Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belijdenis van de enige God (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belijdenis van de enige God (5)

Het eerste artikel van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De worsteling van Luther zal tijdens de herdenking van de Hervorming zeker weer genoemd worden: hoe krijg ik een genadig God? Hoe zal ik bestaan voor de rechtvaardige God? Hoe zal ik rechtvaardig zijn voor God? Luther schrijft dat hij eerst de woorden “gerechtigheid Gods” in Rom. 1: 17 haatte. Jarenlang kon hij de vrede met God niet vinden omdat hem geleerd was de vergeving van zonden en de zaligheid van eigen werken te verwachten. Toen hij leerde verstaan wat de gerechtigheid Gods inhoudt, werden die woorden uit Rom. 1 voor hem een geopende poort naar het paradijs. God schenkt gerechtigheid die door Christus verdiend is, en die door het geloof wordt gekend.

Rechtvaardig, goed, en een zeer overvloedige fontein aller goeden. Dat zijn de laatste woorden van het eerste artikel van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Gods rechtvaardigheid en Zijn goedheid worden als laatste eigenschappen van God genoemd. De laatste van de twaalf, die we dus niet als een opsomming moeten zien, maar als een aanduiding van de grootheid van God. Als een loflied.
Onze NGB is een door en door reformatorisch belijdenisgeschrift. Prachtig wordt in de artikelen 20 t/m 24 gesproken over de kern van de leer van de reformatie. God heeft Zijn rechtvaardigheid bewezen tegen Zijn Zoon als Hij onze zonden op Hem gelegd heeft; en heeft Zijn goedheid en barmhartigheid over ons uitgestort, over ons die schuldig en der verdoemenis waardig waren. God heeft dat gedaan door een zeer volkomen liefde. Om ware kennis van de grote verborgenheid van de rechtvaardigmaking te verkrijgen, ontsteekt de Heilige Geest in onze harten een waar geloof, dat Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt en niets anders meer buiten Hem zoekt. En de goede werken komen niet in rekening om ons te rechtvaardigen. Leest u er zelf in verder!

Rechtvaardig
God is rechtvaardig, maar niet zo dat Hij ieder naar verdienste het zijne geeft. Dat is een menselijk begrip van rechtvaardigheid. Een mens geven waar hij recht op heeft. Al is ook zeker van Gods wrekende gerechtigheid te spreken, er is toch meer te zeggen. God doet recht als Hij de goddeloze straft, maar ook als Hij genade bewijst.
Als we belijden dat God rechtvaardig is, willen we daarmee zeggen dat Hij handelt overeenkomstig Zijn Woord. Hij is er getrouw aan.
Het was naar recht dat de mens die gezondigd had uit het Paradijs werd verdreven. Het was naar recht dat de HEERE Zijn volk strafte als het van Hem was afgeweken.
God heeft Zijn recht gehandhaafd. God doet van Zijn recht geen afstand als hij een mens behoudt door Zijn genade. Aan Gods gerechtigheid kan een mens, ook al heeft die net als Luther 15 jaar er voor gezwoegd, nimmer voldoen. Christus Jezus heeft eraan voldaan.
Bij God is genade dóór recht. Zijn rechtvaardigheid betoonde Hij tegen Zijn Zoon toen Hij de last van de zonden van Zijn volk droeg.

Goed
God ís rechtvaardig. In alles wat Hij doet. Hij doet het alles goed. Dat is een diepe belijdenis. Dat is voor ons mensen soms zo moeilijk te aanvaarden. Als je door mensen onrecht aangedaan wordt, als je dingen mee moet maken die je niet wilt … Zie art. 13: het is een onuitsprekelijke troost als we leren dat je niets bij geval overkomt, maar door de beschikking van de goedertieren hemelse Vader. Wij aanbidden met ootmoed en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods die ons verborgen zijn, ons tevreden houdende dat we leerjongeren van Christus zijn.
Niemand is rechtvaardig en goed (Pred. 7: 20, Rom. 3: 10-12). Gód is goed. Luther noemt Hem “de eeuwige Bron van overstromende goedheid. Van Wie alles wat goed is en goed heet, afkomstig is”. En Calvijn spreekt over de onverdiende en onmetelijke goedheid Gods. Het is naar het Woord!
Niemand is goed zoals God goed is. Hij is aan alle mensen goed (Ps. 145: 9) en in het bijzonder is Zijn goedheid, Zijn goedertierenheid van eeuwigheid tot eeuwigheid over degenen die Hem vrezen (Ps. 103: 17).
O ja, als we gaan redeneren en als we niet zien wat wij als gevallen mensen verdiend hebben, wat kan er dan veel tegenop komen. Maar gelukkig wie het leren mag; het is mij goed dat ik verdrukt ben geweest (Ps. 119: 71). Zalig wie het leren mag dat onze goede God, ziende dat de mens zich in de dood heeft geworpen, Zijn Zoon gegeven heeft (art. 17).

Bron
Een zeer overvloedige fontein aller goeden. Bron van al het goede. Prachtig dat slot van het artikel. Een fontein houdt niet op water te geven. Zo is God. Een God die niet ophoudt goed te doen aan mensen die niet ophouden verkeerd te doen. Hoewel ze dagelijks zullen strijden tegen de zonde en de verkeerdheid in hen. Heilig willen zijn voor God. Ze zijn het niet in zichzelf en zullen het niet worden ook in zichzelf. Maar ze zijn het in Christus.
Gods goedheid, lankmoedigheid, barmhartigheid is zo groot. Zeer overvloedig. De Psalmen bezingen dat: Hij is de Bron van het hoogste goed (Ps. 19: 6). Hij is de Bron van troost en licht. De Bron van alle goed (Ps. 27: 5, 7). Hij is de Bron van vreugde (Ps. 43: 4). De Bron van het leven (Ps. 115: 9). Bij U HEER’ is de Levensbron, Uw licht doet klaarder dan de zon, ons ’t heuglijk licht aanschouwen (Ps. 36: 3). Er is een fontein geopend tegen de zonde en de onreinheid (Zach. 13: 1). De Alfa en de Oméga zal de dorstige geven uit de fontein van het water des levens … voor niet (Openb. 21: 6). Hoe groot is God! Zijn heerlijkheid zal eens ten volle worden geprezen.

B.L.C. Aarnoudse
(Ds. B.L.C. Aarnoudse is predikant te Doornspijk.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 oktober 2009

De Wekker | 16 Pagina's

Belijdenis van de enige God (5)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 oktober 2009

De Wekker | 16 Pagina's