Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

INgeboekt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INgeboekt

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

E.P. Meijering, Van Irenaeus tot Barth. klassieke gestalten van christelijk geloven en denken, Uitgever: Kok, Kampen 2008, 383 pagina’s, € 24,90, ISBN 9043514527
Dr. E.P. Meijering is lange tijd lector geweest aan de Universiteit van Leiden. Hij gaf onderwijs in de theologiegeschiedenis en is met name specialist op het gebied van de vroege kerk. Maar dat is zeker niet de enige periode in de kerkgeschiedenis waar hij veel van weet. Dat bewijst dit boek wel. Een boek waarin 18 grote denkers uit de geschiedenis van de kerk gepresenteerd worden aan de belangstellende lezers. Het feit dat we hier al met een 3e druk van het boek te maken hebben, zegt op zichzelf al voldoende over de kwaliteit ervan. Zeer verschillende theologen passeren de revue. Het begint met de vroege kerk: Irenaeus, Origenes en Athanasius. En zo wordt uit de tijdperken steeds een aantal mensen naar voren gehaald. Vanuit de Reformatie worden Melanchthon en Calvijn naar voren gehaald. Luther ontbreekt – is dat omdat het Luther minder om theologie in de zin van systematische doordenking te doen is? Een opmerking aan het begin van het hoofdstuk over Calvijn bracht me op die gedachte. Opvallend is steeds weer hoe Meijering al zijn gesprekspartners uit de geschiedenis serieus neemt. Waar hij zelf staat is niet onduidelijk, maar hij laat iedereen uitspreken en wijst altijd op positieve en negatieve kanten van de verschillende theologische ontwerpen. Wat mij betreft een voorbeeldige manier van omgaan met de voorgangers. Het boek sluit af met een slotbeschouwing waarin Meijering de oogst binnenhaalt van wat bij de besproken theologen naar voren is gekomen. Hij geeft daar aardig wat huiswerk op aan de theologen van vandaag – het zijn vragen waar goed over nagedacht moet worden. Zeker ook om die reden verdient dit boek aandacht!

C.C. den Hertog


Pieter Boersema, Jaap Hansum, Pieter Siebesma, Evert van de Poll, Christenen verkennen andere godsdiensten in West-Europa, Boekencentrum, Zoetermeer, 2008, 283 pagina’s, € 23,90, ISBN 978 90 239 2222 3
De vier schrijvers, zoals boven vermeld, zijn verbonden aan de Evangelische Theologische Faculteit in Leuven- Heverlee en hebben dit boek geschreven vanuit een evangelische en reformatorische achtergrond. Sterker nog: dit vormt de basis voor hun geloofsovertuiging en hun werken. Deze keuze wordt direct aan het begin van het boek duidelijk neergelegd. Dat zorgt ervoor dat je dit boek met een gerust hart ter hand kunt nemen. De verkenning van andere godsdiensten is niet altijd zonder gevaar, juist als theologische geschoolde schrijvers in hun denken aan het schuiven gaan en je dit als niet-theoloog niet altijd direct onderkent.
Bij het lezen van dit boek is deze zorg ongegrond. Het doel van de schrijvers is, de lezer te laten kennismaken met de belangrijkste andere godsdiensten, om zo een basis te verschaffen voor de ontmoeting met hun vertegenwoordigers. Allereerst worden de uitgangspunten beschreven hoe naar andere godsdiensten gekeken wordt. Daarna worden jodendom, islam, hindoeïsme en boeddhisme zo feitelijk mogelijk beschreven. Onderwerpen die steeds weer terug keren zijn bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis, de geschreven en ongeschreven bronnen, de geloofsleer en de belangrijkste rituelen en gebruiken. Meer dan de helft van het boek is hieraan gewijd en daar ligt ook de toegevoegde waarde. Vanuit een positief christelijke achtergrond de andere wereldgodsdiensten beschrijven. Het boek wordt afgerond met een aantal beschouwingen over godsdienstige ontwikkelingen in de samenleving en het contact tussen christenen en niet-christenen in Europa. Mede vanwege de academische achtergrond van de auteurs is dit geen gemakkelijk boek geworden. Het vereist rust en tijd voor studie. Het onderwerp van het boek verdient die aandacht zeker! De vraag waar ik wel mee blijf zitten is of het mogelijk (en ook nodig) is algemene handvatten te bieden voor het gesprek tussen christenen en niet-christenen. Die vraag wordt gevoed door het feit dat het jodendom in dit boek op precies dezelfde manier benaderd wordt als islam, hindoeïsme en boeddhisme. Met de indringende boodschap van Romeinen 11 in mijn achterhoofd ben ik van mening dat de afstand tussen christendom en jodendom van een totaal andere orde is dan die tussen christendom en de andere behandelde wereldgodsdiensten. Ik had het boek nog meer kunnen waarderen als dit in opzet en structuur duidelijker naar voren was gekomen.

J.A. Voorthuijzen


G.C. den Hertog, G.W. Neven (red.), Jan Koomans (1905- 1945) Theoloog bij de tijd. Uitgeverij Kok, Kampen 2008, € 22,50, 184 pagina’s, ISBN 978.90.435.1499.6
De naam Jan Koopmans zal niet bij elke lezer van De Wekker meteen een bel doen rinkelen. Precies daarom heeft een keur aan theologen dit boek het licht doen zien. De erfenis van de Hervormde predikant dr. Jan Koopmans is de moeite waard om weer eens voor het voetlicht te brengen. Zoals de meeste theologen kende ik zijn werk met name door de drie postilles. Meer dan eens ben ik getroffen door de dieppeilende manier waarop Koopmans hierin de Schriften openlegde. Het Woord en het geestelijke leven komen in zijn preekschetsen – en trouwens in heel zijn werk – telkens in de grote verbanden van schepping en cultuur, samenleving en tijdsgewricht aan bod. Koopmans’ werk kent daarom niet de geïsoleerde geestelijkheid van boek en hoek, maar zoekt de lezer op in de brede maar ook zondige werkelijkheid van een gebroken schepping.
G.W. Marchal verzorgt in voorliggende uitgave de biografische schets. Koopmans heeft als geen ander het gevaar van het nazisme ingezien. In de brochure ‘Bijna te laat’ waarschuwde hij hartstochtelijk tegen het gevaar dat de Joden bedreigde. Des te bitterder is het dat juist hij de bevrijding niet meegemaakt heeft. In maart 1945 werd een groep van 24 mensen als vergeldingsmaatregel gefusilleerd door de Duitsers. Een van de kogels van het executiepeloton vloog over de slachtoffers heen en trof Koopmans, die vanwege het rumoer een blik door het raam naar buiten wierp, in het hoofd. Na twaalf dagen is hij, een theoloog die naar menselijke berekening zo veel meer had kunnen betekenen, nog voor zijn veertigste overleden.
Over Koopmans’ discipelschap met betrekking tot Oepke Noordmans schrijft A. van der Kooi, terwijl R.H. Reeling Brouwer schetst hoe K.H. Miskotte in hem zijn meerdere erkende. Dat Koopmans bovenal leerling van Calvijn is geweest laat B. Kamphuis zien vanuit Koopmans’ dissertatie. Ten onzent zijn het C.C. den Hertog (Koopmans’ boek over de Ned. Geloofsbelijdenis), G.C. den Hertog (Israëlvisie) en A. Baars (prediking) die hun bijdrage aan de bundel leverden. M. den Dulk (liturgie) en G.W. Neven (de ethiek van de hoop) complementeren deze stevige bundel.

ds. P.L.D. Visser

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 oktober 2008

De Wekker | 16 Pagina's

INgeboekt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 oktober 2008

De Wekker | 16 Pagina's