Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

2009

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

2009

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het nieuwe jaar is weer begonnen. Zolang het januari is, mag ik je nog wat toewensen, heb ik wel eens gehoord.

verlanglijstje
• diploma
• kamp
• nieuwe opleiding
• vriend
• …
• …

Eerst even wat vragen: Wat verwacht je zelf van dit nieuwe jaar? Heb je een ‘verlanglijstje’?
Of kijk jij er niet zo vrolijk tegenaan? Dat ellendige geruzie van je ouders. Je verwacht niet dat het dit jaar veranderen zal. Of je mist iemand die er niet meer is en van wie je zoveel hield. Je hebt niet eens zo’n zin in een nieuwe jaar. Je ziet er tegenop.

Voor 2009 wil ik je een belofte van God toewensen.

God zegt: Ik zal je niet begeven en Ik zal je niet verlaten

Deze belofte komt verschillende keren voor in de Bijbel. Eén voorbeeld uit het O.T. is Jozua. Hij moest de plaats van Mozes innemen en het land Kanaän in bezit nemen. Een moeilijke opdracht. Jozua zag er geweldig tegenop. Dan komt de Heere met zijn belofte: “Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten.” (Jozua 1)
Een voorbeeld uit het N.T. vind je in Hebreeën 13: 5. “Uw (levens)wandel zij zonder geldgierigheid en wees vergenoegd (tevreden) met het tegenwoordige; want Hij heeft gezegd: Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten.

Een belofte van God heb je iedere dag nodig voor je gebed. Want als je iets vraagt aan God, moet je het vragen op grond van een belofte. Dat is zo belangrijk. Het is Gods eigen Woord. Hij heeft het Zelf beloofd.

Als je kijkt naar jezelf, heb je het niet verdiend. Op één dag heb je al genoeg aan zonde gedaan of gedacht waardoor God je niet zou verhoren. Daarom is die belofte zo nodig. Niet om hem in ‘de kast’ te leggen. Zo van: nu kan mij niets gebeuren. Als je de belofte laat liggen, heb je er niets aan. Net zo goed als een boekenbon die je in de kast legt. Je moet hem gebruiken. Ermee bezig zijn om te krijgen wat God belooft. Om te vragen om de vervulling ervan. Je mag het aanwijzen in je Bijbeltje. “Heere, hier staat het. U hebt het toch Zelf beloofd.” Dan heb je een vaste grond. Omdat de Heere Jezus gekomen is, heeft God beloften kunnen geven. Christus heeft ze verdiend.

Er staan heel veel beloften in de Bijbel. Hoeveel precies? In ieder geval voor elke dag één. Voor dagelijkse dingen, voor het nemen van belangrijke beslissingen, voedsel, wijsheid.
Hoe meer je bezig bent in het gebed met de beloften van God, hoe meer waarde ze voor je krijgen. Telkens leer je weer nieuwe dingen. Elke keer blijkt dat de HEERE trouw is. Hij stelt je nooit teleur. Hij doet wat Hij belooft.

Het zal echt niet altijd een voorspoedig nieuwjaar zijn. Maar Gods belofte is wel zeker: De HEERE is bij je, Hij zal je niet begeven of verlaten.

(Betty Versluis is moeder en huisvrouw.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 januari 2009

De Wekker | 16 Pagina's

2009

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 januari 2009

De Wekker | 16 Pagina's