Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Horen èn (niet) doen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Horen èn (niet) doen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Moet je voorstellen dat je wordt uitgemaakt voor ‘dwaas’. Dat is bepaald geen compliment. Dan kun je beter ‘wijs’ genoemd worden. Wijs en dwaas. Je bent het een of het ander, weet je dat wel? En dat heeft alles te maken met horen èn (niet) doen.

De Heere Jezus vertelde daarover een gelijkenis.

Wijs
Een wijze bouwer bouwde zijn huis op de rots.

Zo zijn die mensen die Jezus’ woorden horen en doen. Ze zoeken naar de Rots, Christus. Dat kost tijd, inspanning, gebedsworsteling. Toch is het die moeite waard, want de levensstormen komen absoluut. Dan blijkt het huis stevig gegrond. Het blijft overeind. Hun geloof in Christus bezwijkt niet.

Slagregens
Dat is zeer zware regenval in de winter, de regentijd. Er valt dan zoveel water dat een dal in een paar uur vol kan stromen. Het water sleurt door haar snelheid van alles mee zich mee: zand, stenen, bomen.

Bouwen
Het dal was geen goede bouwplaats. Wat hoger op de helling of op de top wel. Het bouwen begon met grondwerk. Graven, graven en nog eens graven. Soms wel 10 meter diep. Dat kostte veel inspanning, heel wat liters zweet. Maar het was nodig. De bouwlieden groeven tot ze op de rots stuiten. Dan pas begon het bouwen.
Soms bouwden mensen hun huis in het dal. Op grond die in de regentijd naar beneden was gespoeld en keihard was geworden. Dat leek een goede ondergrond. Tot de slagregens kwamen …

Dwaas
Een dwaze bouwer bouwde zijn huis op het zand.

Zo zijn mensen die Jezus’ woorden horen en niet doen. Ze luisteren wel naar de Bijbel, naar de preek, lezen even snel een stukje, maar daarmee houdt het op. Dat vinden ze genoeg. Ze denken niet na over de woorden van Jezus. Ze keren zich niet af van de zonde en vluchten niet tot Christus. Hun ‘geloof’ stort in als de levensstormen komen: ziekte, rouw, vervolging. Het bouwen van hun levenshuis heeft weinig inspanning gekost, het is ook weinig waard.

Juist als je jong bent, ben je bezig met je levenshuis te bouwen. Je leert op school voor een beroep, je wordt steeds zelfstandiger. Je denkt na over wat je wel en niet wilt en maakt keuzes. Dit is een heel belangrijke tijd van je leven met gevolgen voor later. Dat kun je nu niet precies overzien. Je weet niet wat er verder in je leven nog gebeurd. Maar ‘slagregens en stormen’ komen er. Dat is wel zeker.
Nu zegt de Heere Jezus: het gaat om het Woord van God horen èn doen. Als je hoort èn doet, ben je wijs. Dan lijk je op die man die zorgde voor een goed fundament: de rots.
Bouw je levenshuis op Christus, De Rots. Dat is stevig en kan alle levensstormen doorstaan.

(Betty Versluis is moeder en huisvrouw.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 2008

De Wekker | 16 Pagina's

Horen èn (niet) doen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 2008

De Wekker | 16 Pagina's