Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vakantie een must!?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vakantie een must!?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is weer zover. De ‘grote volksverhuizing’ is voor sommigen helaas al voorbij, voor anderen volop werkelijkheid, soms inclusief files voor tunnels en wachten op luchthavens. Er zijn mensen die nog vakantie moeten krijgen en anderen die niet (meer) op vakantie kunnen.

Vakantie daar zegt de Bijbel toch niets over? Mijn vakantie vul ik toch zelf in?

Wat betekent het woord vakantie eigenlijk en waar komt het vandaan? Het oorspronkelijk Latijnse woord wijst op dagen waarop geen gerechtszittingen plaatshebben.
In scholen en andere onderwijsinstellingen is vakantie de tijd waarop geen lessen worden gegeven. Soms betekent vakantie gewoon rusttijd, vrije tijd.

Bijbelse gegevens
De Bijbel gebruikt het woord vakantie niet. In Prediker 3 hoor je wel een bepaald ritme en regelmaat, met een (pendel) heen en weer tussen positief en negatief, tussen inspanning en vreugdevol genieten. Aandacht voor Prediker 3: 13 is ook van belang.
In de Schrift speelt rust en rusten en alles wat daarmee verbonden is wel een rol. Er zit in het Oude Testament rondom de sabbat een heerlijke en heilzame rust ingebouwd. Daar heeft God aandacht gegeven aan de ‘onthaasting’ voor mens en dier, Israëliet en vreemdeling, vrije en slaaf. In het boekje Zeven dagen, Een werkboek bij de schepping heb ik rond de behandeling van de zevende dag gewezen op ‘Heilige rust en toerusting’. We hebben daar te doen met een essentieel gegeven van de Godsopenbaring. Het is zeker na de zondeval van het allergrootste belang dat wij mensen die heilzame orde van God niet onder druk zetten met onze tomeloze gejaagdheid van een moderne samenleving.
Nu is het niet mijn bedoeling om de rust van de Bijbel direct gelijk te schakelen met vakantie houden. Want de invulling van vakantie houden is volgens mij bepalend voor het al of niet Bijbelse karakter ervan. Als vakantie voor sommigen alleen maar lol en drank is, dan is er geen Bijbels fundament voor die wijze van vakantie houden. Maar als wij als christen in een drukke samenleving zoeken naar tijd voor bezinning, ontspanning en gezond genieten hebben we de Bijbel aan onze kant.

Als sommigen zeiden en mogelijk zeggen: ‘Gods volk gaat niet op vakantie’, is dat voor mij dan ook een reden om verder te praten. Hoe motiveer je zo’n uitspraak?
Wat steekt er achter? De Bijbel heeft weet van het ritme van werken en rusten. Het Oude Testament kent voor Israël diverse tijden van feest om blij en dankbaar te zijn voor het aangezicht van God en ook met elkaar dankbaar te vieren wat God gaf, geeft en geven zal. Daar horen vaak rust, eten en drinken en echt genieten bij. Het heil dat God geeft, is niet iets ‘zweverigs’, maar krijgt heel concreet handen en voeten in het leven van iedere dag en daar hoort ontspanning net zo goed bij als eerlijk werken en handelen.

Jezus heeft getoond, dat Hij oog had voor de noodzaak van rust! We lezen daarvan in Marcus 6: 31. Daar roept Jezus de leerlingen uitdrukkelijk op om rondom Hem rust te vinden. Ze kwamen aan normaal eten niet toe! Er lag een enorme opdracht voor de volgelingen van Jezus, maar in eigen kracht houdt geen mens dat vol. Je hebt van die momenten van rust en bezinning broodnodig. Juist voor de arbeid in het Koninkrijk moet je zelf geestelijk gevoed en gesterkt worden om in deze gebroken en vaak meedogenloos harde wereld ‘gans anders’ te leven en te genieten.

Vakantie als recht?
Daarmee wil ik niet zeggen dat vakantie een soort recht is van ons mensen dat altijd en overal en onder alle omstandigheden kan en moet worden doorgezet en opgeëist. Soms zijn er voor een moment of een periode zelfs taken en verantwoordelijkheden die zwaarder wegen dan vakantie vieren. Juist een christen zal dan in deze gebrokenheid, soms met pijn in het hart afzien van vakantie. Dan besef je een risico te nemen, want je hebt verantwoorde ontspanning nodig. Dat laat de Bijbel duidelijk zien. Maar dan moeten we wel verder willen denken met elkaar. Waarom zou een druk bezette moderne manager meer recht op vakantie hebben dan een mantelzorger die bijna alleen staat, omdat anderen recht hebben op vakantie?
De Bijbel roept ons juist op om rekenschap af te leggen hoe wij omgaan met dat ritme van werken en rust, inspanning en ontspanning. Hoeveel vrije tijd en vakantietijd krijgt de omgang met God van ons als christenen? Hoeveel vrije tijd en vakantietijd wil ik als christen besteden aan zorg voor anderen?
Ik juich het dan ook toe, dat in allerlei verbanden vooral ook jonge mensen worden gestimuleerd om een deel van hun vrije tijd in te zetten als werkvakantie. Juist in de vakantie kun je soms mooie contacten leggen om iets door te geven over het echte leven. Dat doe je niet alleen met woorden, maar ook door je daden.

De vakantie kan ook een goede gelegenheid zijn om hechte banden te smeden met je (klein)kinderen. Samen mag je genieten van heel veel dat God ons in Zijn zorg heeft toevertrouwd en nog gelaten heeft, ondanks onze zonde. Je kunt nu eens rustig met elkaar praten. Soms kun je door ongedachte gelegenheden samen veel verder komen, ook al houd je vakantie in ons eigen land of ga je zo nu en dan een dagje uit.
Weten we als gezinnen van elkaar waarom we vakantie belangrijk vinden? Toch niet om later met digitale foto’s en video of ik weet niet wat voor moderne media de ogen uit te steken? Dat is een wereldse invulling. Je moet vooral kunnen getuigen van het meest exotische en wat dies meer zij. Vakantie is dan concurrentie geworden, net zo hard als de moderne maatschappij op andere terreinen. Vakantie is dan verworden tot commercie. Dan tellen vooral veni, vidi en video. Ik kwam, ik zag en ik ... Dan is mijn vakantie heel pijnlijk voor de thuisblijvers. En die zullen er in deze tijd van crisis ongetwijfeld zijn.

Vakantie als gave
Tijd voor ontspanning is dan ook geen verworven recht in verkeerde zin, maar geschenk van God. Je moet dan wel weten wat je met dat geschenk doet en waar je het voor krijgt. Je kunt door een verkeerde omgang met een geschenk de gever beledigen. Je kunt een geschenk ook goed gebruiken. God geeft ons ontspanning en rust om ons toe te rusten. Hij wil dat wij ‘tot het doel komen’.
Mooie dingen schrijft dr. J.P. Versteeg daarover in Bijbelwoorden op de man af. Daar beschrijft hij heel compact het woord ‘rust’ en plaatst het in Bijbels perspectief. Door onze eigen inspanningen redden we het niet, maar Jezus geeft echte rust. Dan worden we verlost van de krampachtigheid die vrijwel alle dingen in deze gejaagde tijd doortrekt.
Spurgeon maakte een woordspeling op vakantie, als holidays en holy days ‘heilige dagen’. Hij riep op om die beide aspecten met elkaar te verbinden.
Onze hemelse Vader draagt zorg voor Zijn wereld. Hij laat Zijn schepping niet los.
Hij weet dat wij mensen om het vol te houden tot aan de grote rust hier van die kleine perioden van rust broodnodig hebben. Het leven mag niet verder ontaarden in een grote jacht van presteren en domineren.
Helaas wordt vakantie houden maar al te vaak identiek met de belangen van de amusementsindustrie, dat wil zeggen dollars en euro’s. We moeten allemaal op onze plaats en met elkaar weer leren dienen uit liefde tot God en onze naaste ook in onze vakantie. Hoe we daar invulling aan geven, is in de eerste plaats een persoonlijke verantwoordelijkheid tegenover God en mensen. Dan is het geschenk van de rust om daardoor toegerust te worden voor het grote doel, de komst van Gods Koninkrijk, voluit genade.

Vakantie houden, je hebt er je handen meer dan vol aan. Je bent blij en verrast als een kind dat zoveel krijgt!

Dr. T.M. Hofman
Dr. T.M. Hofman is hoogleraar nieuwtestamentische vakken in Apeldoorn.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 augustus 2010

De Wekker | 16 Pagina's

Vakantie een must!?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 augustus 2010

De Wekker | 16 Pagina's