niets is taboe. Over seksualisering gesproken! Flirten en daten worden via Hyves vergemakkelijkt. Trouw en exclusieve relaties zijn niet vanzelfsprekend.
Niet alles op Hyves mag negatief worden afgeschilderd. De pagina van bijvoorbeeld de ”christelijke gereformeerden united” laten ook de andere kant zien: ”Voor deze hyves geldt dat we respectvol met elkaar omgaan, iedere mening is welkom. Echter antichristelijke afbeeldingen en godlasterlijke taal worden verwijderd, omdat die niet tot eer van God zijn.”

Meekijken
Het is verstandig als ouders af en toe over de schouders van hun (jonge) kinderen meekijken en vragen stellen over de keuzes die ze hebben gemaakt op hun profielpagina. Waarom heb je gekozen voor die foto? Wat bedoel je met dat geplaatste filmpje? Het samen naar een profiel kijken, dwingt zowel ouders als kinderen tot nadenken. Welk beeld wil je uitstralen op je Hyvespagina?

Door Hyves komen jongeren binnen de veilige muren van het eigen huis in contact met anderen. Niet iedereen heeft daarbij altijd goede bedoelingen. Op sites als Hyves hoeven we om die reden niet alle persoonlijke informatie prijs te geven!

Ouderen kunnen met hun levenservaring jongeren ook wijzen op keuzes die kinderen hebben gemaakt als het gaat om hun favoriete muziekkeuze of vrijetijdsbesteding en die op gespannen voet staan met Schrift en Belijdenis.
Ouders, catechiseermeesters en leidinggevenden in het jeugdwerk kunnen jongeren – letterlijk – wijzen op profielen van jongeren die duidelijk laten zien dat ze christenjongeren zijn. Misschien is het een idee voor leden van jeugdverenigingen om een gezamenlijke hyve op te zetten, waaruit bijvoorbeeld onkerkelijke jongeren kunnen afleiden wat het geloof betekent voor leeftijdsgenoten?

Ingebed
Meekijken over de schouders van kinderen is niet verkeerd. Maar naarmate ze ouder worden, zal dat praktisch en relationeel gezien steeds moeilijker gaan. De basis moet dan zijn gelegd. Duidelijk zondige zaken moeten buiten de deur blijven. Bij twijfelachtige zaken is voorzichtigheid geboden. Bij geoorloofde zaken is matigheid gewenst.
De mediaopvoeding in het christelijke gezin is als het goed is ingebed in de hele opvoeding. Die wordt gestempeld door het besef dat God een recht heeft op ons hele leven: ”Mijn zoon, mijn dochter, geef mij Uw hart.” (Spr. 23). God vraagt van ons de zonden te haten, ook op MSN of Hyves. Opvoeders kunnen ook nooit te veel benadrukken dat het een vreugde is om naar Gods wil te leven. Daarin is grote loon en rijke zegen te verwachten.

Sprak de Amerikaanse cultuurpessimist Neil Postman in 1996 nog cynisch dat we tegenwoordig kinderen opvoeden tot niets, wie leeft bij zijn jawoord rond het doopvont weet wel beter. Zodoende horen onze kinderen ook voor Hem afgezonderd te worden. Dat lukt niemand in eigen kracht. Maar dát hoeft gelukkig ook niet! Wat kan het moedgevend zijn om kijkend naar onze lege handen en al onze mislukte (opvoedings)pogingen de vinger te leggen bij Psalm 81: 12: Al wat u ontbreekt, schenk ik zo gij ’t smeekt, mild en overvloedig!

W.L. van der Staaij
(Drs. W.L. van der Staaij is actief binnen stichting MediaWijzer en is diaken in de Christelijke Gereformeerde Kerk van Elburg.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 2008

De Wekker | 16 Pagina's

MSN en Hyves (Mediagebruik 2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 2008

De Wekker | 16 Pagina's